Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole"— Præsentationens transcript:

1 - En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Den 16. maj 2011

2 Hvem er det så godt for…? Bevægelse i hverdagen gavner alle, men især dem der trænger mest. Det er aldrig for sent, og det gavner med det samme. Bevægelse med kvalitet vel at mærke – Dvs at de forskellige ”rum” for bevægelse tilføres sin egen kvalitet i så stort omfang som muligt: Børnene skal være selvtransporterende = + 10% kondition Børnene skal ”eje” frikvarterene = selvbestemmelse, udviklende fri leg, øget aktivitet. Fysisk aktivitet generelt i alle fag = Øget mulighed for at ramme egen læringsstil, Opbygge social kapital og udvikle sig motorisk! Idrætsundervisningen skal have høj intensitet og kvalitet = kondition og kropsbevidsthed

3 = Og hvorfor så det…? Sunde og glade børn der trives!
Fordi bevægelse i hverdagen giver: Bedre motorik God fysisk form Bedre læring Styrket motivation Sunde og glade børn der trives! = Bevægelse med kvalitet vel at mærke – Dvs at de forskellige ”rum” for bevægelse tilføres sin egen kvalitet i så stort omfang som muligt: Børnene skal være selvtransporterende = + 10% kondition Børnene skal ”eje” frikvarterene = selvbestemmelse, udviklende fri leg, øget aktivitet. Fysisk aktivitet generelt i alle fag = Øget mulighed for at ramme egen læringsstil, Opbygge social kapital og udvikle sig motorisk! Idrætsundervisningen skal have høj intensitet og kvalitet = kondition og kropsbevidsthed

4 Bevægelse i hverdagen 60 min 60 min 2010 1996

5 Hvor stort er så problemet…?
Moderat til hård Let fysisk aktivitet Stillesiddende * Australien 2010

6 Politiken 13. maj: ”Dovne børn udviser tidlig risiko for hjerte-problemer… ”

7 Hvordan kommer dit barn i skole?
Jeg cykler/går med dem, når jeg kan Det klarer de selv Jeg kører dem i skole

8 Gode vaner kræver gode grunde

9 Bedre Motorik Giver bedre sociale relationer = Venner Gør det lettere at lære = Egen læringsstil Giver lyst og evner til at træne = I god form

10 Et eksempel fra hverdagen…
God fysisk form IFI / Peter Krustrup: Der skal høj intensitet til – men ikke så meget! Hvis vi øger den fysisk aktivitet i skolens hverdag (Dvs. alle timer og frikvarterer), bliver der plads til at gi’ den gas i idrætstimerne. Her er ”god fysisk form” = god nok til at kunne klare dagen med overskud og deltage aktivt i både undervisning og det social liv i og udenfor skolen. Et eksempel fra hverdagen…

11 Læringsstile Boblerne:
Ad 1 – organisering af undervisningen bliver lettere, hvis man generelt har en fysisk aktiv undervisning. Alle er vant til og trænede i at flytte rund og organisere mod en differentieret og afvekslende undervisning. Man bliver god til det man træner… Og altså: giver man eleverne lov til regelmæssigt at bevæge fra et konkret fysisk læringsmiljø til et andet, opnår de bedre læring, end hvis de skulle sidde stille på deres stol hele tiden, som der (stadig mange steder) er tradition for i skolen. FX kan eleverne opnår signifikante bedre indlæringsresultater, når de også får mulighed for at sidde på tæpper på deres stole, på gulvet, på sofaer eller andet informelt blødt møblement Ad 2 – give gode muligheder for fysiologisk og psykologisk, at skabe motivation via anerkendelse eleven kan relatere sig til. Både i forhold til læreren, men i lige så høj grad via de øvrige elevers anerkendelse. Ad 3 - Netop udholdenhed og vedholdenhed hænger meget sammen med fysisk formåen – og er vel at mærke ”trænerbare”; dvs. de kan trænes ved simpel fysik aktivitet, så rigtig mange kan forbedre deres indlæringskapacitet, alene ved fx at løbe en tur eller spille en gang fodbold! Ad4 – De sociologiske elementer er langt lettere at modellere / organisere i en fysisk aktiv undervisning. Både pga. det vanedannende element, men i høj grad også fordi elevernes forforståelse af ”idrætsaktiviteter” gør at de lettere tager organisationsformerne til sig (”nåee, det er jo lige som at spille Twister…”) Ad5 – Muligheden for at inddrage bestemte perceptuelle elementer (tanken om forskellige intelligenser, omsat til læringsstile) er helt central i Her er det vigtigt at slå fast, at det er langt bedre bevidst at krydse to læringsstile op med hinanden, end hhv at isolere til én eller at forsøge at inddrage alle. Ad6 – En stor del at ”tricket” går ud på at udnytte og undrestøtte elevernes behov for bevægelse, frem for at begrænse og aflære fysisk aktivitet som noget naturligt – også i skolen. Ad7 – Inddragelse og anvendelse af viden om de psykologiske elementer er i høj grad en beslutningsproces, der skal bygge på et konkret kendskab til egne elever. Det vigtige er at diskutere og bevidst træffe beslutninger i teamet, så man understøtter hinanden (lærere såvel som elever) i at nå alle elever i klassen / på holdet.

12 Ikke kun ”for sjov”, men giver også bedre resultater…!
Læringsstile DR den11. maj 2011 Ikke kun ”for sjov”, men giver også bedre resultater…!

13 Motivation Familien Fritiden Skolen Muligheder Struktur Relationer
I fht. den motiverende samtale, vil jeg meget gerne udvide ”motivationsarenaen”, så motivation (og direkte og indirekte ansvar for succes) ikke ses udelukkende på individ-niveau, men i en større meningshelhed. Som således også kan bruges konkret til at hjælpe børnene. At skabe og fastholde motivation hos den enkelte, kan med stort udbytte ses relationelt og understøttes strukturelt. Familien er – stadig – den grundlæggende ramme om elevens/barnets motivation til fysisk aktivitet. På godt og nogen gang ondt, er det med afsæt i familien at nøglen til den enkeltes motivation skal findes. Man kan godt ”køre uden om den”, men det er også her en klar styrke, at have viden om familien. Fritiden er rigtig vigtig, men lige så vigtigt er det at den netop skal være ”FRI tid”. Her skal de voksne med et skridts afstand via gode relationer åbne muligheder i en kendt og troværdig struktur. Skolen er stadig det mest oplagte sted at kunne hjælpe børnene til at finde deres egen placering i motivationstrekanten: At de i en kendt og tryg struktur afprøver muligheder og opbygger positive relationer og erfaring i forbindelse med fysisk aktivitet. Fritiden Skolen Relationer

14 Hvad skal der gøres…? Først og fremmest: Bak Jeres barn op!
Bak skolen op! Hold fast i de gode vaner! Lyt ikke til dårlige undskyldninger! Vi har som forældre, lærere og pædagoger et stort ansvar for, hvor meget vores børn bevæger sig. Heldigvis har vi også mange muligheder for at gøre noget ved det. Det bedste vi alle kan gøre, er netop AT GØRE i stedet for at tale om det. Bevægelse er naturligt og det skal det også være i skolen.

15 Hvem mener de kan det? Nej, det er for farligt og besværligt
Det må de selv finde ud af Ja, mit barn skal være aktiv hver dag!

16 Tak for opmærksomheden, og husk nu:
GØR det  Jesper Kloppenborg


Download ppt "- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google