Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

07 – Kort om OO Introduktion.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Hvordan man skriver koden.
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
GP6, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 6 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
GP 5, 26/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 5 onsdag 26/ kl. 9:15 – 12:00.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
GP 3, 12/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 3 onsdag 12/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
GP3, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 3 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Forelæsning 7.1 – repetition
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Rekursion 2.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringRekursion 2.2 Introduktion Vi har tidligere set eksempler på rekursive.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7A.1 Rekursion.
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud. Værktøjer og Teknikker, 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DATALOGISK INSTITUT Java på 20 minutter (eller lidt mere)
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Objektinteraktion i GUI’er MVC og Observer.  Michael E. Caspersen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringmvc.2 AWT framework Listeners og.
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.2 Forholdet objekt/klasse Af en given klasse kan der instantieres vilkårligt mange objekter Account Customer name = “Michael” balance = 230 owner = balance = owner =

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.3 Renteberegning Vi udvider Account så den kan foretage rentetilskrivning Account balance:int interest: double withdraw() deposit() addInterest() public class Account { // percentage double interestRate = 0,75; public void addInterest() { balance += interest/100.0; }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.4 Ændring af rentesats Account balance = 230 interestRate = 0,75 owner = balance = interestRate = 0.75 owner = Problemet er at rentesatsen er gemt i hver eneste objekt. Hvad vi ønsker er, at kunne ændre rentesatsen for alle objekter af klassen Account som helhed.

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.5 Klassevariable og -metoder Java tillader at erklære variabler og metoder på klasseniveau, dvs. disse er delt mellem alle objekter af den givne klasse. (Det er klassens, ikke objektets variable/metoder.) En variabel eller metode erklæres til at være på klasseniveau vha. static (af historiske årsager, suk…) De “normale” variabler og metoder benævnes instansvariable og instansmetoder.

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.6 Eksempel class Account {... static double interestRate = 0.75;... public static void changeInterestRate( double newValue ) { interestRate = newValue; } Brugseksempel: Account.changeInterestRate( 10.0 ); beatles.addInterest(); johnsAccount.addInterest(); paulsAccount.addInterest(); System.out.println(beatles.balance);

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.7 Regler Klassemetoder kan kun tilgå klassevariable og andre klassemetoder. [Hvorfor er dette en oplagt regel???]

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringKlasseopførsel.8 Tilgang Klassemetoder/variable tilgås via klassens eller et objekts navn: Account.changeInterestRate( 10.0 ); Math.abs(-32); System.out.println(...); Account a = new Account(...); a.changeInterestRate(10.0 );