I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Advertisements

Hvordan man skriver koden.
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
Grundlæggende elementer i UML
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
Forelæsning 7.1 – repetition
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Begrebsmodellering, UML og Java
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering9B.1 Fletning.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering
 1999, Henrik B. ChristensenIntroducerende objektorienteret programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering5A.1 OOP – Model før funktioner Funktionsorienteret versus objektorienteret systemudvikling.
Rekursive skildpadder Supertrekanter.....  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringRekursive skildpadder.2 Penta, etc.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Modelleringsperspektiver Hvad betyder en klassemodel egentlig?
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud Værktøjer og teknikker A A R H U S U N I V E R S I T E T Datalogisk Institut Objekt Orienteret Modellering.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
Positionstalsystemer Decimale og binære tal
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering6C.1 OOP – Hvorfor nu det? Funktionsorienteret versus objektorienteret systemudvikling.
I o p o DAIMI, AU, December 1999Introducerende objektorienteret programmering14B.1 Sortering.
Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Rekursive skildpadder Supertrekanter....
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
Tutankhamons Grav Et modellerings eksempel
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering3E.1 Syntaksbeskrivelse Udtryk og Java-programmer.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering7B.1 Søgning.
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Præsentationens transcript:

i o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML

i o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.2 Centrale begreber i en bank Konto Opsparingskonto/Aktionærkonto/... Kunde Erhvervskunde/Privatkunde Rente indlånsrente udlånsrente...

i o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.3 En klassemodel i UML AttributterMetoder Associering (med kardinaliteter)

i o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.4 Realisering af associacering class Account { // Instance variable int balance; // Link attribute Customer owner; Account(Customer owner) { this.owner = owner; balance = 0; } void deposit(int amount) { balance += amount; } void withdraw(int amount) { balance -= amount; } class Customer { // Instance variables String name; String address; // Link attribute Vector accounts; public Customer(String name) { this.name = name; accounts = new Vector(); } public void add(Account a) { accounts.addElement(a); } public void remove(Account a) { accounts.removeElement(a); } public void listAccounts() {} }

i o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.5 Objektmodel michael henrik AUioop henriks- Account michaels- Account micsAccount

i o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.6 Specialisering (is-a)