Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?"— Præsentationens transcript:

1 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?

2 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Hvad er en weblog? En webapplication, der gør det nemt at uploade daterede indlæg i omvendt kronologisk rækkefølge Kan skrives af en eller flere personer Kan have karakter af ”nyhedsfilter” (kommenteret linkliste), talerstol, fag- community eller personlig dagbog Kommentar-funktionen er i dag en integreret del af de fleste weblogs

3 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Hvorfor overveje en weblog? I kraft af f.eks. kommentar-funktionen kan man bruge en weblog til at få en dialog med sine læsere Man kan også bruge bl.a. kommentarfunktionen til at hente ekstra viden = kollektiv vidensdeling Man kan dele en weblog med andre (fordelt arbejdsbyrde) Weblogs kan være lynhurtig nyhedsformidling

4 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup

5

6

7 Weblogs er ikke journalistik, fordi: weblog-skrivning ikke er ”alvorlig” weblog: anden-hånds viden, én kilde (?), et perspektiv, ingen verificering, instant publishing, blanding af fakta og mening journalistik: første-hånds viden, flere kilder, forskellige perspektiver, verificering, redigering, ”faktuel” ikke personlig mening (Horst Prillinger, Blogtalk 2.0, Wien 2004)

8 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Weblogs: new journalism med et dialogisk twist? Weblogs bliver læst, når den person, der skriver har en interessant eller kontroversiel viden at byde på den person, der skriver, har en holdning den person, der skriver, tør dele sine personlige oplevelser med andre den, der skriver, tager sine læsere alvorligt (blander sig i debatten!)

9 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup

10

11 Blog-reporting (for money) Wow, off deadline finally, and the good new — as things now stand — is that the last three days will be chronicled in this coming week’s TIME Magazine. And you guys got to read the bulk of it here first! I’ll post a link when it’s available in the next couple of days. [UPDATE AUG-30: And here’s the story.] As I mentioned, Thursday was a day of entering the Shrine with the pilgrims and going to the Sistani press conference Thursday night. When the cops came to fetch us, many of us — including this “brave” correspondent — turned out the lights in our rooms and locked the doors. I considered hiding under the bed, but there was no need this time. They didn’t shoot at us and they were (mostly) polite. I hope someone got in trouble for shooting at us.

12 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Før du starter en weblog Gør dig fra starten klart, hvilken type blog du vil skrive og gør det klart for dine læsere hvad de går ind til Man kan ikke kontrollere sine læsere (de skriver hvad de vil i kommentar-funktionen, de vælger til og fra om de vil læse dig) Det er personlighed eller personlige holdninger, der ”tricker” folk Linklister og talerstole er konventionelle måder at formidle information på nettet på. Prøv noget nyt!

13 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Når din weblog er gået online Skriv indlæg ofte – en ”sløv” weblog mister hurtigt læsere (hvis du har en god grund til ikke at skrive et stykke tid, så skriv det – og giv klar melding om hvornår du begynder at skrive igen) Skriv personligt – skriv provokerende (og vær klar til at optræde som moderator i din egen kommentardebat) Vær en del af blog-communitiet – hvis du læser/skriver hos andre, skriver de hos dig (vis at du også læser det andre har skrevet – vær bevidst om hvad der rører sig i ”blogosfæren” – det er pinligt at være sidst med en ”nyhed”)

14 Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup

15 Man skal turde uenigheden! Det er lidt svært at se det nyttige i sådan en blog hvis ikke der kan komme indlæg fra alle lejre; også dem man er uenig med. Ellers bliver vi jo nemt bare en flok skeptikere der, for at sige det høvisk, sidder og spiller den af på hinanden med hvor meget ret vi har. Jesper Thomsen, indlæg på Torben Sangild’s weblog 24.08.04


Download ppt "Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google