2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
3.lektion: De økonomiske mål
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
2.lektion:Nationalstaten
Illustration fra Bogen om kræft figur 6.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 7.1. Figur 7.1. Kapitel om Telomere og telomerase.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Illustration fra Bogen om kræft figur 8.1.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
FARMAKOLOGI Hånden på hjertet KAPITEL 11: MEDICINERINGSPROCESSEN.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Illustration fra Bogen om kræft figur 9.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 10.1.
Præsentationens transcript:

2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter 2. lektion i undervisningsforløbet ”Velfærdsstatens fremtid” baseret på kapitel 10 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

2.lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter Lektien til 2.lektion: Side 182-187 i ”Luk Samfundet Op!” af Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus,København 2010 Dagsorden og arbejdsformer: Lærerstyret introduktion til velfærdsstaten Matrixarbejde Tjek-på-lektien-spørgsmål

Hvad er en velfærdsstat. Denne definition er af Bent Greve Hvad er en velfærdsstat? Denne definition er af Bent Greve. Hentet fra SamfNu-B, Systime 2008, s.223

2. lektion: Velfærdsstatens udvikling, - Forsikringsprinicipet - Retsprincippet - Skønsprincippet

Øvelse: Matrixarbejde ”Den offentlige sektors rolle, indtægter og udgifter A. Gruppe 1+2+3 arbejder med at identificere og forklare, hvordan staten får sin indtægt. Her skal minimum to af følgende figurer, figur 7.4, 7.5, 7.6, 7.7 anvendes – de kan findes via dette link http://ioa1.systime.dk/index.php?id=490 B. Gruppe 4+5+6 arbejder med at tolke tabel 10.1. Beskriv fordelingen af statens udgifter, udviklingen af statens udgifter, samt beregne hvor den største stigning har fundet sted - 1 fremlægger for 4 og omvendt - 2 fremlægger for 5 og omvendt - 3 fremlægger for 6 og omvendt

Tjek på lektien Tjek på lektien Arbejd sammen med sidemanden og ”tjek” om I har forstået essensen i dagens undervisning (ca. 5 min.) - Hvad er forsikringsprincippet? - Hvad er retsprincippet? - Hvad er skønsprincippet? - Hvad er et progressivt skattesystem?