Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er DDB blevet til?. Program Rammerne Organiseringen Økonomi Vision og mål Kerneopgaveområder Status Hvad er succeserne og hvad er erfaringerne?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er DDB blevet til?. Program Rammerne Organiseringen Økonomi Vision og mål Kerneopgaveområder Status Hvad er succeserne og hvad er erfaringerne?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er DDB blevet til?

2 Program Rammerne Organiseringen Økonomi Vision og mål Kerneopgaveområder Status Hvad er succeserne og hvad er erfaringerne?

3 RAMMERNE DDB StatenKommunerne BibliotekerneBorgerne

4 DDB’s organisation Styregruppe Koordinationsgruppe Faggruppen for indkøb Faggruppen for it- infrastruktur Faggruppen for formidling Sekretariat 6 fra folkebibliotekerne 2 fra FFU’erne Kulturstyrelsen KL 11 normerede årsværk 3 indstationeringer fordelt på 5 personer Student Konsulenter

5 Økonomi DDB budget 2015 i alt ca. 49 mio. (ekskl. DanBib og bibliotek.dk) (Nye bevillinger i 2015 ca. 33,5 mio.) Drift (inkl. vedligehold og support) og konsolidering (50,5%) Driftsstøtte 3,5 mio. (7%) Basis- (10,8) og hjemmesidepakke (3,4) 14,2 mio. (29%) Konsolideringsprojekter 7,1 mio. (14,5%) Udvikling (Kan være nødvendig udvikling) (29,5%) Udviklingsprojekter 7,6 mio. (15,5%) DDB-puljen – udvikling 6,7 mio. (14%) Drift af DDB-samarbejdet 9,2 mio. (19%) Ikke disponerede midler 0,7 (1%)

6 Fra vision til det praktiske arbejde… Fleksibel og ressourceeffektiv platform Øge udbredelsen og anvendelsen af bibliotekernes digitale tilbud Fremme borgernes mulighed for selv at skabe indhold Mål og forudsætninger Prioritering – kerneopgaveområder - Arbejdsdeling mellem aktørerne

7 Mål med DDB Flere borgere benytter biblioteket (aktive lånere) Flere digitale udlån Øget benyttelse af bibliotekets hjemmeside De digitale varer på hylderne bliver mere synlige Bedre formidling af de digitale varer Fælles håndtering af komplekse digitale problemstillinger Digitalisering og effektivisering af biblioteket

8 Forudsætninger for målene Lokal innovation - national drift Genbrug af det eksisterende Især det, bibliotekerne har udviklet i fællesskab Stort hensyn til lokale forhold og mulighed for lokal tilpasning Konsensus tilgang og bred inddragelse af bibliotekerne - store som små Den centrale organisation, sekretariatet skal være så lille som mulig

9 DDB-kerneopgaveområder Det er et opgaveområde, der giver mening at løfte i fællesskabe, f.eks. som følge af stordriftsfordele. Det har stor strategisk betydning for DDB samarbejdet Der findes ingen etablerede strukturer (organisationer eller lign.), der varetager opgaveområdet

10 Helt generel udfordring – det tager tid… Konsolidering og modning Salg af koncept Udvikling og implementering Gevinst- realisering Synlighed og værdi for borgeren 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Økonomi

11 DDB interesse Infrastruktur Del af DDB-governance Kerneopgaveområder Digital musik e-bøger og netlydbøger Digitale film Tekstlicenser (ERMS) Litteratur - Litteratursiden DDB CMS Beslutningsstøttestatistik Webstatistik Adgangsstyring Mobile apps BPI Administration af samlet infrastruktur Børn – Palles Gavebod Bibliotek.dk Faggruppen Proxy Universal search DDB involvering

12 DDB interesse Forhandling Del af DDB-governance Kerneopgaveområder Digital musik e-bøger og netlydbøger Digitale film Tekstlicenser (ERMS) Faggruppen Digitale spil DDB involvering

13 DDB interesse Formidling Del af DDB-governance Kerneopgaveområder Digital musik e-bøger og netlydbøger Digitale film Litteratur - Litteratursiden BPI Børn – Palles Gavebod Bibliotek.dk Faggruppen Biblioteksvagten DDB involvering

14 STATUS

15 Status - Infrastruktur Administration af samlet infrastruktur Samarbejde med DBC om infrastrukturen RP15 RP16 Nyt fleksibelt set up - konsolidering DDB CMS Webmaster Integration til FBS Adgangsstyring Beslutningsstøttestatistik Mobile apps

16 Status - Infrastruktur DDB CMS Brugeroplevelse og udvikling Proces, kvalitet og drift Funktionelt fundament Inddragelse af bibliotekerne Igangsætning support og kompetencer ID/UX Projektet Personaliserings Frikøb af moduler fra EasyTING Releaseoptimering Testmanagement Svartider - driftssikkerhed Core team Adgang med NemID Engelske tekster Søgning – og rankering Konsolideringsprojekt (ny teknologistak Prioriteringsgruppe Issuetracker Samarbejde med CB’erne Manual – også til webmastermodul Installationsudfordringer

17 Status - Indkøb eBøger og netlydbøger Tekstlicenser Kilder i brønden

18 Status - Formidling Børneområdet Oplæg til strategi for børneområdet Bedre formidling af e-bøger Forslag identificeret Møder med nettjenester Litteratursiden, Palles Gavebod og Biblioteksvagten

19 Status - Generelt Musikarbejdsgruppe Ansøgning til DDB-pulje Driftsstøtte Udvidelse af DDB’s driftsportefølje Indsatsområder Smidige brugeroplevelser Gevinstrealisering med DDB’s løsninger i bibliotekernes digitaliseringsproces Læring, med fokus på børn og skoleområdet Sociale medier Musik Temadrøftelse om digitalisering i DDB’s styregruppe DDB strategidag

20 HVAD ER RESULTATERNE?

21 Succeserne set fra borgernes vinkel Adgang til et større udvalg af e-bøger, også fra mobile platforme Forhandling - store forlag med igen Tekniske udvikling af eReolen Adgang til flere digitale tidsskrifter og databaser Forhandling – gode aftaler for eksisterende og nye tekstlicenser Adgang til tre populære digitale bibliotekstjenester. Palles Gavebod, Litteratursiden og Biblioteksvagten Bedre mulighed for at søge på tværs af kilder Søgning i databrønden via den lokale hjemmeside – også adgang til de digitale kilder

22 Succeserne set fra bibliotekerne Et licenshåndteringssystem til digitale materialer ERMS DDB CMS, en fælles hjemmeside for 77 biblioteker, som udnytter stordriftsfordelen ved central drift og vedligehold, og som samtidigt giver bibliotekerne mulighed for at tilpasse hjemmesiden til deres lokale behov. Er mere koordineret og gennemsigtigt afsæt for udviklingen af bibliotekernes fælles it-infrastruktur Bedre mulighed for rød tråd fra borgerne ønsker til infrastrukturens funktionalitet Økonomi Økonomien er sund Mange udgifter, som før betaltes af bibliotekerne betales nu via DDB Brønden, webstatistik, integrationer til bibliotekssystemerne, proxy, universal search…

23 Mål med DDB – hvor er vi så? Flere borgere benytter biblioteket (aktive lånere) Flere digitale udlån eBøger og netlydbøger Nye kilder Øget benyttelse af bibliotekets hjemmeside De digitale varer på hylderne bliver mere synlige Flere kilder i brønden Bedre formidling af de digitale varer Større fokus Fælles håndtering af komplekse digitale problemstillinger Infrastruktur og andre udfordringer Digitalisering og effektivisering af biblioteket

24 Forudsætninger – hvad har vi lært? Lokal innovation - national drift Den lokale innovation skal tænkes sammen med de tværgående behov – allerede fra start – ellers tager tingene ekstra langt tid og bliver meget dyrere Genbrug af det eksisterende Infrastrukturen var og er ikke så konsolideret som mange nok har forventet sfa. bibliotek.dk/Danbib/TING Stort hensyn til lokale forhold og mulighed for lokal tilpasning Det komplicerer tingene, at der skal være store muligheder for lokale tilpasninger Bibliotekerne som drivere Konsensus tilgang og bred inddragelse af bibliotekerne - store som små Ikke alle kan løfte lige meget – og det gælder ikke kun innovation og udvikling – men også praktisk ibrugtagning – gevinstrealisering m.v.

25 Opsummering af erfaringer Få det væsentligste på plads først DDB CMS – som case Hvad er det, der fylder i bibliotekernes dagligdag Bedre forventningsafstemning Hvad kan bibliotekerne forvente – f.eks. via opstilling af konkrete business cases Opgave- og ansvarsfordeling mellem biblioteker, DDB og leverandører skal være veldefineret Hvad kan bibliotekerne forvente af DDB og hvad ligger hos bibliotekerne selv? Differentieret tilgang til store og små Bedre kommunikation Hvad sker, hvad sker ikke og hvorfor?

26 SPØRGSMÅL?


Download ppt "Hvad er DDB blevet til?. Program Rammerne Organiseringen Økonomi Vision og mål Kerneopgaveområder Status Hvad er succeserne og hvad er erfaringerne?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google