Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSidsel Asmussen Redigeret for ca. et år siden
1
og hjemmearbejde
2
Er forældrehjælp altid god hjælp? Hvordan ser og oplever barnet verden? Hvilke små forklaringer og hjælpemidler kan synliggøre matematikken? Hvad er en regnehistorie? Hvordan fastholde barnets motivation?
3
En lille historie om Sille
4
For mange oplysninger at jonglere med Matador Mix, Kanon!
5
Opgaven er blevet konkret
6
Fortæl mig det og jeg hører det Vis mig det og jeg ser det Lad mig gøre det og jeg forstår det I undervisningen og i lektielæsningen handler det om, at vi skal Se og opleve verden i børnehøjde Barnet lærer bedst, når det får fingrene i matematikken
8
En lidt abstrakt størrelse Gør matematikken konkret og enkel med…
9
Minus: Vi tager noget væk 6
10
Tre gange skal vi tage fem 15
11
Femten skal deles ud i tre lige store portioner Det samme som 3 gange 5 5
12
en kugleramme %
15
Opdel en plade chokolade ½ + ¼ + ¼ = 1 100% = 50% + 25% + 25%
17
En lille gange-historie 4. 5 Når du cykler en tur rundt om søen, cykler du 5 km. Hvor mange kilometer cykler du, hvis du tager 4 ture rundt om søen? En lille divisions-historie 12 : 3 Du er i biografen sammen med Anne og Steen. I har i alt 12 lakridsstænger, som I skal dele. Hvor mange får I hver? Tallene indgår i en konkret sammenhæng Barnet får øje på matematikken i hverdagen Især for børn i 2.-3. kl.
19
ForældrematematikLærermatematik Forvirrer forskellige og forkerte forklaringer barnet?
20
25 19 6 Låne og trække fra
21
25 19 6 Hvor langt er der fra 19 til 25?
22
Lærere og forældre forskellige regnemåder men ens resultater måske
23
Al forældrehjælp er god og rigtig hjælp Se og 0plev verden med barnets øjne Anvend børnesprog & små håndgribelige hjælpemidler Fortæl regnehistorier Opsum- mering
25
Passende tidspunkt Velegnet miljø God stemning Fastholdelse af barnets motivation
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.