Social mobilitet Side i

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Advertisements

5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 2. udg., Hans Reitzels Forlag, 2016, Andy Højholdt.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 1. udg., Hans Reitzels Forlag, 2013, Andy Højholdt.
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Markedsanalyse i teori og praksis, 1
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
© Statistik i økonomisk perspektiv 2 udg
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2017.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, 2. udg
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Præsentationens transcript:

Social mobilitet Side 97-99 i Brøndum & Hansen (2014 2.udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København

Dagsorden: Hvor stor er den sociale mobilitet i Danmark? Kort introduktion til dagens lektie Individuelt skriftlig arbejde

Socialmobilitet

Individuel skriftlig opgave  Find på baggrund af følgende materiale dokumentation for nedenstående påstand:   Den sociale mobilitet i Danmark er ikke stor Skolen er afgørende for, at den sociale mobilitet ikke er større Kammerater og boligforhold er afgørende for, at den sociale mobilitet i Danmark ikke er større De dårligst stillede i Danmark har fået det bedre fra 1976 til 2000 Materialet: Tabel 5.1 side 96 i Luk samfundet op! Figur 5.6 side 98 i Luk samfundet op! Link til lars Olsen http://www.ugebreveta4.dk/da/2005/41/Baggrundoganalyse/Blandedebornlaererbedst.aspx

Sammenhæng mellem socialgruppe/klasse og helbred I bliver nu inddelt i grupper med 4 elever i hver. I skal ved hjælp af de læste artikler (se forløbsbeskrivelse) og tabel 8.9 s.31 i samfundsstatistik 2013 dokumentere, at der er en sammenhæng mellem helbred og socialgruppe/klasse i Danmark. Derudover skal I diskutere følgende 2 spørgsmål: - Hvorfor dør ufaglærte først? og Har man et dårligere liv, hvis man er ufaglært? (25 minutter)

Afrunding på timen Opsamling på spørgsmålene Hvad betyder socialgruppen/klassen for ens muligheder? Har man dårligere chance for det gode liv i socialgruppe 5/Underklassen?