Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010."— Præsentationens transcript:

1 Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010

2 • Syv forhold, der skal tages udgangspunkt i: 1.reduktion i udledningen af drivhusgasser 2.øget energieffektivitet 3.fortsat høj forsyningssikkerhed 4.samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet gennem anvendelse af markeds-baserede løsninger 5.fortsat høj økonomisk vækst 6.gunstig erhvervsudvikling og fremme af erhvervslivets internationale konkurrenceevne 7.miljømæssig bæredygtig udvikling Kommissorium ”Klimakommissionen skal belyse, hvorledes Danmark på lang sigt kan frigøre sig fra afhængigheden af fossile brændstoffer. Kommissionen skal ved belysningen beskrive virkeliggørelsen af den langsigtede vision.”

3 • Katherine Richardson (formand), Professor og Prodekan ved Kbh.s Universitet • Dorthe Dahl-Jensen, Professor ved Københavns Universitet • Jørgen Elmeskov, Direktør i OECD • Cathrine Hagem, Seniorforsker ved Statistisk Sentralbyrå, Norge • Jørgen Henningsen, Tidligere direktør i EU-Kommissionen • John A. Korstgård, Professor og Institutleder ved Aarhus Universitet • Niels Buus Kristensen, Institutdirektør for DTU Transport • Poul Erik Morthorst, Forskningsspecialist ved Risø DTU • Jørgen E. Olesen, Forskningsprofessor ved Aarhus Universitet • Mette Wier, Direktør for AKF (Anvendt KommunalForskning) • Produktion – 2½ år, 21 møder, – sammenfatningsrapport (100 s.), dokumentationsrapport (400+ s.) – plus lige så meget baggrundsmaterialer – Dialogmøder Sammensætning

4 Fossile 20082050 To store udfordringer … 80% reduktion Over halvdelen af verdens oliebehov i 2030 er ikke fundet eller online endnu

5 Det overordnede billede Det kan lade sig gøre! - Dele af transporten er vanskelig 2050 er et realistisk slutår - før bliver formentlig dyrere Det bliver ikke dyrt - fossile brændsler også bliver dyre Vi kan basere os på kendt teknologi - men meget vi ikke kender, vil komme til Vind bliver en central energikilde - Biomasse bliver en knap ressource Økonomisk velstand fordobles i 2050 - forbrug af energitjenester tilsvarende

6 Styrende principper ”Danmark er ikke en ø” 22 Uafhængighed med størst mulig samfundsøkonomisk effektivitet 33 ”No picking the winners” - markedsmekanismer frem for planøkonomi 44 Biomasse giver muligheder - men også udfordringer 55 Fortsat økonomisk vækst 11

7 • Afgrænsninger – International udveksling central del af forsyningssikkerheden – Ser bort fra import af varer (’carbon leakage’; ’carbon footprint’) - dog særligt om indenlandsk energiforbrug: • El-import fra tyske kulkraftværker går ikke • Import af biomasse  politisk opfattelse af uafhængighed – International transport ikke medtaget – Antaget at hidtidig trend i energieffektiviseringer fortsætter – Atomkraft fravalgt Definitioner og afgrænsninger Der anvendes/forbruges ikke fossil energi i Danmark, og indenlandsk produktion af el baseret på skal i gennemsnit på årsbasis mindst svare til det danske forbrug

8 To alternative sæt af rammebetingelser FB A X FB U

9 Vi ved ikke hvordan det fossilfrie samfund vil tegne sig! Fremtidens energisystem 2008 2050 2050 1) (1) FB A

10 • Fra brændselsforbrug til investeringer • Energieffektivitet fordobles! Fremtidens energisystem (forts.)20082050

11 • Ny afgift på fossile brændsler skal sikre, at markedet bliver driver for udviklingen – Teknologisk skift - omkostningseffektivt – Teknologisk udvikling • 5 DKK pr. GJ i 2011 stigende til 20 DKK/GJ i 2020 – 21 øre/liter hhv. 82 øre/liter benzin • Gradvist stigende frem mod 2050 – Klar udmelding om gradvis indfasning skal skabe sikre rammer for investeringer Fossil energiafgift

12 • Behandling af eksisterende energiafgifter som fiskale – stort set • Økonomiske incitamenter + opretning af markedsfejl • Ekstrem: Annoncerer en uendelig høj fossil afgift i 2050 nu Økonomiske virkemidler

13 • Samtlige bygninger i Danmark • Knyttet til den enkelte bolig • Bygningsejere betaler årligt pr. kvadratmeter afhængigt af boligens energiklassificering A - G – Bedste energiklasser betales ikke • Beløbet kan bruges til energikonsulentbistand (certificeret) og efterfølgende til energiforbedringer • Ny energiklassificering, så opsparingsbeløbet nedsættes • Ingen nye tiltag for nye boliger ud over planlagt stramning af energistandarden Energiopsparing

14 • Fossilafgiften på vejtransport skal introduceres i forbindelse med omlægningen af bilbeskatningen til kørselsafgifter – Undgå provenutab som følge af grænsehandel • Afgiftslempelse for elbiler forsættes efter 2015 frem mod 2020 – Indtil ”kritisk masse” med 100.000 biler (4% af bilparken). – Pr. kWh batterikapacitet • Afgiftslempelse udvides til plug-in hybrid biler • Samlet plan for infrastruktur til el-opladning af biler – Økonomisk problem vedrørende kantstensparkering ved boligen • Demonstrationsprojekt om biogas (eller naturgas) i tung transport – Betydeligt potentiale i våd biomasse – Naturgas kan substituere olien når/hvis den bliver knap Transport anbefalinger

15 Meromkostninger ca.½% af BNP

16 • Referencen indeholder initiativer til energieffektiviseringer • Teknologiudviklingen • Sundhedseffekter • Yderligere virkemiddelomkostninger ikke med på lang sigt • Geneomkostninger • ”Guld på gaden” • Statskassen: En manko på ca. 10 mia. DKK i 2050 – Overskud topper omkring 2030 • Transport er den afgørende fordyrelse (formentlig!) • CO 2 -prisens indflydelse på omkostningerne Økonomiske Overvejelser

17 Niels Buus Kristensen 17 Tak for opmærksomheden! Tak for opmærksomheden! Niels Buus Kristensen nbu@transport.dtu.dk www.klimakommissionen.dk


Download ppt "Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google