Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur"— Præsentationens transcript:

1 Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Præsentation af mig selv Info om betaling Stil gerne spørgsmål undervejs Ingen pauser, men hvis der er behov kan I blot gå ud og strække benene undervejs.

2 Kursus program Offentlig selvbetjening på internettet Digital signatur
Bestilling af digital signatur Borger.dk Opgaver Opsamling Hvad er offentlige selvbetjeningsløsninger på nettet? Hvorfor bruge dem? Hvad er en digital signatur? - Dig.sig. er nøglen til en masse selvbetjeningsløsninger på Borger.dk Bestilling af en digital signatur - Opgave: Alle bestiller en dig.sig.! Hvad er borger.dk? - En portal hvor det er nemt at finde oplysninger og via dig.sig. kommunikere med det offentlige Fremvisning af søgemuligheder vha. eksempler - Viser mindst 4 forskellige små eksempler ud fra den overordnede case - Suppleres med opgaver ind i mellem

3 Hvad er selvbetjening på internettet?
En selvbetjeningsløsning er en måde at kommunikere med det offentlige på via internettet . Bruges i stedet for personligt fremmøde, telefonsamtale eller brevudveksling. På nettet findes RIGTIG MANGE offentlige selvbetjeningsløsninger, som gør at man selv kan ordne mange forskellige transaktioner med det offentlige hjemme fra ens egen computer.

4 Hvad er selvbetjening på internettet?
Man kan finde oplysninger fra det offentlige på internettet. Man kan give det offentlige oplysninger om en selv. (Fx kan man sende forskudsopgørelsen ind via internettet.)

5 Hvad er selvbetjening på internettet?
2 typer af selvbetjeningsløsninger: Fri tilgængelighed: – kræver ingen adgangskode fx: Smiley-Databasen Løsninger der kræver adgangskode: - typisk en digital signatur fx: SKAT - TastSelv For at kunne kommunikere med det offentlige og sende fortrolige oplysninger om en selv, har man typisk brug for en digital signatur.

6 Hvad er en digital signatur?
Personlig underskrift på internettet En kode som du selv vælger Lige så bindende som den underskrift, man sætter på papir Over en 1 mio. danskere har en digital signatur. Det er IKKE en underskrift der ligner din rigtige håndskrevne underskrift!! Men en KODE, som man selv vælger den første gang man bruger signaturen. PERSONLIG underskrift: mand, kone, kæreste m.m. skal have sin egen signatur!! Kan erhverves af alle borgere over 15 år med et cpr.nr. og en folkeregisteradresse Det er gratis at få en digital signatur, blot du er dansker og har folkeregisteradresse i DK.

7 Hvad er en digital signatur?
Består af 2 ting: Privat nøgle: elektronisk fil der installeres på din computer Adgangskode: vælg en kompleks adgangskode, så uvedkommende ikke kan gætte den - og hold den hemmelig! Du skal have en pc med internetadgang for at få og bruge en digital signatur. Den digitale signatur gemmes på din pc og hentes, hver gang du vil bruge den. Når du indtaster din adgangskode, identificerer du dig selv og bekræfter din identitet. Din adgangskode - kombineret med nøglen i nøglefilen - svarer dermed til din underskrift. Du skal således ikke skrive under i traditionel forstand. Du skal bruge dit kodeord.

8 Vær opmærksom på: En digital signatur kan kun bruges fra den ene computer, hvor den elektroniske nøgle er installeret! Derfor skal du IKKE installere den på en offentligt computer! Brug kun din egen hjemmecomputer!

9 Sikkerhed ved digital signatur
Datatilsynet har sagt god for sikkerheden ved den digitale signatur. Du kan derfor trygt bruge signaturen, hvis blot du holder din adgangskode hemmelig og ikke anvender den andre steder. Da den digitale signatur kun installeres på ens egen computer bliver den meget sikker at bruge! Gør det muligt at sende fortrolige og personlige oplysninger på internettet Sikrer at, det er dig og ingen anden, der kan skrive under på de elektroniske dokumenter Sikrer benyttelsen af offentlige og private selvbetjeningsløsninger Datatilsynet sørger for at personoplysningerne bliver behandlet forsvarligt og lovligt. Datatilsynet har sagt god for sikkerheden, bl.a. pga. den måde man får udstedt signaturen på. - Giver andre sikkerhed for at meddelelsen kommer fra dig - og at ingen har læst eller ændret i den. - Rent praktisk er det TDC, der udsteder signaturen.

10 Bestilling af digital signatur
Fremgangsmåde: Bestilling ved hjælp af cpr.nr. og Gå ind på Klik på: Her på kurset er det meningen af du skal bestille en digital signatur – hvis du ikke har en i forvejen – sådan at du, om få dage kan gøre brug af de mange selvbetjeningsløsninger, der findes på borger.dk Det gennemgår vi nu:

11 Bestilling af digital signatur
Under teksten ”Med dit personnr. og ” klikker du på teksten: Bestil og få installationskode med brev

12 Bestilling af digital signatur
Udfyld felterne:

13 Bestilling af digital signatur
Accepter vilkår: Klik på: Næste

14 Bestilling af digital signatur
Nu er bestillingen gennemført og du modtager en bekræftelse på . Om få dage modtager du en pinkode med posten, som du skal bruge, når du installerer den elektroniske nøgle på din computer. Klik på linket i en og indtast pinkoden. Følg derefter vejledningen. Få evt. hjælp på TDC’s gratis support: Tlf Du kan få hjælp til at installere din digitale signatur ved at ringe til TDC's gratis  support. Support har telefonnummer: Tlf: TDC svarer også på andre spørgsmål om brugen af digital signatur. Første gang du logger på med den digitale signatur, bliver du også bedt om at vælge en ny adgangskode, som kun du selv kender.

15 Nu er det jeres tur!

16 Sådan bruger du din digitale signatur
Hjemme ved dig selv: Marker dit navn og tryk på ”OK” Dette er ment som en lille vejledning til, når I kommer hjem og skal bruge signaturen… Når du kommer ind på en hjemmeside der beder dig om at logge på med din digitale signatur, så klikker du linket, og der dukker en boks op, der beder dig vælge det certifikat – dvs. ”den elektroniske nøgle” - der har dit eget navn.

17 Sådan bruger du din digitale signatur
Hjemme ved dig selv: Tast din adgangskode i boksen Derefter dukker der en lille boks op, hvori du indtaster din personlige kode. Dette sker for at hjemmesiden kan kontrollere hos TDC at du er dig, og at din digitale signatur ikke er spærret. Du har nu bevist elektronisk, at du er dig – og har derfor fået adgang til personlige oplysninger, som ikke vedkommer andre. … Jeg kan desværre ikke vise jer det, da jeg jo ikke har installeret min digitale signatur på denne computer!

18 Steder du fx kan bruge din digitale signatur
Eksempler på selvbetjeningssteder, hvor man kan anvende sin digitale signatur. OPSAMLING: Nu har I hørt lidt om selvbetjening på nettet. Jeg har fortalt om hvad digital signatur er og I har fået bestilt en. - Nu skal vi til noget helt andet, nemlig webportalen borger.dk, hvor I kan finde mange informationer og få brug for jeres digitale signatur.

19 Familien Hansen Far Per Mor Bente Mads, 17 år Emma, 13 år
Bedstemor Inger Nu vil jeg gerne præsentere jer for familien Hansen. Det er dem vi skal prøve at hjælpe med deres forskellige problemer. Familien: skal snart flytte fra Skjern til Herning, vi skal bl.a. hjælpe dem med at finde en flytteanmeldelse senere. Far Per: har brug for et nyt pas, så han kan komme med sin familie på vinterferie. Det skal vi hjælpe ham med at bestille. Mor Bente: skal have sin bil til syn om få måneder, hun ved ikke hvor synsværkstedet ligger i Herning. Det skal vi hjælpe hende med at finde ud af. Mads går på Herning Gymnasium. Han skal til at skrive en opgave omkring genbrug, og har brug for nogle oplyser til den. Det hjælper vi ham med at finde ud af. Emma er lige begyndt i 8. klasse og får nu for første gang karakterer for sit skolearbejde. Mor Bente vil meget gerne vide, hvad karakteren 7 står for. Det kan vi også hjælpe hende med at finde ud af. Bentes mor Inger skal opereres for gråstær, og Bente vil meget gerne vide hvor lang ventetiden er på Herning Regionshospital. Alle disse oplysninger vil vi kunne finde inde på Borger.dk. Og det vil jeg prøve at vise jer på forskellige måder… Men først skal vi lige se på, hvad borger.dk egentlig er…

20 Hvad er borger.dk? Webportal til hele det offentlige Danmark:
Ca. 600 selvbetjeningsløsninger Publikationer og artikler fra det offentlige Aktuel lovgivning Adresser m.m. på alle myndigheder Findes på: Alt dette og mere til kan du finde på borger.dk Der er hele tiden flere og flere selvbetjeningsløsninger, der tilmelder sig portalen. Portalen fungerer som en indgang eller vejviser til alle disse ting, men det er de enkelte offentlige myndigheder, er har ansvaret for indholdet, og som selv skal tilmelde sig portalen. I 2012 skal at alle myndigheder skal være tilmeldt med deres selvbetjeningsløsninger. Hvorfor bruge borger.dk: Man får her én samlet indgang til al offentlig digital information: man skal kun lede ét sted! Overblik: nemt at finde information! Man kan finde oplysninger og bruge selvbetjeningsløsningerne 24 timer i døgnet: ingen tidsbegrænsning!

21 Hvad er borger.dk? Sådan ser forside ud!
Start med at indstille kommunen.

22 Vælg kommune Indstil til Herning Kommune:
Så er indholdet i borger.dk tilpasset til kommunens oplysninger og du er nu klar til at bruge borger.dk - Computeren husker dit valg, så du behøver kun indstille den en gang.

23 1 eksempel: ”Flytteanmeldelsen”
Den nemmeste indgang til borger.dk’s mange ressourser ligger på forsiden, som er opdelt i en masse emner. Emnerne er enkle og logisk opdelt, så de er nemme at bruge og overskuelige at vælge imellem. Familien Hansen skal snart flytte til Herning og vi skal hjælpe dem med at finde en flytteanmeldelse: Vælg kategorien: Bolig og flytning

24 1 eksempel: ”Flytteanmeldelsen”
Vis side bjælken: Overskrift + underkategorier Vis midterboks: underemner: Vælg: ”At flytte inden for Danmark”

25 1 eksempel: ”Flytteanmeldelsen”
Gå på nettet og vis disse: (Der er mange steder man skal klikke sig igennem for at komme frem til det man ønsker, men I ikke huske på alle de steder man skal klikke – i stedet skal I på hver ny side læse teksten og i stedet vælge den mulighed der er relevant for jer. Det bliver alt for meget, hvis man skal huske på alle de steder jeg klikker med musen!!) De forskellige aktive faner: Info: Informerer om ens pligt til at melde flytning til folkeregistret, om c/o adresser, bestilling af flyttemappe fra Post Danmark og eftersendelse af post. Selvbetjening:  Klik på linket ”Anmeld flytning til folkeregistret” To løsninger: 1. Online: Brug digital signatur – tjenesten stilles tilrådighed af Herning Kommune Klik: Online – Log på Flyttemedelelsen – Log på med Digital Signatur 2. Blanket i pdf-format til print Huskeliste: Gode huskeråd Adresser: Myndigheder på området i Herning Kommune og øverste ansvarlige myndighed. Lovgivning: Se det gældende lovgrundlag + link til ”Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister” Så her er alt samlet omkring flytning indenfor Danmark, som man lige umiddelbart skulle for brug for.

26 Opgave: ”Nyt pas” Familien Hansen skal snart på vinterferie, - men det er flere år siden Per har været ude at rejse, og passet er for længst løbet ud. Hjælp Per med at bestille et nyt pas: Hvor skal han henvende sig, når han vil ansøge om et nyt pas? Findes der en selvbetjeningsløsning, så han kan bestille et pas hjemmefra? Klik dig frem igennem menuerne fra forsiden på Klik på ”Borger & Samfund” – ”Pas” – ”Udstedelse af pas”

27 2. eksempel: ”Bilsyn” På forsiden var der to faner: ”Efter emne” og ”Alfabetisk” – nu skal vi prøve at bruge den alfabetiske indgang. Den kan være meget god at bruge, hvis man ikke lige kan gennemskue hvilken kategori man skal vælge fra forsiden. I den alfabetiske liste er alle emnerne oplistet, så det er bare at vælge bogstav og lede efter emnet. Meget simpelt! Eksempel: Familien Hansens bil skal til syn om få måneder, men Bente ved ikke hvor synsværkstedet ligger i Herning, hvor familien meget snart flytter til. Det skal vi hjælpe hende med at finde. Hun vil gerne bestille tid til syn allerede nu, så hun ikke glemmer det i flytterodet. Vi bruger den alfabetiske indgang og vælger: B – Bilsyn

28 2. eksempel: ”Bilsyn” Nu laver borger.dk en søgning for os, og så finder den en række emner, der har med bilsyn at gøre. Vi vælger den 1. ”Bilsyn”

29 2. eksempel: ”Bilsyn” Nu kommer vi ind på en side, som ligner den anden i opbygning, men aktive faner. Nu viser jeg det for jer på nettet… Vælg fanen: Selvbetjening og vis teksten. Færdselsstyrelsens hjemmeside: vælg Herning – peg på kortet – klik på ”Online Booking”

30 Opgave: ”Skift læge” I forbindelse med Familien Hansens flytning, skal alle i familien have ny læge. Hjælp Bente med at finde ud af hvordan det sker: Koster det noget at skifte læge ved flytning? Findes der en selvbetjeningsløsning til lægeskift? Kan Emma på 13 år, vælge en anden læge end hendes forældre? Brug den alfabetiske indgang, som man vælger fra forsiden af Klik ”L” – ”Lægeskift”

31 3. eksempel I øverste højre hjørne ligger søgefeltet, - det har man adgang til fra hvilken som helst side man kommer ind på, mens man bruger borger.dk. Hvis man bedre kan lide at lave søgninger – i stedet for at bruge den alfabetiske eller emneopdelte indgang – er søgefeltet en 3. måde at finde frem til det man ønsker. Man skriver simpelthen et søgeord, som er emnet for det man ønsker at finde – lige som hvis I har prøvet at søge i Google eller andre søgemaskiner. Nogle gange finder man ikke noget: Det behøver ikke at betyde, at man ikke kan finde noget om emnet inde i borger.dk Det kan simpelthen være at man bare bruger et andet ord for det: - Prøv at komme i tanke om andre ord der dækker samme emne, og søg på dem. - Eller prøv at bruge den emneopdelte indgang fra 1. eksempel, hvis du ikke er sikker på hvad du skal ”kalde dit emne”. Eksempel: Mads skal skrive en opgave i gymnasiet omkring Genbrug. Derfor vil han gerne finde ud af om kommunerne har pligt til at indsamle glas og papir til genbrug. - Mads bruger søgefeltet og søger på ordet ”Genbrug”

32 3. eksempel Her er søgeresultatet for en søgning med ordet: ”genbrug”
Viser: 9 resultater Man kan vælge at krydse af i de små bokse med tal i (…) og fx kun se ”Emneartikler” eller ”Lovgivning” i søgeresultatet. Vælg: ”emneartikler” - Tryk på ”søg” igen. Vis lidt af indholdet i emneartiklen – og giv svaret på Mads’ spørgsmål. Vis på nettet…

33 Opgave: Den nye karakterskala
Emma er lige begyndt i 8. klasse og får nu for første gang karakterer for sit skolearbejde. Mor Bente har nogle spørgsmål: Hvad mon karakteren 7 står for? Hvorfor har man valgt at lave karakterskalaen om? Brug søgefeltet i øverste højre hjørne på Søg på ”karakterskala”, kryds af i emneartikel, vægt 1. hit.

34 Tid til flere opgaver ? Hvis der er tid tilovers udleveres opgaveark med 6 spørgsmål.

35 Opsamling I dag har vi kigget på:
Hvad offentlig selvbetjeninger på nettet er. Vi har bestilt en digital signatur, så I om få dage kan installere den på hjemmecomputeren. Vi har fulgt familien Hansen og ved hjælp af webportalen borger.dk hjulpet dem med en række problemer. Håber at I har fået noget ud af kurset? I er altid velkomne til at komme her på biblioteket og stille yderligere spørgsmål, hvis der er nogle ting der driller. I er også meget velkomne til at benytte bibliotekets computere – dog kan I ikke anvende jeres digitale signatur her.


Download ppt "Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google