Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSidsel Fog Redigeret for ca. et år siden
1
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse
2
Program Motivation Lidt filmhistorie Filmanalyse
3
Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil i kraft af, at de er audiovisuelle forløb – filmen var der bare først Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart
4
Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien
5
Den klassiske opdeling i ’supergenrer’ (Metz) Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre http://www.institut- lumiere.org/francais/patrimoinelumier e/premiereseance.html http://www.institut- lumiere.org/francais/patrimoinelumier e/premiereseance.html Georges Méliès: Fiktionsfilmens far http://www.mshepley.btinternet.co.uk /melies3.htm http://www.mshepley.btinternet.co.uk /melies3.htm
6
Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) –Russisk formalisme (Todorov) fabula (story) suzhyet (plot) Cirkulær/lyrisk fortælling –Musikvideo
7
Filmbegreber Beskæring: Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, supernær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, frø, fugl Bevægelse: Panorering, tilt, kran/dolly Lyd –Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) –ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) –on-screen/off-screen
10
Klip (montage) Continuity (usynlige overgange, eks. match cut) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale) 180-graders reglen
11
Mise-en-scène Setting Kostumer og makeup Lyssætning
12
Berettermodellen
13
Ekstern analyse Genre Biografisk analyse Psykoanalyse Auteur Filmhistorie Kulturhistorie Tvær-medialitet Socialhistorie
14
Fiktionsgenrer Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film?
15
Manovich: Digital cinema ”Cinema emerged out of the same impulse which engendered naturalism, court stenography and wax museums. Cinema is the art of the index; it is an attempt to make art out of a footprint”
16
Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation Digital cinema is a particular case of animation which uses live action footage as one of its many elements
17
Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (Computer Generated Images)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.