Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EU i undervisningen – hvordan?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EU i undervisningen – hvordan?"— Præsentationens transcript:

1 EU i undervisningen – hvordan?
Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO Zahles Lærerseminarium, 30. april 2014

2 EU-valget den 25. maj 2014 Hvad er EU? Vinkler og temaer
Materialer og aktiviteter Øvelser, tips og tricks EU-valget den 25. maj 2014

3

4 Militaristisk projekt

5

6

7

8

9 De multinationales EU?

10 Rigtig rigtig mange er bare i tvivl om, hvad EU er for noget

11 EU i verden Verdens største økonomi Verdens største marked
Tredje største politiske enhed med 500 mio. indbyggere

12 Hvad laver EU? Lovgivning – rigtig meget Fordeler penge – meget få

13 EU-undervisningens evige udfordringer
Lærernes viden om aktuelle sager Elevernes engagement Egnede materialer Elevernes forkundskaber

14 Spænding mellem det KONKRETE og det PRINCIPIELLE

15 Valg til Europa-Parlamentet
Parlamentet har stor indflydelse Delt magt med ministre Valg i alle 28 EU-lande til EU’s ”Folketing” 751 pladser – 13 danske MEP’er Partier og partigrupper

16 Denne gang er det anderledes
Sidste valg: Frygt for at folk ikke ville stemme Dette valg: Stor opmærksomhed og interesse EU fylder mere i folks liv og i samfundets udvikling

17 26 millioner arbejdsløse
Grund til optimisme: Ny vækst i EU Arbejdsløshed – og ungdomsarbejdsløshed Fattigdom

18 Politiet tæsker unge demonstranter i Madrid i Spanien

19 Er fri bevægelighed – kun en fordel?
Debat om børnecheck og velfærd til andre EU-borgere Løntryk og social dumping Skal vi fastsætte en mindsteløn i EU?

20 Velfærdsturisme!

21 Grøn omstilling Skal EU lægge sig i førertrøjen – for enhver pris?
Skal vi have et fælles energinet i EU? Skaber grøn omstilling arbejdspladser?

22 EU’s CO2-kvoter

23 Frihandel – fri for hvad?
Frihandel giver vækst og jobs Forhandling om miljøregler og forbrugerbeskyttelse Skal virksomheder kunne sagsøge stater?

24 Skal virksomheder kunne sagsøge stater?
”Ved du hvad Barroso? Frihandel vil hælpe de fattige!”

25 Flygtninge – hvem tager ansvaret?
Skal vi have en fælles, solidarisk asylpolitik? Hvad er EU’s ansvar? Hvad er medlemslandenes ansvar?

26 På 14 år: 23.000 immigranter døde på deres rejse ind i Europa.

27 Bankunion og finansregulering
Fælles tilsyn med store banker i Europa Er der styr på bankerne? Skal Danmark indføre en skat på finans-transaktioner?

28 7.500 milliarder kr. i skattely
Skal vi have en fælles skattesats for virksomheder i EU? Skal skattely på den sorte liste – og rammes af sanktioner?

29 Mød politikerne – og stem!
Din repræsentant i EU Mød hinanden ansigt til ansigt Forpligtende samtaler

30 Materialer og aktualitet
DEO undervisning: Temapakker og forløb på EU-magasinet NOTAT EU-oplysningens spil og materialer Europa-Husets materialer Altinget: Magasin og hjemmeside om EU

31 EU ud af huset Vælgermøder og debatmøder i hele landet –www.deo.dk
Egne arrangementer – f.eks. valgdebat på skolen med ungdomspolitikere Europa Huset – Oplæg, arrangementer og rundture Europabevægelsen, Nyt Europa og andre EU-organisationer – møder og debatter Besøg MS actionaid, Økologisk Råd, NOAH, Forbrugerrådet og mange flere – faglige oplæg med EU-vinkel

32 Om øvelser Leg skaber læring Overdrivelse fremmer forståelsen
Vælg en øvelse der virker Vælg EU-indhold og læringsindhold

33 Øvelser Live action EU-lovgivning Margretheskålen/ hattelegen
Valgvideoer lavet af eleverne selv Meningsmålinger og vox pop på skolen/gaden Viral valgkampagne: Demokrati kræver deltagelse

34 EU’s beslutnings-struktur
Kommissionen Topmøder Ministerrådet Parlamentet Den Europæiske Centralbank Lobbyister EU-domstolen Ekspertgrupper – når industrien laver love for industrien Lobbyister - påvirkning Komiteerne – effektivitet over demokrati Trilogerne – over 60 % COREPER - ekspeditionssagerne

35

36

37


Download ppt "EU i undervisningen – hvordan?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google