Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DAMP E2003 The poetics of New Media Aristoteles og Manovich.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DAMP E2003 The poetics of New Media Aristoteles og Manovich."— Præsentationens transcript:

1 DAMP E2003 The poetics of New Media Aristoteles og Manovich

2 DAMP E2003 Aristoteles (384-322 f.Kr.) –Definitioner og principper for digtekunsten –Fra den improviserende periode til etableringen af fastere former –Preskriptiv Manovich (ca. 1960 e.Kr) –Logikken og konventionerne for NM –Stadig en ’ustabil’ periode uden faste normer –Deskriptiv

3 DAMP E2003 Kategorier for digtekunsten(teater,lyrik) –Dens væsen: Efterligning (Mimesis) Midler: rytme, ord, toner Objektet: handlende mennesker (gode/onde) Måden: fortællende, mimende, begge –Former: Epos, tragedie, komedie m.fl. –Virkning: ’Nydelse af følelsen af medlidenhed og frygt’ –Komposition: Peripeti (vending) og Anagnorisis (Genkendelse)

4 DAMP E2003 Grundelementer (tragedien) –Objektet Mythos / Fabel Karakterer Tanke / Idé –Midler Sproglig udformning Sang komposition –Måden Scenebilledet (inkl. Kostumer)

5 DAMP E2003 Krav til Fablen (fortællingen) –Begyndelse, midte, slutning –Omfanget bestemmes af indre nødvendighed, ikke ydre tekniske –Skal fremkalde frygt og medlidenhed –God og ædel –Passende (kønsrolle respekteres fx.) –Virkelighedsnær (Hvis virkelighed?) –Konsekvent (I følge præmis)

6 DAMP E2003 Manovich The parallels between cinema history and the history of NM The identity of digital cinema (Væsen) Relations between the language of multimedia and proto-cinematic form Functions of screen, mobile camera and montage in NM vs. Cinema Links between avant-garde and NM

7 DAMP E2003 New Media Poetik Væsen –Numerisk repræsentation (sampling og kvantificering) –Modularitet (objekt orienteret vs. ’Streams’) –Automation (programmérbarhed) –Variabilitet (Skalérbar, interaktion, AI) –Transcoding (kultur / computer) Mentale fænomener forklares via computer termer (Isomorphism)

8 DAMP E2003 Former (Genrer) –Interface Cultural (Word, Cinema) –Teleaction Image instruments (Representatio vs. Control) –Synthetic realism 3D Mimesis –Database (anti-narrative) Kategorisering, leksikon, liste etc. –Navigable Space Games, VR

9 DAMP E2003 Virkning –Ikke kun ’nydelse af frygt og medlidenhed’ (fortællende film) –Følelse af ’nærvær’ (Teleprescence) –Følelse af ’kontrol’ (Image instruments) –Tilfredsstiller ’the act of seeing’ (Perception) Nydelse af at se det umulige (synthetic realism) Nydelse af abstrakt form (effekter) –Tilfredsstiller Emotionel Katharsis Games, teleaction

10 DAMP E2003 Temporær Komposition –Klassisk fortælling: komposition af forløb og synsvinkel Begyndelse, midte, slutning Kanonisk: anslag, exposition, konflikt optrapning, klimaks, konflikt løsning, udtoning Spændingskurve (Peripeti og Anagnorisis) Continuity vs. Intellektuel Montage –New Media Loop som ’narrative engine’ Hypermedia On-line worlds

11 DAMP E2003 Spatial Komposition –Klassisk Central perspektiv, gyldent snit etc. Billedefladen som ’vindue’ –New Media Spatial Montage (photoshop modernisme) Cinegratography (grafisk stil og film) Illusionism (Seamless Compositing)

12 DAMP E2003 Grundelementer –Måde: Klassisk: Mimesis, Diegesis, New Media: Leksis, Interaktion –Midler: Ord, kode, rytme, lyd, stills, video, CG etc. –Objekt: Klassisk: Handlende mennesker New Media: Cyborgs, mentale fænomener, videnskabelige modeller og ren kode –computeren som fortællingens objekt (Metapræg)

13 DAMP E2003 Det digitale billedes logik

14 DAMP E2003 illusions Zeuixis som malede druer så realistisk at fuglene prøvede at spise dem! Den mimetiske tradition: –Aristoteles (Poetikken) –Klassisk film (Hollywood) Lens based realism (The Art of the Index) –Digital Cinema Synthetic realism (’reality effects’)

15 DAMP E2003 Paradoks: –Den syntetiske realisme efterligner den optiske realismes ’reality effects’ Jo mere computer-kraft, jo mere lighed med det fotografiske billede - som jo selv benytter ’reality effetcs’ for at ligne virkeligheden Depth of field, motion blur og ’cinelook’ –Kunsthistoriens 3 argumenter: –Billedet deler egenskaber med det fysiske objekt (fx. antallet af vinkler) –Billedet deler egenskaber med synsapparatet (central perspektiv) –Hver tid har sine forbedringer af ’reality effects’ (farve vs. S/H, lyd vs. Stum, DV vs. 35mm etc.)

16 DAMP E2003 –Realisme problematikken anskues fra ’cinematic realism’ Bazin (perceptuel og kognitiv dynamik i synsakten, deep focus, Idealistisk) Comolli (repetition af devices, skjuler den virkelige sammenhæng, Ideologisk) Bordwell,Staiger (non-lineær udvikling, manufacture of semblance of reality) –”In CG it is still easier to create the fantastic and extraordinary than to simulate ordinary human beings” p.194

17 DAMP E2003 Interface vs. Illusionistic image –Opaque vs. Transparent –Action vs. representation ”Classical realism demands that the subject completely accept the illusion for as long as it lasts. In contrast, the new metarealism is based on oscillation between illusion and its destruction.” Oscillationen ødelægger ikke oplevelsen af diegesen! –Suture (shot/reverse shot analogi)

18 DAMP E2003

19 Source filer: downloades fra kursussiden –Download> kap19a.zip (40MB) –Benyttes sammen med fotokopi (Kap 19) Øvelse

20 DAMP E2003 3D integration, pro. ver. ID matte (3dmax, side 264) –Fx. når farven på et logo skal ændres –Material eller object Ids kan embeddes når der eksporteres i RPF eller RLA –Hvert objekt eller materiale kan derefter adskilles i AFX 5.5 (pro) –Effect>3D channel>ID Matte –Efterfølgende effekter påvirker kun de pixels som matcher ID matten

21 DAMP E2003 Manuelt - std. Ver. –Side 246, Kopier 3d projektet først ! –Giv objektet som ønskes isoleret 100% selvlysende ’matte’ hvid (ingen raytracing) –Alt andet renderes som 100% matte sort, uden reflekser, skygger o.a. –Bruges som ’luma matte’ i AFX –Som baggrund bruges den normale scene, hvorefter videolaget lægges ovenpå –Scenen og 3d matten (slukket) placeres ovenpå –Nu sættes ’track matte’ for scenen til ’Luma matte’

22 DAMP E2003 Kamera data (3Dmax) Side 250, (kun pro. Ver.) Skriv ’field of view’ ned for din scene Skriv også positionen for objektet ned ’render scene’>output>files>save as>RPF Import i AFX (husk ’RPF sequence’) Husk også rigtig ’frame rate’

23 DAMP E2003 Kamera data (3Dmax) I RPF og RLA embeddes kamera keyframes automatisk Flyt.rla eller rpf. filen over i en comp Vælg ’Animation’>’keyframe assistant’>’RPF camera import’ Tryk på ’U’ for at se kamera keyframes Videolaget placeres ovenpå og 3D switchen tændes

24 DAMP E2003 Kamera data (3Dmax) Videolagets position x,y,z sættes til 0,0,0 eller den værdi du skrev ned! Tilsidst skal RPF kameraets ’field of view’ sættes til den værdi som scenen er renderet med (den du skrev ned!) Hvis scenen er renderet med IDs kan du læggen en kopi øverst og tilføje effetcs>3d channel>ID matte Videolagets ’track matte’ sættes til ’Luma matte’ (videolaget lægges nu mellem 3D scenens for- og baggrund)

25 DAMP E2003 Multilayer Side 268 3D scenen renderes i separate lag Isoler objektet og render med skygger og lys som normalt Lad alle andre lag være ’tomme’, dvs. der renderes en alpha-kanal i stedet Hvert objekt kan nu manipuleres i AFX og der behøves ikke IDs eller mattes Benytter ikke ’Luma matte’ eller lign. da hvert objekt har en alpha-kanal

26 DAMP E2003 Multipass Side 271 Hver lys (ambient, specular etc.) og skygge renderes i hver sit pass Som ’Transfer mode’ for lys benyttes ’Add’ Som ’Transfer mode’ for skygge benyttes ’Multiply’ Baggrunden (’diffuse’) renderes separat og der benyttes ’normal’ som ’transfer mode’ Se ’multipass’ fra DAMP download siden


Download ppt "DAMP E2003 The poetics of New Media Aristoteles og Manovich."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google