Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan arbejder VISO! - viden til gavn Til VISO's leverandørnetværk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan arbejder VISO! - viden til gavn Til VISO's leverandørnetværk"— Præsentationens transcript:

1 Sådan arbejder VISO! - viden til gavn Til VISO's leverandørnetværk
- efterår 2013/forår 2014

2 Historie – formål Arbejdsgruppe:
Del I – afdækning af konsulentpraksis med fokus på forskelligheder Del II – ny konsulent- og specialistpraksis Formål: Udvikling og kvalitetssikring Fælles arbejdsgang/praksis i VISO Fundamentet til VIAS 4.2 – VIAS 4.2 understøtter sagsprocessen Tankerne bag revideringen af håndbogen: Beskrive måden VISO arbejder på. Der er snart gået 6 år, og vi har fundet en form. Begrænse forskellighederne både internt i VISO og eksternt i leverandørnetværket Der skal være plads til forskelligheder, men vi vil gerne kvalitetssikre kontakten med VISO, så henvender/borgerne får en nogenlunde ens behandling, når de samarbejder os. arbejdsgruppe 1½ år: 1) beskrive aktuel praksis med fokus på forskelligheder 2) Ny fælles praksis  konsulentbasis  leverandør/spec.niveau Håndbog: Sådan arbejder VISO klar om ca. 1 måned. Dynamisk redskab! Oplægget: Indledende, overordnede betragtninger i relation til VISO-sagsproces Om VISO-sagsproces i praksis

3 Sådan arbejder VISO - del I - overblik over arbejdets indhold og rammer
Lovgrundlag/organisation Begrebsafklaring henvender / konsulent / leverandør / specialist / afklarende møde Notat - og journaliseringspligt Advissystemet! Borgerinddragelse Notér; hvis ikke inddraget Der har været en stor begrebsafklaring ifm. sagsproces 2.0. Her er eksempler på nogle af begreberne, der bruges i VISO. De øvrige fremgår af ”Håndbog: Sådan arbejder VISO!” Henvender: En henvender, er den borger/kommunal medarbejder/ansat i socialt tilbud etc., som kontakter VISO med anmodning om specialrådgivning og/eller udredning i en konkret sag. Sag: Enkeltsag: En enkeltsag omhandler én henvendelse vedrørende en eller flere problemstillinger om en person. Familiesag: En familiesag er en sag, hvor problemstillingerne vedrører flere børn og evt. voksne i familien. Der oprettes en sag i VIAS med flere tilknyttede parter. Gruppesag: En gruppesag vedrører en gruppe af borgere med samme problemstilling(er). Leverance: Aftale mellem centrale VISO og den enkelte leverandør omkring samarbejde vedr. løsning af problemstillinger i en konkret sag. Visitation: - Visitation omhandler det arbejde, der foregår fra en sag bliver tildelt en faglig konsulent til den afsluttes uden leverance eller der oprettes en faglig leverance vedr. rådgivnings- eller udredningsydelse. Visitationsbegrebet dækker den faglige konsulents og/eller specialists indledende arbejde med bl.a. at læse sagen igennem, afholde afklarende møde og aftale evt. leveranceforløb. Afklarende møde: Møde mellem VISO, henvender, leverandøren, den pågældende og øvrigt relevante personer omkring den konkrete sag. På mødet afstemmes de forskellige forventninger til det fremadrettede forløb.

4 Sådan arbejder VISO - del II - detaljeret indblik i enkeltsagsforløb
Henvendelsen kommer ind Visitationsarbejdet 1. kontakt til henvender Inddragelse af specialist – visitationsydelsen Det afklarende møde Mange forskelle - Skabeloner! Den faglige leveranceaftale – udrednings- og rådgivningsydelsen Borgerinddragelse: Retten til at blive inddraget i sin egen sag fremgår af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Hovedregel: Som udgangspunkt deltager den konkrete part altid i det afklarende møde, således at denne har mulighed for at komme med input til hvordan de oplever den konkrete situation. Dette gavner det fremadrettede samarbejde, og medfører at den enkelte får ejerskab over den proces, som skal i gang i forbindelse med ekspelvis et rådgivningsforløb. Undtagelse 1: Social- og integrationsministeriet har ikke præcise krav om, hvordan samarbejdet med borgerne konkret skal forløbe, men det er et krav, at samarbejdet er forpligtende. Undtagelse 2: Omfanget af borgerinddragelse beror på en konkret individuel vurdering fra sag til sag Børn: Fra 12 år: Ret til at udtale sig inden der træffes afgørelser (forældre eller sagsbehandler). Fra 15 år: Skal give samtykke til en §50 undersøgelse, frivillig anbringelse og ændring af anbringelsessted. Hovedregel i VISO: Fra 15 år skal der fokus på, hvordan inddragelse kan foregå. Børn kan ikke kræve deltagelse på de afklarende møder, men kan kræve at blive orienteret.

5 Sådan arbejder VISO - del II fortsat
Det faglige forløb Opgaver/roller/ansvar Advissystemet! Procesguide! Leveranceændringer Afslutning af leverancen Afsluttende møde Rapport/faglig opfølgning VIAS Vejledning: Senere på dagen vil der være en mere grundig gennemgang af VIAS. Captia: Socialstyrelsens elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem -ESDH. Standardiser arbejdsprocessen, og det er lettere at håndtere dokumenter og styre sager.

6 Sådan arbejder VISO - på hjemmesiden
find den (Socialstyrelsen.dk  VISO  om VISO  leverandørnetværket i VISO  sagsprocessen  håndbog: ”Sådan arbejder VISO”) læs den – drøft den – relatér og omsæt den Kommentarer, ideer, ros/ris til:

7 God fornøjelse med VIAS 4.2!


Download ppt "Sådan arbejder VISO! - viden til gavn Til VISO's leverandørnetværk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google