Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngrid Brandt Redigeret for ca. et år siden
1
www.regionmidtjylland.dk Videreuddannelse i Akutafdelingen
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Lægelig videreuddannelse Universitetet – 6 år KBU – 1 år Introduktionsstilling 1 år Hoveduddannelse 4-5 år Speciallæge Speciallæge med fagområde i Akut medicin
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk De forkerte spørgsmål Kan I ikke lave nogle delte introduktions- stillinger, så vi kan få dækket forvagtslaget? Kan I ikke sørge for, at almen medicinerne kommer til Akutafdelingen, så der er nogen til at støtte basislægerne?
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Det rigtige spørgsmål Akutafdelingen kan tilbyde en lang række kompetencer inden for diagnostik og behandling af akutte patienter Hvem har behov for det, og hvordan kan vi bedst udnytte det potentiale i et samarbejde med specialerne og øvrige afdelinger?
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvem kan udnytte potentialet? Klinisk basisuddannelse Klinisk basisuddannelse Oplagt bedste uddannelsessted i første halvår Ca. 380 per halvår
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvem kan udnytte potentialet? Introduktionsuddannelser Intern medicin Intern medicin I vagtsammenhæng Ortopædisk kirurgi Ortopædisk kirurgi I vagtsammenhæng Kirurgi Kirurgi I vagtsammenhæng
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvem kan udnytte potentialet? Hoveduddannelse Almen medicin Almen medicin ½-1 år, med dagtid i specialeafdelinger i noget af tiden Intern medicinske specialer Intern medicinske specialer Tidlig hoveduddannelse i vagtsammenhæng Som supplement i kortere tidsrum, men næppe som egentlig driftsressource Anæstesiologi Øvrige kirurgiske specialer, Pædiatri, Gynækologi, Oto-rhino-laryngologi, Oftalmologi etc. afhængigt af patientsammensætning
8
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forudsætninger Speciallægebemanding Mindst 3-4 som fast bemanding Suppleret til vagtdækning med tilkøb Nogle specialer og/eller Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse vil formentlig kræve døgndækning af vagten Øvrige Klare ansvars- og referenceforhold Uddannelsesansvarlig overlæge Et godt uddannelsesmiljø
9
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Den mellemstore Akutafdeling Uddannelsesniveauantal lægerlæger til stede 16 - 08 Den kliniske basisuddannelse111 - 2 Almen medicin h-uddannelse 5 (+ 5 i vagt)1 - 2 Intern medicin i-uddannelse 0 (+ 4 i vagt)1 hver anden dag Ortopædisk kirurgi i-uddannelse 0 (+ 4 i vagt)1 hver anden dag IM tidlig hovedudd. 0-6 (6 i vagt)1 (mellemvagt i med. område) Øvrige i kortere ophold(1-3)0-1 22 (+13 i vagt) 3-5 (7 spidsbelastning) Speciallæger Speciallæger i fagområdeuddannelse 20-1 Overlæger, fagområde i Akut medicin101-2 12 2 (3 spidsbelastning)
10
10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Akutafdelingens lægelige bemanding år 2012 Ledende overlæge Overlæger Afdelingslæger Intern med. H-udd. Basislæger Almen med. H-udd.
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Et scenarie blandt flere Lægelig Videreuddannelse tager sit udgangspunkt i den bestående sygehus- og afdelingsstruktur Beskrivelsen her er derfor et blandt flere mulige scenarier, der kan variere afhængigt af lokale forhold og af faglige vurderinger ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.