Hermansen Læringens univers.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Co-teaching – Samarbejde om undervisning. Andy Højholdt
© Ledelse af organisationskultur
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
© Kreativitet, Hans Reitzels Forlag, Lars Geer Hammershøj, 2012
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
©Abduktiv undervisning og læring
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
© Teori U – lederskab der åbner fremtiden (2.udg.)
© Co-teaching – Samarbejde om undervisning. Andy Højholdt
© Anvendt statistik - for de finansielle uddannelser, Kenneth Hansen, Hans Reitzels Forlag 2017
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
© Thybo, P. (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
© SKAT – for de finansielle uddannelser, Henrik Steen Andersen m. fl
© Den digitale læsers hjerne Kresten Bjerg Hans Reitzels Forlag, 2017
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
© Mikroøkonomi – Videregående uddannelser 3. udgave
Alexander von Oettingen (Red.)
Hanne Schneider og Stig Pedersen
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Alexander von Oettingen (Red.)
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
© Global Economics Hans Jørgen Biede Hans Reitzels Forlag 2016
©Samskabelse og capacity building i den offentlige sektor
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
© Markedsanalyse i den finansielle sektor (2. udgave)
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
© Mikroøkonomi – Videregående uddannelser 3. udgave
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
Hans Reitzels Forlag.
©Statistikhåndbogen Xenia Brun Hansen Hans Reitzels Forlag, 2010.
© Sociale medier. Hans-Christian Christiansen & Gitte B. Rose
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
© Præsentationsteknik
© Hald, M. (2015): Personligt lederskab. Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
© Madkundskabsdidaktik – Mellem fag og didaktik, Helle Brønnum Carlsen, Hans Reitzels Forlag 2017
©Handlekraft i velfærdsledelse
©Statistikhåndbogen Xenia Brun Hansen Hans Reitzels Forlag, 2010.
© Makroøkonomi – Videregående uddannelser 4. udgave
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
Præsentationens transcript:

Hermansen Læringens univers

Det polycentriske samfund i børnehøjde Qvortrup Det polycentriske samfund i børnehøjde Hermansen: Læringens horisont V I det polycentriske samfund er barnet fuldt ud kompetent til at bevæge sig mellem de forskellige centra og fastholde en værdibaseret (Familien) og differentieret interdependent personlighed.

Bateson Læringens taksonomi Hermansen: Læringens vertikalitet Den mest basale læringskategori (niveau 0) er det igangsættende niveau, hvor encellede dyr "lærer" at sanse varme og lys, for at bevæge sig hen til de zoner, som er mest hensigtsmæssige mhp. overlevelse. Læring 0 indebærer ingen evne til refleksion eller til at foretage ændringer (korrektioner) af nogen art. Der er udelukkende tale om stimulus/respons-foreteelser. Læring I (niveau 1) medfører et skift som flg. af "trial and error" indenfor en mængde alternativer. Korrektioner vil derfor have implikationer ved fremtidige handlinger. Man kan således sige, at dette niveau har bevæget sig fra stimulus/respons til stimulus/respons/reinforcering, hvorfor niveau 1 er den proces, der frembringer habituering (dannelse af vaner). Det næste niveau (niveau 2) er vi mere bekendt med, idet men begynder at konkludere vedr. grundlæggende information. De nye elementer er leg og/eller "rollespil" vedr. tænkte virkelige omstændigheder. Niveau 2 indebærer altså også evnen til at "lære at lære". De fleste mennesker ender på dette niveau. (Ølgaard, 1991, p. 104; Bateson,1972 p. 304) På niveau 3 begynder vi at uddrage konklusioner om niveu 2, dog således, at disse er negerende ("Nu ved jeg det - alt hvad jeg vidste før er forkert!"), men repræsenterer samtidig ny erkendelse, der fører til en mere dynamisk medleven i det egne liv. (Bateson hævder at dette også kan være farligt og føre til en dysfunktionel og/eller destruktiv udvikling af ens liv. (Ølgaard, p. 104; Bateson, p. 305 f)) Det er dette niveau, der, populært sagt, kræves, for at gennemføre en kandidateksamen på en højere læreanstalt. Læring IV (niveau 4) reflekterer Batesons antagelse, at kombinationen af fylogenese og ontogenese kan føre til niveau 4. Tanken er, at den menneskelige ånd (sindet/psyken) ikke kan separeres fra menneskets fysiske og evolutionære sammenhæng, og at denne entitet kun kan forstås som en del af økologiske relationer (økologi betyder her et system, hvor der lægges vægt på kommunikation, information etc., altså et kybernetisk system). Fremkomsten af det vidensbaserede (eller, rettere, vidensintensive) samfund kan også forstås som niveau 4-læring. Da Bateson imidlertid fokuserede på forholdet mellem individer og deres miljøer, tog han ikke notits af denne mulighed. (Tuomi, 2005, p. 24, note 28) (Det sidste skal ses i fht. dia 2: Det hyperkomplekse polycentriske samfund.)

Giddens ”Social Theory” Hermansen: Læringens dybde A + B “Social practices” er en metodologi, hvor menneskers daglige gøremål undersøges i sammenhæng med samfundets større sociale sammenhænge. Handlinger (practices) er organiserede i sociale relationer, indlejrede i borgernes virksomhed. Ved handlinger frembringer borgere sociale relationer; og samtidig frembringer sociale relationer borgernes handlinger. Denne forståelse af den sociale virkelighed er blevet fremført af mange sociologer, herunder Anthony Giddens. “Social practices” er en metodologi, hvor menneskers daglige gøremål undersøges i sammenhæng med samfundets større sociale sammenhænge. Ved handlinger frembringer borgere sociale relationer; og samtidig frembringer sociale relationer borgernes handlinger. Anthony Giddens, “The Third Way and the Renewal of Social Democracy”, Polity Press, 1998.

Zonen for den nærmeste udvikling Vygotsky Zonen for den nærmeste udvikling Hermansen: Læringens dybde C I praksis opnås dette, når… Læreren, der arbejder med en elev over et emne, forklarer, fortæller betydningen, spørger, retter og tvinger eleven til selv at forklare. Hele dette arbejde med et begreb, hele denne begrebets dannelsesproces er blevet gennemarbejdet af barnet sammen med læreren under indlæringsprocessen. Og hvilke krav stilles der så, når barnet nu skal løse en opgave? Dygtighed til imitation og til at kunne løse opgaven med hjælp fra læreren, og dét skønt den aktuelle samarbejdssituation ikke er til stede i det øjeblik, opgaven skal løses. Situationen ligger i fortiden, men barnet skal denne gang selvstændigt udnytte resultaterne fra de tidligere samarbejdssituationer. (p. 297f) En læring er kun god, dersom den går forud for udviklingen. I så tilfælde vækkes en hel række funktioner, der befinder sig på et modningsstadium, og som ligger i den nærmeste udviklings zone (p.291)… dvs. barnet udfører et handlingsmønster, hvorved det tvinges op over sig selv. (p.293) (Vygotsky, L.S.: Tænkning og sprog, Hans Reitzels Forlag, 1982)