Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "19.1 Virksomhedens miljøinteressenter"— Præsentationens transcript:

1 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails.

2 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Erhvervsøkonomi og miljø..! Hvorfor det? Større vægt på miljø- og klimaspørgsmål i samfundsdebatten Forbrugerne bliver mere miljøbevidste. Stor vækst i antallet af miljømærker. Klik på ikonet nederst til højre for at åbne links i nyt vindue. Miljømærker behandles nærmere i afsnit 19.5.

3 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Hvorfor investerer virksomheden i energibesparende foranstaltninger? Større efterspørgsel efter miljørigtige produkter Større omsætning af ”grønne produkter” Øgede omkostninger for virksomhederne til mærkning og kontrol Større overskud (måske..!)

4 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Det er ikke kun kunderne, der er interessante i forbindelse med virksomhedens miljøpolitik. Vi vil igen bruge interessentmodellen. Denne gang til at beskrive virksomhedens miljøinteressenter.

5 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Leverandører Ledelse Långivere Ejere Kunder Medarbejdere Myndigheder Afslut diasshow

6 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Leverandører Leverandører: Mange leverandører foretrækker faste kunder med et miljøvenligt image. Mulighed for at samarbejde om fx produktudvikling, markedsføring, genbrug og affaldssortering.

7 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Långivere: Banker er ofte mere villige til at låne penge ud til miljøvenlige projekter. Men naturligvis lægger banken stadig vægt på, at lånet kan betales tilbage. Långivere

8 Et miljøvenligt image skal naturligvis markedsføres overfor kunderne.
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Kunder: Kunderne stiller stadig større krav til fx Dyrevælfærd Begrænset brug af tilsætningsstoffer Økologi Miljøvenlig emballage Begrænset energiforbrug Bæredygtighed Ordentlige arbejdsforhold. Kunder Et miljøvenligt image skal naturligvis markedsføres overfor kunderne.

9 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Myndigheder: Stiller store krav til virksomhedernes indberetninger. Pålægger virksomhederne miljøafgifter på: Miljøskadelige produkter som indgår i produktionen Udledning af forurenende stoffer Knappe (begrænsede) resurser Kan også yde økonomisk støtte til miljøfremmende foranstaltninger. Myndigheder

10 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Medarbejdere: En sund miljøprofil er med til at sikre: Et godt arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk Større overskud  tryghed i ansættelsen og eventuelt lønstigninger. Medarbejdere

11 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Ejere: En miljvenlig profil medvirker til: Et større overskud, der igen tiltrækker nye investorer og velkvalificerede medarbejdere Bedre lånemuligheder. Ejere

12 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Ledelse Ledelse: En sund miljøprofil er med til at sikre: Et godt arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk Større overskud  tryghed i ansættelsen og eventuelt lønstigninger.

13 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
Til diskussion / refleksion: Læs om Coop's ansvarlighed og se Coops 40 tiltag. Vælg 3-4 af tiltagene og diskuter følgende for hvert af dem: Hvilke interessenter påvirker tiltaget og hvordan? Hvordan påvirker tiltaget Coops resultat? (på kort og lang sigt).


Download ppt "19.1 Virksomhedens miljøinteressenter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google