Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Film i Engelsk V. Martin Jørgensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Film i Engelsk V. Martin Jørgensen"— Præsentationens transcript:

1 Film i Engelsk V. Martin Jørgensen
Lektor i Engelsk og Mediefag ved Vejle Tekniske Gymnasium

2 Film i engelsk Colonel Jessup (Jack Nicholson) i A Few Good Men: ”My excistence, while grotesque and incomprehensible to you, saves lives.” ”…a man who sleeps and rises under the very blanket of freedom that I provide and then questions the manner in which I provide it.” Rob Reiner: A Few Good Men Billedet linker til filmklip

3 Først det praktiske! Kopiering og redigering Kopi-spærre på dvd
Movavi Video Suite: AnyDVD: Kopiering og redigering Brug fx: Movavi Video Suite Kopi-spærre på dvd Brug fx: Slysoft’s AnyDVD

4 Først det praktiske - fortsat
Trine Breum: Film. Narration & Seduction Først det praktiske - fortsat Filmsprog Analysemodeller (fx auteur-analyse) Dramaturgi (herunder orkestrering) Analyse-redskaber Grundlæggende overvejelser: Kan jeg alliere mig med mediefag (og/eller dansk) Hvor meget skal mine elever lære om Filmsprog, dramaturgi, karaktertyper (orkestrering), analysemodeller (fx auteur-analyse) Anbefaling: kom ind på orkestrering fordi The main character (hovedkarakteren) er nøglen til filmens budskab Om orkestrering brug fx: Trine Breum: Film. Narration & Seduction Narrative First (http://narrativefirst.com/articles/the-true-definition-of-a-protagonist)

5 Film er tekst! Johathan Safran Foyer: Extremely Loud and Incredibly Close Tim Burton: Edward Scissorhands Film er ikke blot supplerende stof – film skal behandles seriøst og på lige fod m. andre tekster

6 Don’ts Vis en film uden at have et specifikt formål med filmen (medmindre man gør sig selv og eleverne klart, at det er ren underholdning og tidsfordriv) Vis filmversionen af en roman eller novelle, man lige har læst, medmindre filmen tilfører en ny eller ekstra dimension til romanen ved fx at fortolke romanen i en uventet retning Danske undertekster (brug engelske eller ingen)

7 Arbejd tekstnært m. film
Fortæl eleverne, hvad formålet er med at se filmen, inden de ser filmen Giv dem fokuspunkter, de skal se efter Giv dem evt. ‘læse’-spørgsmål til filmen, så de ved, hvad de skal være opmærksomme på Insister på, at eleverne tager noter – gerne på baggrund af dine ‘læse’- spørgsmål og/eller fokuspunkter Giv evt. forskellige elevgrupper forskellige fokuspunkter (fx filmens karakterer, tematik, metaforik)

8 Arbejd tekstnært m. film
Stop filmen ofte! For at udpege centrale pointer – gerne i relation til fokuspunkter/’læse’-spørgsmål For at give dem tid til at fordøje og tage notater Spol gerne lidt tilbage i filmen og gentag den scene, eleverne skal forholde sig til Eleverne fanger sjældent alle de detaljer, du gerne vil analysere/diskutere med dem De fleste elever er ikke nær så gode til at forstå film, som vi måske tror. Kompleks handling, tematik, metaforik og fortællestruktur skal ofte forklares Kopier korte citater fra filmen (fx 2-5 min.), som eleverne skal arbejde med, evt. i grupper. (Lavpraktisk: Medbring citaterne på usb-stik, hvis filerne er for store til at blive uploaded) Vær ikke bange for at splitte en film op over flere undervisnings-moduler Giv eleverne 5-10 min. ved afslutning af modul til at skrive notater (til ‘læse’- spørgsmål/fokuspunkter og evt. kort resume)

9 Arbejd tekstnært m. film
Ligesom man kan læse romanuddrag, kan man se filmuddrag (fx min. af French Lieutenant’s Woman eller Sense and Sensibility som illustration af Victorian values i forbindelse UK-tema) Giv gerne eleverne hele film eller filmuddrag for som hjemmearbejde Udfordring: find film, der er tilgængelig på fx filmstriben.dk og/eller indkøb eksemplarer af filmen, så eleverne kan se den i grupper på skolen Uddrag kan kopieres ned på usb og udleveres til eleverne (ligesom papirs- eller pdf- kopier af romanuddrag) Når eleverne har set filmen som lektier, kan man gå direkte til: Gruppearbejde med citater fra filmen Diskussion af fokuspunkter/’læse’-spørgsmål (Gruppe-)fremlæggelser af fokuspunkter Evt. kan forskellige grupper have set forskellige uddrag eller have fået forskellige fokuspunkter

10 Hvad kan film i engelsk? John Ford: The Searchers Ron Howard: Apollo 13 Give eleverne en hurtig, let forståelig illustration af kultur, samfundsforhold, tankesæt, og kan således bidrage til at konkretisere trykte teksters beskrivelse af kultur- og samfundsforhold Fx: Amerikansk ‘can-do’ spirit i Apollo 13 Begge billeder linker til filmklip Fx: Democratic society and values are frail and need non-democratic means of protection The Searchers

11 Film Noir Hvad kan film i engelsk?
Foto fra John Hustons The Asphalt Jungle Filmtema som indgang til en historisk periode eller litterær genre. Fx: Film Noir WWII (changes in American Post-WWII society) Femme fatale Ekspressionisme Kønsroller Hard-boiled litterature (fx Raymond Chandler) Evt. tværfagligt m. dansk: Turell’s krimier Nyere beslægtet kriminallitteratur (fx James Le Burke, Elmore Leonard, James Ellroy, Michael Conolly)

12 Femme Fatale Hvad kan film i engelsk?
Billedet linker til filmklip Hvad kan film i engelsk? Filmtema som indgang til en historisk periode eller litterær genre. Fx: Rikke Schubart: Super Bitches and Action Babes (bog) Curtis Hanson: L.A. Confidential Quentin Tarantino: Kill Bill II Charles Vidor: Gilda Femme Fatale Tema om skiftende kvindesyn udtrykt i femme fatale-karakteren i Film Noir Classic noir Neo-noir Post-moderne noir Billedet linker til filmklip Billedet linker til filmklip

13 Post-modernism Hvad kan film i engelsk?
Rob Marchal: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides Paul Auster: New York Trilogy Hvad kan film i engelsk? Filmtema som indgang til litterær genre. Fx: Post-modernism Tema om post-modernism (evt. tværfagligt) Film kan illustrere svære litterære begreber, der skal bruges ved læsning og analyse af svære værker som fx Paul Austers City of Glass fra New York Trilogy Mulig fremgangsmåde: Gennemgå centrale post-modernistiske træk – tekst + ppt Vis eksempler fra film til at illustrere begreberne Lad eleverne arbejde i grupper med at finde elementer af postmodernisme i forskellige film, fx Pulp Fiction, Being John Malkowitch, Natural Born Killers, Pirates of the Caribbean, Fear and Loathing in Las Vegas, Sin City Eleverne fremlægger deres resultater (m. selvvalgte citater fra deres film) Link til Powerpoint Billedet linker til filmklip

14 Auteur-tema Hvad kan film i engelsk? Stanley Kubrick
Tim Burton Gennemgå auteur-teorien og analysemodellen med eleverne Vælg en instruktør hvis film har (stor) engelskfaglig relevans og anvendelighed Læs tekster om instruktøren og dennes film Analyser udvalgte film og uddrag af film fra auteuer’ens ‘forfatterskab’ Joel and Ethan Coen

15 Still-billeder og filmanalyse
Brug fx ikoniske fotos som indgang til fx et tema om USA i krig på film Billedanalyse vigtig redskab for filmanalyse Brug evt. også still-billeder fra film til analyse- øvelse Fx: analyser nedenstående billede fra The Big Lebowski med fokus på det gyldne snit: Tre ikoniske billeder, der har har været stærkt medvirkende til at definere den amerikanske indsats i hhv. WWII, The Vietnam War og The Second Gulf War

16 Still-billeder fortsat…
Surrealistisk skildring af Vietnam-krigen De ikoniske krigsfotos fra forrige slide som oplæg til tema of Hollywoods skildring af krigens gru Temaet kan kobles til bl.a. Litteratur, fx: WWI poetry Ernest Hemmingway Jarhead Heart of Darkness Historiske tekster om fx: The Cold War WWII Tværfagligt forløb m. fx: Teknologihistorie Dansk (Fx: Armadillo, Slagtebænk Dybbøl) Skritligt arbejde: Billedanalyse-opgave Foto-opgave (elevfotos) Hhv. dokumentarisk og ekspressiv skildring af krigens (WWII) gru i to næste samtidige film Link til billedanalyse-opgave Allegoriske skildringer af Vietnam-krigen Kynisk skildring Link til elevfotos – low key fotos

17 Film og skriftligt arbejde
Afsæt gerne elevtid til filmproduktion. Elevtid og filmproduktion Idegenerering Pitch af ide Synopsis Manuskript Storyboard Selve filmen (engelske replikker) Analyse af egen film Rapport om arbejdsprocessen

18 Film og skriftligt arbejde
Morgenkaos https://www.youtube.com/watch?v=ty7l5s3li_s Gør det simpelt! Filmproduktion, hvordan? Optageudstyr: Mobiltelefoner Lån videokameraer fra Mediefag eller Kommunikation/IT Kameraer m. video-funktion Redigering: Skolens redigerings-programmer og maskiner Elevernes egne pc’ere og redigerings-programmer Lad evt. IT-nørderne instruere de andre elever Kort er godt Det tager tid at lave film ½-2 min. film er fint Link til elevfilmen Morgenkaos

19 Storytelling Storytelling Væk elevernes fantasi og fortællelyst
Strangers Podcast: The Moth Podcast: Storytelling Væk elevernes fantasi og fortællelyst Big Jim & Smokey Joe Fra Strangers Podcast Storytelling Podcasts: Fx: Strangers og The Moth Fx: Lad eleverne skabe karakterer og plots i grupper Fx: Skab karakter og plot på baggrund af tilfældige genstande Brug elevtid på at lade eleverne skrive fiktion The Moth

20 Filmklip + tekster Eksamen Brug filmklip også til eksamen
Gerne kombination af filmklip og tekst(er). Fx: klip fra serien The Newsroom + kommentar til samme klip (B-niveau) Klip fra Fish Called Wanda og Family Guy sammen med tekst Myths about the British (B-niveau) Klip fra The Dark Knight Rises + tekst der analyserer filmens helt i forhold til daværende præsident George Bush (A-niveau) Alle syv illustrationer linker videre

21

22 Cockney Gangsters Temaer The British class system in gangster movies
Working class Mangler god tekst, men filmene er der

23 Temaer Raymond Carvers noveller og digte plus Robert Altmans film Short Cuts Short Cuts Læs 4-5 af Carvers noveller og digte Se Altmans film Lad eleverne analysere på og diskutere: Karaktererne (udlever klip fra filmen) Filmen vs novellerne - forskelle og ligheder Filmens dramaturgi (multi-protagonist model/multiplot-model) Menneskeskæbner

24 Amerikanske tv-serier
Temaer Den nye guldalder i amerikanske tv-serier Breaking Bad Mad Men The Walking Dead House of Cards The Sopranos Fargo Six Feet Under Girls Boardwalk Empire Game of Thrones Lost The Wire Amerikanske tv-serier De 3 guldaldre Kendetegn ved 3. guldalder Læs Fjernsyn for viderekomne og find lignende engelsk-sproget tekst Læs Anglofiles #168 Højere production value Ophavsmand/auteur Iøjnefaldende stilistiske valg Komplekse fortællestrukturer Selvreflektion og genrehybriditet Sex, nøgenhed og tabuer Opgør m. grundlæggende amerikanske værdier og normer Hitchcock Presents Lucy Show Miami Vice Hill Street Blues Twin Peaks

25 Temaer Romanlæsning fx:
Get Shorty understøtter Glitz og man kan gå videre med Raymond Chandler etc. The French Lieutenant’s Woman supplerer en læsning af The Collector (fortællestruktur, UK class system, eksistentialisme er temaer i begge) Hollywood Action Heroes (incl. Female Hollywood Action Heroes) Gothic (and/or Horror) Gothic litterature and gothic on film and in art. Linked perhaps to horror films Shakespeare on film British social realism (The Fall of) the British Empire Victorianism Bollywood The Red Curtain Trilogy (Baz Luhrmann) The Cold War on film Western films and sci-fi as allegories (e.g. Invasion of the Body Snatchers and early episodes of Star Trek) Suburbia Stephen King litterature + films, tv-series, Raymond Carver, Desperate Housewifes etc. New York In litterature and on film Auteur-tema: Scorsesee and NYC (Gangs of New York etc.)


Download ppt "Film i Engelsk V. Martin Jørgensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google