Social mobilitet Side 97-99 i Brøndum & Hansen (2014 2.udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København
Dagsorden: Hvor stor er den sociale mobilitet i Danmark? Kort introduktion til dagens lektie Individuelt skriftlig arbejde
Socialmobilitet
Individuel skriftlig opgave Find på baggrund af følgende materiale dokumentation for nedenstående påstand: Den sociale mobilitet i Danmark er ikke stor Skolen er afgørende for, at den sociale mobilitet ikke er større Kammerater og boligforhold er afgørende for, at den sociale mobilitet i Danmark ikke er større De dårligst stillede i Danmark har fået det bedre fra 1976 til 2000 Materialet: Tabel 5.1 side 96 i Luk samfundet op! Figur 5.6 side 98 i Luk samfundet op! Link til lars Olsen http://www.ugebreveta4.dk/da/2005/41/Baggrundoganalyse/Blandedebornlaererbedst.aspx
Sammenhæng mellem socialgruppe/klasse og helbred I bliver nu inddelt i grupper med 4 elever i hver. I skal ved hjælp af de læste artikler (se forløbsbeskrivelse) og tabel 8.9 s.31 i samfundsstatistik 2013 dokumentere, at der er en sammenhæng mellem helbred og socialgruppe/klasse i Danmark. Derudover skal I diskutere følgende 2 spørgsmål: - Hvorfor dør ufaglærte først? og Har man et dårligere liv, hvis man er ufaglært? (25 minutter)
Afrunding på timen Opsamling på spørgsmålene Hvad betyder socialgruppen/klassen for ens muligheder? Har man dårligere chance for det gode liv i socialgruppe 5/Underklassen?