Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole."— Præsentationens transcript:

1 Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole

2 Motivation Emne: Bibliotekets rolle i børns læring, i aldersgruppen 6-12 år. Emne: Bibliotekets rolle i børns læring, i aldersgruppen 6-12 år. Deltagere: Biblioteksledere med en interesse i at få nye ideer til hvordan børnebiblioteket kan udvikles til at blive en central for læring. Deltagere: Biblioteksledere med en interesse i at få nye ideer til hvordan børnebiblioteket kan udvikles til at blive en central for læring. Formål: Danske børn ligger, ifølge PISA rapporten, bagud i sin læring. Hvordan kan biblioteket spille en rolle i børns læring Formål: Danske børn ligger, ifølge PISA rapporten, bagud i sin læring. Hvordan kan biblioteket spille en rolle i børns læring

3 Oplægsholdere Dorte Mandrup: ” Team Børn ” Dorte Mandrup: ” Team Børn ” Carsten Jessen: ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Carsten Jessen: ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Anne Liv Tønnessen: ”Trold i ord” Anne Liv Tønnessen: ”Trold i ord” Hanne Axen: ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Hanne Axen: ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Iben Østerbye: ”Børns fysiske rum” Iben Østerbye: ”Børns fysiske rum” Niels Egelund: ”Børns læring på biblioteket” Niels Egelund: ”Børns læring på biblioteket” Ordstyrer: Anders Lund Madsen Ordstyrer: Anders Lund Madsen

4 Program: Dag 1 Kl.9.00-9.45 Ankomst, registrering og morgenmad Kl.9.00-9.45 Ankomst, registrering og morgenmad Kl. 9.45-9.55 Velkomst ved ordstyrer Anders Lund Madsen Kl. 9.45-9.55 Velkomst ved ordstyrer Anders Lund Madsen Kl 10.00-10.45 Oplægsholder Iben Østerbye ” Team Børn ” Kl 10.00-10.45 Oplægsholder Iben Østerbye ” Team Børn ” Århus hovedbiblioteks erfaringer med det interaktive børnebibliotek og dennes indvirkning på børns indlæringsevne. Århus hovedbiblioteks erfaringer med det interaktive børnebibliotek og dennes indvirkning på børns indlæringsevne. Kl. 10.45-11.00 Pause Kl. 10.45-11.00 Pause Kl. 11.00-11.45 Oplægsholder Iben Østerbye Kl. 11.00-11.45 Oplægsholder Iben Østerbye Kl. 11.45-12.45 Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har lært Kl. 11.45-12.45 Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har lært Kl. 12.45-13.30 Oplægsholder Carsten Jessen. ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Kl. 12.45-13.30 Oplægsholder Carsten Jessen. ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Brugen af computerspil og anden teknologi der kan øge børns indlæring. Brugen af computerspil og anden teknologi der kan øge børns indlæring. Kl. 13.30-13.45 Pause. Sum i grupper Kl. 13.30-13.45 Pause. Sum i grupper Kl. 13.45-14.30 Oplægsholder Carsten Jessen Kl. 13.45-14.30 Oplægsholder Carsten Jessen Kl. 14.30-14.45 Kaffepause udendørs Kl. 14.30-14.45 Kaffepause udendørs Kl. 14.45-15.30 Oplægsholder Hanne Axen ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Kl. 14.45-15.30 Oplægsholder Hanne Axen ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Hvordan børn kan engageres mere i biblioteket ved hjælp af kulturelle arrangementer. F.eks ved deltagelse i en naturvidenskabelig festival. Hvordan børn kan engageres mere i biblioteket ved hjælp af kulturelle arrangementer. F.eks ved deltagelse i en naturvidenskabelig festival. Kl. 15.30-16.00 Opsummering og afslutning Kl. 15.30-16.00 Opsummering og afslutning

5 Program: Dag 2 Kl. 10.00-10.45 Oplægsholder Niels Egelund ”Børns læring på biblioteket” Kl. 10.00-10.45 Oplægsholder Niels Egelund ”Børns læring på biblioteket” Danske børn ligger bagud, ifølge PISA - undersøgelsen. Det er generelt samfundsproblem. Hvordan kan man motivere børn til læring udenfor skolen, og hvad kan biblioteket bidrage med? Danske børn ligger bagud, ifølge PISA - undersøgelsen. Det er generelt samfundsproblem. Hvordan kan man motivere børn til læring udenfor skolen, og hvad kan biblioteket bidrage med? Kl. 10.45-11.00 Pause Kl. 10.45-11.00 Pause Kl. 11.00-11.45 Oplægsholder Niels Egelund Kl. 11.00-11.45 Oplægsholder Niels Egelund Kl. 11.45-12.45 Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har hørt på konferencen. Kl. 11.45-12.45 Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har hørt på konferencen. Kl. 12.45-13.30 Oplægsholder Anne Liv Tønnessen ”Trold i ord” Kl. 12.45-13.30 Oplægsholder Anne Liv Tønnessen ”Trold i ord” Læsemotiveringsprojekt i Stavanger. Hvilke erfaringer har bibliotekarerne gjort sig før, under og efter projektet. Læsemotiveringsprojekt i Stavanger. Hvilke erfaringer har bibliotekarerne gjort sig før, under og efter projektet. Kl. 13.30-13.45 Pause. Reflekter i grupper Kl. 13.30-13.45 Pause. Reflekter i grupper Kl. 13.45-14.30 Oplægsholder Dorte Mandrup ”Børns fysiske rum” Kl. 13.45-14.30 Oplægsholder Dorte Mandrup ”Børns fysiske rum” Det fysiske rum i børns læring. Hvordan indrettes børnenes rum så det indbyder til fordybelse? Det fysiske rum i børns læring. Hvordan indrettes børnenes rum så det indbyder til fordybelse? Kl. 14.30-14.45 Kaffepause udendørs Kl. 14.30-14.45 Kaffepause udendørs Kl. 14.45-15.30 Oplægsholder Dorte Mandrup Kl. 14.45-15.30 Oplægsholder Dorte Mandrup Kl. 15.30-16.00 Alle oplægsholderne vil være til stede ved paneldebat Kl. 15.30-16.00 Alle oplægsholderne vil være til stede ved paneldebat Kl. 16- ? Middag Kl. 16- ? Middag


Download ppt "Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google