Dagsorden: Formål: Jeres websider skal layoutes i bokse/sektioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til CSS Videre med CSS. Body egenskaber Body-markøren omslutter alle vores indholdselementer. Du kan derfor ved at tillægge en række egenskaber,
Advertisements

Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Introduktion til CSS Godt i gang med CSS. 201 – V1 – Introduktion til CSS Hvad er stylesheet?
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Dag 4 Fortryk-knap og videre til kasse Dagens program: 1.Fortryd-knappen ud for hver vare i kurven skal virke Formiddagens arbejde:
Mapning af 1 til mange forbindelser
Eshop – 2 ugers php-programmering Broadcast: session-id (samme session-id hver dag) Præsentation af Jim.
Mapning af klasser til relationer
Introduktion til CSS I gang med min første HTML & CSS hjemmeside.
Interaktion 4 Stefan Grage.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
+ Interaktion 1 Stefan Grage. + DAGENS MÅL  HTML5 recap  Layoutdiagrammer revisited  Layout & grids  Lyd & video på web  Canvas & animation – vil.
Cascading style sheets (CSS) Formål med css • Adskillelse af indhold og udtryk • Større typografisk frihed • Nemmere redigering Eksempel uden style sheetuden.
- en smart mellemting mellem overheads og lysbilleder (dias)
Dag 7: Javascript Html- og css-billedgalleri Javascript-intro
Design og arkitektur for borger.dk
Program for Dag1 1. ca Intro til kurset og gruppeopdeling 2. ca Markupsprog og browsere – hent Komodo 3. ca Tags, xhtml, Validering.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
POSITIONERING Stefan Grage
Join.me/webkursus. * Vi kan nu ramme de html-elementer vi vil… * Lad os få placeret vores “kasser”/strukturelle elementer * Dertil bruger vi en række.
Dag 9: Programpakker Jquery og JQuery Mobile
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
Mapning af 1 til mange forbindelser
Dag 2 varekatalog Broadcast: session-id (samme session-id hver gang) Formiddagens arbejde:
Dag 3 Indkøbskurv Jeres sider er nu synlige på Dagens program:
Dag 4 - dagsorden: Formål: I skal lære at lave menuer I Tekst/CSS-baserede menuer 1. Lodret menu med mouse-over-effekt 2. Vandret menu med mouse-over-effekt.
Formål med dag 2 1.Hvordan lægger man websider ud på internettet 2.Hvordan optimerer man billeder til web? 3.Hvordan sætter man billeder ind på websider?
Beginning CSS and Web Development kap
Øvelsesgang 1 - DWDK Rikke Poulsen. Timernes indhold supplement til læsningen og forelæsningen Jeres behov? Gennemgang af opgaverne? Andre emner, i vil.
Brug DDB CMS -Et kursus for webredaktører Kursusleder: Ewan Andreasen
Powerpoint Jeopardy Data flow diagrammer Entity relationship diagrammer State diagrammerSammenhænge mellem systemmodeller
Implementering af eget design til en D!ng-hjemmeside v/ Ewan Andreasen
XML Rasmus D. Lehrmann DM Indhold Hvad er XML? XML standarder Hvor bruges XML? XML struktur Træ struktur Element & Attribute Syntaks i XML Stylesheets.
Øvelsestimer (opgave 5) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Dag 7: Javascript Screen-broadcast – gå til - Indtast mødenummer - Vælg html-viewer - Klik Join sessionwww.123beam.com Php-opsamling (php-warning.
HTML 2. Lister – ul og ol tags En uordnet liste første element anden element tredie element En ordnet liste første element anden element tredie element.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Gennemgang af hjemmeside.
JavaScript i externe filer JavaScript gemmes i en ekstern fil (myscripts.js ) og så hentes ind i dokument hvor de skal bruges med, svarende at koden var.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Øvelsestimer (opgave 11) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
XML 2. Formatering af XML data med CSS Når man arbejder med XML og CSS er fremgangsmåden den samme som i forbindelse med HTML og CSS.
CSS - Cascading Style Sheets HTML-koder for tekststruktur og for formatering HTML-koder for tekststruktur CSS-koder for formatering FørNu Lettere at redigere.
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Øvelsestimer (opgave 7) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Øvelseslærer på ITU cand.merc.(dat.) studerende på CBS.
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Øvelsestimer (opgave 8) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Øvelsestimer (opgave 12) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Øvelsestimer (opgave 9) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Videregående pc-vejledning
Lister i html kommer i 2 udgaver
INTRODUKTION
Vejledning: Arkivering af artikler fra portalen.
Vi starter med et tomt regneark
Vejledning: Publicering af artikler på portalen.
Præsentationens transcript:

Dagsorden: Formål: Jeres websider skal layoutes i bokse/sektioner Formiddag 09.00 1 Fra sideskitse til layout-diagram 09.45 2 I laver et layout-diagram for jeres forside 10.30 3 Fra layout-diagram til side-skabelon i html Eftermiddag 11.50 4 I laver layout-diagram til jeres forside 5 I laver side-skabeloner til jeres forside 6 I lægger indhold i skabelonen 7 I validerer forsiden 8 I layouter og validerer undersider (så mange I kan nå) 9 I lægger foreløbigt site i Dag3-mappe og uploader 151111helf KEA

1. Fra forsideskiftse til layoutdiagram Med udgangspunkt i sideskitsen, laves et layout-diagram, hvor: Siden er delt op i bokse. Hver boks kan indeholde andre bokse men kun i 1 enkelt række eller 1 enkelt kolonne Bokse med flere rækker eller flere kolonner er forbudt! Hver boks skal have et navn (små bogstaver – ikke mellemrum, æøå(/\...) Bokse, som der kun er én af skal have et # (hash) foran navnet Bokse, der er flere af (serier) skal have et . (punktum foran navnet. Sæt mål for alle bredder i diagrammet 151111helf KEA

#wrapper #logofelt #top #menu .info #aktuelt #indhold #left .info #right .nyhed .info .nyhed .info .nyhed #bund 151111helf KEA

#wrapper #logofelt #top #menu .info #aktuelt #indhold #left .info #right .nyhed .info .nyhed .info .nyhed 500px 250px #bund 151111helf KEA 800 px

2. Lav layoutdiagram til jeres forside I har 45 min til at lave layout-diagram for forsiden. Diagrammet SKAL overholde reglerne: En boks må kun indeholde blogge, som ligger i én kolonne eller række Alle bokse skal have navne Navnene skal bestå af små bogstaver – specialtegn (incl. æøå) er forbudt # foran boks med unikt indhold . foran bokse med ikke-unikt indhold (klasser) 151111helf KEA

3-1. Block- og inline html-.lementer Block-elementer er elementer på websiden, som ligger i deres eget afsnit (med linjeskift før og efter). Eksempler: p h1 ul li ol body div Inline-elementer er elementer, som ligger på samme linje som andre elementer. F.eks: a img span Block-elementer kan styles, så de kan lægge sig vandret med: display: inline-block eller display: table-cell 151111helf KEA

3-2. Principper for kodning af skabelon fra layout-diagrammet Alle bokse kodes med <div></div>-tags, som ligger indeni hinanden Wrapper er yderste boks. I den ligger top, indhold og bund. Inden i hver af disse ligger….. osv Indrykninger mellem div-tags er EKSTREMT vigtige Alle div-bokse skal enten have id- eller class-attribut (så de kan styles) En boks centreres i sin ”moder-blog” med stylingen: margin: 0 auto; (boksen skal have en bredde!) Bokse med stylingen: display: inline-block; eller display: table-cell; lægger sig vandret 240211 helf KEA