Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tendenser i fjernlånet Poul Erlandsen Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tendenser i fjernlånet Poul Erlandsen Danmarks Pædagogiske Bibliotek."— Præsentationens transcript:

1 Tendenser i fjernlånet Poul Erlandsen Danmarks Pædagogiske Bibliotek

2 Statistik  Bøger – op  Kopier - ned

3 Baggrund • OCLC Members Council, 2006-, Executive Committee 2008- • OCLC Resource Sharing & Delivery Service Group, Vice Chair 2007- • Rethinking Resource Sharing Executive Committee, 2007- • ALA’s Rethinking Resource Sharing Policies Steering Committee, 2007- • ALA’s International Interlibrary Loan Committee, 2007- • Interlending & Document Supply, Editorial Advisor, 2007-

4 Hovedtendenser  Direkte levering af fysiske materialer  Betaling over nettet  Levering over grænser  Scanning on demand

5 Rethinking Resource Sharing  Manifest fra 2006 der er skrevet som hjælpemiddel for biblioteker som ønsker at gennemgå en proces med nytænkning indeholder syv anbefalinger som de førnævnte tendenser er i overensstemmelse med.

6 RRS manifest - Anbefalinger  Brugerne skal møde så få restriktioner som muligt  Oprethold kun restriktioner som er absolut nødvendige

7 RRS manifest - Anbefalinger  Biblioteksbrugere skal tilbydes en række valgmuligheder:  Leveringsmåde: Lån – kopi  Format: Elektronisk – papir  Gratis eller mod betaling

8 RRS manifest - Anbefalinger  Global adgang til ressourcer som kan/må udlånes eller kopieres skal understøttes ved hjælp af uformelle netværksaftaler med uhindret adgang til opfyldelse som mål.

9 RRS manifest - Anbefalinger  Disse lån/kopierbare ressourcer skal omfatte sådanne som forefindes I kulturelle institutioner af alle slags: Biblioteker, arkiver, museer.  Dette gælder også for den ekspertise som indehaves af ansatte ved samme.

10 RRS manifest - Anbefalinger  Reference service er en vital del af fjernlånsvirksomheden og skal i langt højere grad være tilgængelig I forbindelse med ethvert “kan ikke leveres” svar.  Intet verificerbart materiale bør være utilgængelingt.

11 RRS manifest - Anbefalinger  Biblioteker bør hellere tilbyde service til en rimelig pris end at afslå.  Disse services bør tilstræbes ikke at være dyrere end tilsvarende kommercielle services.

12 RRS manifest - Anbefalinger  At registrere sig som bruger af et bibliotek bør være lige så nemt som at registrere sig som bruger af kommercielle webbaserede services.  Alle kan være bruger af et bibliotek.

13 Direkte levering af fysiske materialer  Bøger til Døren  Montana Home Delivery Project  Plus andre lignende services

14 Direkte levering af fysiske materialer Som lånerne ser fjernlån:

15 Direkte levering af fysiske materialer - Fjernlån kompliceret Traditionelt fjernlån opfattes som meget kompliceret.

16 Direkte levering af fysiske materialer - fordele  Sparer tid som går med personalets behandling af bestillingen (Mary Jackson + Nordisk undersøgelse). Elimineres ved automatisk fjernlån  Postlevering kan være hurtigere end diverse kørselsordninger  Låneren har selv kontrol

17 Direkte levering af fysiske materialer - ulemper  Ofte forbundet med brugerbetaling (Montana: over halvdelen af brugere svarer, at ca $5 pr. materiale er OK)  Bruger må registrere sig mange steder  Udlånende bibliotek må håndtere inddrivelse fra flere personlige lånere

18 Betaling over nettet  Økonomiske mellemværender klares efter den ”kommercielle” model  Eks: Hoteller, Netflix mv.  OCLC planer – Global Registry

19 Levering over grænser  Tyskland – Subito  I alt 10 Subito-biblioteker tilbyder at udlåne og sende bøger til private brugere udenfor Tyskland  Prisen er 9 Euro (plus returporto)  I 2007 har disse biblioteker sendt bøger til private brugere i Polen, Italien, Holland, Japan, Rusland, Australien, Danmark, Frankrig, Spanien, Brasilien og Grækenland

20 Levering over grænser  Eksempel fra ILL Listserven: ”A gentleman from the UK has written asking about borrowing (directly) one of our circulating theses. After exchanging a few emails, he said that he is not associated with a university at this time, that he has heard that it can cost their library "£35 sterling (over 50 bucks) to request one American item," and "ILL request(s) for American items take up to a year to get here through the public library system." I have been working very hard to remove barriers for both our patrons and those borrowing from us. But is it going too far to lend directly to an international 'private' patron??”

21 Levering over grænser  DPB får jævnligt henvendelser – f.eks. fra Japan og Sverige (ofte)  Andre eksempler fra Haarlem Public Library (Holland) og Statsbiblioteket

22 Scanning on demand  I stedet for at sige NEJ til at udlåne og lade det blive ved det, skal man overveje at kopier/scanne

23 Print on Demand  Print on Demand  Internet Archive - Espresso Book Machine  Materials in the public domain  At strategically placed courier hubs  Print, then deliver

24 Librarians, throw off your policies & expose your resources! Dare to Share!!


Download ppt "Tendenser i fjernlånet Poul Erlandsen Danmarks Pædagogiske Bibliotek."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google