Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

C# introduktion. using System; Namespace MyFirst { class eks1 { public static void Main() { Console.WriteLine("Hej!"); Console.Write("Skriv dit navn her:
Begreber og Redskaber 6. Afprøvning Formål: •Ekstern afprøvning (Funktionstest). •Hvordan dokumenterer man afprøvning i en rapport. •Hvordan konstuerer.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
1 Parsing. 2 Mål: Et program til indlæsning og beregning af aritmetiske udtryk Eksempel: Beregn (3*5 + 4/2) - 1 Løs et lettere problem først: Læs en streng.
Selve objektet versus referencen til objektet Nedarvning
Første generation (maskiner/operativsystemer) 45-55: radiorør Kun maskinsprog programmering = skrivning af nullerog ettaller Intet operativsystem programmør.
Objekter og klasser Applikationsdesign Code Namespace Value og reference typer Reference type Rasmus D. Lehrmann1.
Hvordan man skriver koden.
01 – Java platform for starters. 2 NOEA2009Java-kursus – Java Platform Introduktion til Java Baggrund Hvad er Java? Faciliteter i Java.
Tietgen Skolen Trick med facadeklasse og serialisering ”Trick” – model ”samles” til eet overordnet objekt Alle klasser i model skal have attriutten [Serializable]
© 2013 Netcompany A/S Netcompany A/S · Grønningen 19 · 1270 København K · Tlf Side 1 Simon Otto Nielsen Diplomingeniør i informations og kommunikationsteknologi.
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Begreber og Redskaber 5. Plan for idag Overblik over klasser,objekter,nedarvning –Repetition fra Dat A/Indledende programmering –Centrale begreber om.
Anvendelser I Leg og spil.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 5, 26/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 5 onsdag 26/ kl. 9:15 – 12:00.
GP 6, 13/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 6 onsdag 13/ kl. 9:15 – 12:00.
Paradigmer i Programmering 2. Sammensatte typer Tupler og lister Programmering med rekursion Programmering med pipe-lines Programmering med polymorfe.
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
11 - Exceptions. 2 NOEA2009Java-kursus – Exceptions Hvad er en exception? En undtagelse. Typisk en fejl der opstår runtime Afbryder det normale programflow.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.
Anvendelser I Leg og spil.
JavaCC Top-down (Recursive descent). Mest populære mht Java. Regulær grammatik og Context-free grammatik i en fil. Tillader EBNF: (..)*, (..)+ og (..)?
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
Længste plateau En klassisk problemstilling (Gries, 1981) - og her i Java!!! Denne opgave drejer sig om at bestemme længden af det længste plateau i en.
GP4, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 4 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Fundamentale sprogbegreber Sætninger og udtryk Niveauer af programbeskrivelse (statisk versus dynamisk syn)
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time. Skov med hjorte (stag = hjort) Programmér metoden ofSpecies. Metoden skal returnere en hjort af arten species. Hvis.
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Parametrisering En kort introduktion.
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Præsentationens transcript:

Identitet vs lighed

Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String s1 = "Jeppe"; String s2 = "Jep"; s2 = s2 + "pe"; System.out.println(s1); System.out.println(s2); if (s1 == s2) { System.out.println("Ens!"); } else { System.out.println("Forskellige!"); } public class Driver{ public static void run(){ String s1 = "Jeppe"; String s2 = "Jep"; s2 = s2 + "pe"; System.out.println(s1); System.out.println(s2); if (s1 == s2) { System.out.println("Ens!"); } else { System.out.println("Forskellige!"); }

Identitet vs. lighed (1) Identitet  Samme som (==) Lighed  Magen til (equals)

Identitet vs. lighed (2) person1 == person2 ? “Fred” :Person person1person2 “Jill” :Person

Identitet vs. lighed (3) person1 == person2 ? “Fred” :Person person1person2 “Fred” :Person

Identitet vs. lighed (4) person1 == person2 ? “Fred” :Person person1person2 “Fred” :Person

Identitet vs. lighed (Strings) "bye" :String input "bye" :String String input = reader.getInput(); if(input == "bye") {... } == tester identitet == ?  (kan være) falsk!

equals tester lighed Identitet vs. lighed (Strings) "bye" :String input "bye" :String String input = reader.getInput(); if(input.equals("bye")) {... }.equals( ) ?  sand!

HUSK HUSK HUSK Equals metoden skal ALTID bruges når man skal sammenligne strenge!