Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje."— Præsentationens transcript:

1 IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje

2 - 2 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Mål med eftermiddagen 1/2 1A.1 Du føler dig i stand til at arbejde med Case 1: Arbejde med en gennemgående case Individuelt og gruppearbejde omkring case 1 Etablering af grupper til case 1 Fora til de 4 pilotprojekter i LUVIT Brugen af kursets intranet LUVIT (som vi tager kl. 15:30)

3 - 3 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Mål med eftermiddagen 2/2 Etablering af projektets grundlag 1B.1 Du er i stand til at gennemføre en situationsanalyse som kan rumme følgende elementer: Analyse af projektets fortid Interessentanalyse Scoping  Behovsafklaring  Analyse af opgaven  Analyse af omgivelserne  Ressourceanalyse 1B.2 Du skal kunne udarbejde og vedligeholde en kommunikations-plan som omfatter kommunikation med projektets interessenter 1B.3 Du er i stand til at udarbejde en kravspecifikation på basis af din situationsanalyse

4 - 4 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Program 13:00Introduktion til Case 1 Baggrund for Case 1 Forslag til opgaver for at løse Case 1 Om dannelse af grupper LUVIT og understøttelse af de 4 pilotprojekter 13:30Interessenter og din kommunikationsplan  Hvordan interessentanalysen bruges for at planlægge din kommunikation 14:00 Pause 14:15Scoping 15:20Housekeeping 15:25Introduktion til LUVIT i Lab. 16:00Afslutning

5 Interessenter og din kommunikationsplan

6 - 6 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Keep Satisfied Manage Closely Monitor for changes in power/ interest Keep Informed 0 Power Who has an impact on the success of the project? Interest Who is affected by the project?

7 - 7 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Eksterne interessenter Information from stakeholder to you Sponsor (= den der har mest på spil) Financier (=den der betaler) Beneficiary (=den der får gavn af det) End user (=slutbruger) End customer (=egentlig kunde)

8 - 8 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Eksterne interessenter Power and interest Information from stakeholder to you Sponsor (= den der har mest på spil) Financier (=den der betaler) Beneficiary (=den der får gavn af det) End user (=slutbruger) End customer (=egentlig kunde) Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed

9 - 9 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Hvem man må lytte til og tale med Eksterne interessenter Power and interest Hvilke info du skal formidle til den enkelte interessent Timing, media samt frem- gangsmåde Hvilke info du har brug for fra den enkelte interessent Sponsor (= den der har mest på spil) Sponsor Financier (=den der betaler) Financier Beneficiary (=den der får gavn af det) Beneficiary End user (=slutbruger) End user End customer (=egentlig kunde) End customer Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed Keep Satisfied Manage Closely Monitor (change?) Keep Informed

10 - 10 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for ? Projektlederen Kunden

11 - 11 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for ?

12 - 12 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for Kunden mener, at du ved hvad de har brug for ?

13 - 13 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for Kunden mener, at du ved hvad de har brug for Kunden skifter mening hele tiden

14 - 14 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje MIN Kommunikation:Om at lytte til interessenterne Kunden ved ikke hvad de har brug for Kunden kan ikke formulere, hvad de har brug for Kunden mener, at du ved hvad de har brug for Kunden skifter mening hele tiden Kunden er utålmodig

15 - 15 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Peter DeGrace (1990) Wicked Problems ”Problems that are fully understood only after they are solved the first time” [however poorly] Roots of Wicked Problems A customer not knowing [or being able to articulate] what he/she wants; changing expectations as the project progresses. Staff who are inexperienced in the problem domain, or with the appropriate implementation techniques.

16 - 16 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Kommunikation: Tre slags information som kun kunden kan give dig 1.Projektets omfang og ambitionsniveau (=Scope) 2.Suceskriterier 3.Detaljerede krav

17 - 17 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Opgave 4: Foreløbig afgrænsning med kunden 1.Rollespil A i par: Det ene er kunden og den anden er projektlederen 2.Læs rollekort - et kort pr. rolleindehaver 3.Gennemfør rollespillet (5-10 min.) 4.Efterkritik: Træd ud af rollerne og diskutér hvad der skete, hvor der var problemer. 5.Gennemfør rollespil B og C på samme vis 6.Drøft hvad projektlederen burde gøre overfor kunden i denne situation.

18 Drøftelse af resultaterne Kl. [indsættes på dagen]

19 - 19 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Tilbagemeldninger: [Indsættes under drøftelsen]

20 - 20 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Om at kommunikere med interessenter 1.Synliggør antagelser og forudsætninger 2.Sørg for at du og kunden har en klar og sammenfaldende opfattelse af projektets ambitionsniveau og afgrænsning (Scope) 3.Forstå kundens behov og hvordan disse indevirker på projektet 4.Små skridt: Bliv ved med at lytte og afstemme din opfattelse med kundens 5.Forstå kunden 6.Og til sidst: Det er kundens projekt, ikke dit....

21 Scoping Nice to have = out of scope In scope

22 - 22 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Scoping - en slags checkliste 1.Hvad er det overordnede mål med projektet? 2.Hvad skal leveres til kunden - “deliverables”? 3.Arbejder du med at implementere en bestemt løsning eller at løse et problem? 4.Hvordan vil kunde afgøre, om projektet har været en suces ved vejs ende? 5.Hvilke ting, efter kundens mening, kan der pilles ved hvis det bliver nødvendigt, og hvilke ting står helt fast? 6.Er der andre begrænsninger i forhold til projektet? 7.Hvordan havde kunden tænkt sig at arbejde med dig? 8.Har du opdaget u-talte krav, antagelser eller behov som kunden ikke har nævnt i “rammekoncept”/”Request for Proposals” eller “Kravspecifikation”?

23 - 23 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje ScopingRessourcerTid ”Kvalitet”

24 - 24 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje ScopingRessourcerTid ”Kvalitet”+Funktionalitet

25 - 25 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje opgave: Gruppedannelse ifm. Speed of Light 1.Læs ”Case 1 - baggrund”. 2.Sæt dit navn på en af de 4 lister over pilotprojekter. 3.Opsøg andre med samme interesser (gerne 2-4 personer) 4.Aftal at tale sammen inden for de næste 6 dage via: LUVIT Telefon E-mail Skype (har en god, gratis chat og talefunktion for optil 25 personer!!!!) 5.Kig på Case 1 - opgaver og lav en arbejdsdeling på de første opgaver enten i dag eller under gruppens 1. Møde 6.Send en kopi af aftalen til Peter i LUVIT (I kan lægge den inden for et af de 4 fora for de 4 pilotprojekter)

26 LUVIT Vi skal til Lab 1 (?)

27 - 27 - ITP-F2006 ITP-F2006 Lektion 1B Peter Looms & Lene Pries-Heje Pensum og opgaver Jeg lægger et forslag i LUVIT for arbejdet frem til 4. Marts 2006 i LUVIT. Problemer med LUVIT:  jane@itu.dk jane@itu.dk Alm. Problemer:  Chat - lektion 1 i LUVIT Hasteproblemer:  Send mig en IM via Skype (pol-denmark) eller  e-mail til polooms@inet.uni2.dkpolooms@inet.uni2.dk  SMS til +45 51 56 75 46


Download ppt "IT-Projektledelse ITP-F2006 IT-Projektledelse ITP-F2006 lokale 2A12 Lektion 1B den 4. Februar 2006 Peter Olaf Looms Lene Pries-Heje."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google