Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7

2 Digital videoformidling Skærmkræfter Retninger Magnetisme og masse Symmetri/asymmetri Figur/baggrund Psykologisk helhed Vektorer

3 Digital videoformidling Retninger Det horisontale (bredformat) –Understøtter ro, stilstand, stabilitet –Nedarvet biologisk synsfelt (bi-okulært) –Landskaber og den liggende krop Det vertikale (højformat) –Understøtter dynamik og energi –Den opretstående krop, ’skylines’

4 Digital videoformidling Gotisk vs. Renæssance arkitektur –Stræbe ’op’ eller ’ud’ ’Tiltning’ af 2D plan –Væltede linjer giver dynamik og arbejder mod vores synssans indbyggede stabiliseringsmekanismer –Ønsker vi fx. at portrættere en konservativ, traditionsbunden virksomhed, kan væltede dynamiske linjer virke upassende –Ellers er det et effektivt virkemiddel

5 Digital videoformidling Diagonal

6 Digital videoformidling magnetisme Skærmkanten/rammen tiltrækker –Bl.a vist gennem eksperimental psykologiske undersøgelser –Især hjørnerne har en tendens til at ’suge’ objekterne til sig –Magnetismen arbejder altså mod den grafiske tyngdekraft (til et vist punkt) –Dette udnyttes til at opnå kompositorisk balance/ubalance

7 Digital videoformidling Balance –Rammens magnetisme

8 Digital videoformidling –Magnetisme ophæver tyngdekraften –Balancering –’Frit fald’

9 Digital videoformidling

10

11 Balance –Siderne trækker i objektet

12 Digital videoformidling

13 Kompositorisk giver det anledning til –Headroom, dvs. en ’passende’ afstand mellem hovedet og rammen –For lidt headroom (magnetismen trækker op) klaustrofobisk –For meget headroom (grafisk tyngde) hoved ’falder ned’ –Passende headroom (kræfterne opvejer hinanden)

14 Digital videoformidling 1/3 2/3 1/4 3/4 Nær [CU] Halvnær [MCU] Halvtotal [MS]

15 Digital videoformidling –En vertikal komposition kan udnytte magnetismen i toppen af skærmen –Fx. ved motiver som ’stræber mod himlen’ eller ’er trængt op i en krog’ –Horisontale kompositioner kan udnytte sidernes magnetisme –Fx. ved motiver som ’breder sig’ eller ’er langt fra hinanden’ etc. –Problemet med sidemagnetisme er, at nærbilleder ofte kræver objekter fysisk tættere på hinanden end totalbilleder

16 Digital videoformidling massetiltrækning Grafisk masse afhænger af: –Objektfylde (størrelse i forhold til rammen) –Farvemæthed –Lys/mørke Jo større grafisk masse, desto ’tungere’ virker objektet og jo mere tiltrækker det andre (mindre) objekter

17 Digital videoformidling –Massetiltrækning

18 Digital videoformidling ”grafisk vægtfylde” Chiaroscuro Soft Low-keyHi-key

19 Digital videoformidling Højre/venstre Uenighed i æstetisk forskning –Arnheim: Venstre er dominerende –Wölfflin: Højre er dominerende Skærmstørrelse er afgørende –Biograf viser venstre-dominans, mens mindre formater, fx. Webvideo, udviser højre-dominans Problem med fig. 2.27 –Størrelse og baggrund –Profilen på DR1 (journalisten til venstre)

20 Digital videoformidling Op / Ned ad bakke ?

21 Digital videoformidling Asymmetri Diagonal ’op’ Diagonal ’ned’

22 Digital videoformidling Figur/baggrund Vi kan ikke opfatte F/B simultant Identifikation af figur lettes af bevægelse –camoflagen afsløres når dyr bevæger sig F/B bruges til at isolere elementer og for at gøre billedet ’læseligt’ Flere lag kan modarbejde F/B læsning

23 Digital videoformidling Closure/helhed Synssansen afsøger konturer og forsøger at filtrere ’støjen’ fra Mønstergenkendelse foregår ikke analytisk (som computeren) men ved gestaltning Gestalt = perceptuel helhed Analogi til musikalsk samklang (akkord) vs. de enkelte toner

24 Digital videoformidling Billedeopløsning –Low-definition (raster,pixels, malerklatter) kan ses som selvstændige elementer –High-definition letter gestaltning, hvor elementerne opfattes som en helhed Ved affotografering af fx. et avisfoto kan et low-def. billede vises i et high-def. Medie Low-def. billede, kan virke mere interessant end et ’perfekt’ high-def. billede

25 Digital videoformidling 3 grundregler Nærhed –Når lignende elementer er nær hinanden vil masse tiltrækning skabe helhed Lighed –Elementer der ligner hinanden opfattes som en helhed Kontinuitet –Ved gentagelser skabes en kontinuitet, som understøtter opfattelse af en helhed

26 Digital videoformidling Nærhed

27 Digital videoformidling Lighed kontinuitet

28 Digital videoformidling Password: www.yahoo.com

29 Digital videoformidling Vektorer Øjet følger objekter som har retning Skærmvektorer kan opstå ved bevægelse, blikretning, linjeføring eller ved implikation: fx. en pil der angiver retning Vektorer er grundlaget for korrekt kameraopstilling og redigering Vektorer findes også i musik og historier, men her taler vi om de visuelle

30 Digital videoformidling

31

32

33

34 ’nose room’ blikretning skaber retningsvektor –index Kan udnyttes ekspressivt ! Ved bevægelse/panorering skal kameraet være ’foran’

35 Digital videoformidling Grafisk vektor

36 Digital videoformidling Grafisk vektor (svag) –Guider øjet i en bestemt retning –En vektor kan ikke gå ’begge veje’ Index vektor (stærkere) –Peger i en bestemt retning (guider ikke kun) –Blikretning, pile eller fingerpeg Bevægelses vektor (stærkest) –Levende billeder kan vise bevægelser eller skabe illusion af bevægelse

37 Digital videoformidling Vektor retninger (samspil) »Kontinuerte »Konvergerende »Divergerende

38 Digital videoformidling Eksempler

39 Digital videoformidling

40

41

42 www.fotoskole.dk http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/039_fotoskol e/ http://www.blivmodel.dk/side02/fotoskole/fotografering.html Et godt on-line community for foto-interesserede: http://www.flickr.com/ Her er masser af inspiration at hente ! Litteraturen omkring fototeknik er for omfattende til at beskrive her – besøg fx. bibliotek.dk


Download ppt "Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google