Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederik Steensen Redigeret for ca. et år siden
1
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 OPLÆGSHOLDER, DATO
2
Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser i naturfag, matematik og teknologi. Over 200.000 børn har deltaget i vores aktiviteter og oplevet inspirerende læring med undervisning i et Newton- rum eller gennem deltagelse i FIRST® LEGO® League. Vi er glade for at have et stort og voksende netværk i Danmark, Skandinavien og resten af verden. - Aliquid est possibile - Hvem står bag FLL i Skandinavien? Organisationen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League i Skandinavien
3
c FIRST Scandinavia c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin
4
Hvorfor FLL? Få erfaring med en arbejdsmetode, som bruges i videreuddannelser og i arbejdslivet! 12 3 Med FLL ønsker vi at bidrage til, at skolen skal kunne motivere børn til at interessere sig for naturvidenskabelige fag, teknologi og design Gode oplevelser med teknologi og projektarbejde 4 En undervisningsform, der egner sig godt til tilpasset læring Øger interessen for naturvidenskabelige fag og teknologi Øger rekrutteringen til naturvidenskabelige studier
5
Hvorfor FLL? FLL udfordrer børn og unge gennem reelle problemstillinger Holdene møder mange af de arbejdsbetingelser, man er underlagt i det virkelige arbejdsliv: o De har ikke nok ressourcer o De ved ikke, hvad konkurrenterne gør o De må opfinde/designe/udvikle o Lave prototyper o Omdesigne og bygge igen Til sidst skal holdene levere et produkt til rette tid.
6
Hvem kan deltage? SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUB - VENNEGRUPPE Alle mellem 10 og 16 år!
7
Hvem kan deltage? Vi lægger vægt på, at FLL skal være forankret i skolen. Alle elementer i projektet tager udgangspunkt i kompetencemålene i Norge, Sverige og Danmark. Projektet er tværfagligt med hovedvægt på naturfag, dansk og matematik. 1 2 3 Der kræves ingen forkundskaber for at deltage, men det er en fordel, hvis holdene er sammensat af piger og drenge med forskellige evner og interesser. 4 Deltagerne i FLL erfarer ofte, at de må bygge på hinandens viden for at få det bedst mulige resultat. Holdet har mindst én voksen vejleder, og vi anbefaler en holdstørrelse på 10 deltagere. Aldersgrænsen er 10-16 år.
8
Hvem kan deltage? Her er der plads til alle!!! Teknologen Programmøren Forskeren Problemløseren Entertaineren Kunstneren Teoretikeren Projektlederen Et godt resultat i FLL afhænger af samarbejdet mellem forskellige mennesketyper med forskellige kvaliteter!
9
FIRST® LEGO® League i Skandinavia 2000. Pilot i Bodø- 13 lag 2001. 8 byer- 152 lag 2002. 16 byer - 253 lag 2003. 16 byer- 320 lag 2004. 21 byer - 385 lag 2005. 26 byer- 400 lag 2006. 31 byer-550 lag 2007. 34 byer - 669 lag 2008. 35 byer - 671 lag 2009. 39 byer - 620 lag 2010. 38 byer - 694 lag 2011. 40 byer - 715 lag 2012. 44 byer - 750 lag 2013. 45 byer - 845 lag 2014. 46 byer - 852 lag 2015. 47 byer - 903 lag 2016. 50 byer? - 1000 lag?
10
Vigtige datoer 1. februar: Tilmelding starter 10. september: Opgaven 2015 offentliggøres kl. 13.00 1. oktober: Tilmeldingen lukkes Uge 37/38: Lokalt vejledermøde Uge 44/45: Dommersamling/-oplæring 5/12. november: Regionale turneringer 3. desember: Skandinavisk finale
11
FLL-kerneværdier Vi arbejder sammen som et hold. Vi arbejder sammen for at finde løsninger med vejledning fra vores vejledere. Det, vi lærer, oplever og erfarer, er vigtigere end at vinde. Vi deler vores erfaringer med andre. Vi er gode konkurrenter. Vi er venlige og professionelle i alt, hvad vi gør. Vi har det sjovt!
12
Arbejdsfordeling Et forslag er at lade elevene "søge" jobbene o Teknologidelen med robotkonstruktion og programmering o Bygning af Challenge-sæt o Forskningsdel o Profilering og markedsføring o Foto o Projektaflevering
13
Skole-hjem samarbejde Forældrenes rolle: o Faglige bidragsydere o Ansvar for nogle af grupperne o Arrangere egne FLL-aftener, miljøarrangementer o Hjælpe til med at holde tidsplanen på turneringsdagen o Supporter o Sponsorer?
14
Skole-hjem samarbejde Det kan være en ressource for holdene at tage kontakt til lokale virksomheder og skaffe samarbejdspartnere, som kan bidrage både fagligt, økonomisk eller på andre måder. Dommerne i FLL kommer fra erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne.
15
Årets oppdrag
16
Klar - Parat - Brøl!...eller du kan bjæffe, kvække eller miave! FIRST ® LEGO ® League i 2016 handler om vores venner med pels, fjer og finner. Over 28.000 hold fra 84 lande skal arbejde med FLL-opgaven Animal Allies. Holdene skal udforske forholdet mellem mennesker og dyr. Hvad kan blive muligt, når vi lærer at hjælpe hinanden?
17
Projektets tre dele Markedsføring & Samarbeid Forskning Teknologi
18
Forskning Skaffe sig viden om årets tema Lave en problemformulering Udtænke en innovativ løsning Forberede en præsentation Indlevere projektet
19
Teknologi Bygge Challenge sættet Udvikle og bygge en robot Programmere robotten Udtænke en strategi for robotkørslen Forberede en teknisk præsentation Indlevere projektet
20
Markedsføring og samarbejde Markedsføre projektet forud for/efter turneringen Planlægge og udforme en pit Forberede en markedsføringspræsentation Projektindlevering
21
Turneringsdagen Præsentation af forskning- og markedsføringsopgaven for dommerne
22
Turneringsdagen Konkurrencer med robotter på robotbaner
23
Turneringsdagen Teknologipræsentation for dommerne
24
Turneringsdagen Samarbejde præsenteres i pit
25
FLL Jr. Enkelte turneringer har også med FLL Jr. lag Disse deltakerne er mellom 6 og 9 år og har jobbet med samme tema som FLL lagene.
26
Skandinavisk finale Holdet, som vinder FLL Champion-prisen i hver turneringsby, er kvalificeret til at deltage. Den skandinaviske finale afholdes 3 uger efter de regionale turneringer.
27
FIRST® LEGO® League i verden Internationale turneringer: World Festival St. Louis, USA FLL Open Championships Vi oppfordrer registrerte lag som ønsker å delta i internasjonale turneringer kontakte FIRST Scandinavia.
28
Newton-netværket 23.10.2014 Udgifter TILMELDINGSGEBYR: NOK 2.300,- DKK 2.200,- SEK 2.500,- (pr. hold) Inkluderer: 12 stk. T-shirts - egen side på internettet – opgaven – support - turneringsdeltagelse ROBOTSÆT: NOK ca. 3.000 - 5.000,- Besøg: inxcover.no for at se en opdateret pris CHALLENGE-SÆT: NOK 1.250,- DKK 1.100,- SEK 1.100,-
29
Virker det?
32
Tilgængelige ressourcer På hjemmesiden hjernekraft.org kan man finde et bredt udvalg af ressourcer og hjælpemidler FILMGALLERI TIL LÆRERENMARKEDSFØRING TIL ROBOTTEN VÆRKTØJSKASSE
33
For mer informasjon: hjernekraft.org FIRST LEGO League Skandinavia #hjernekraft
34
Mange tak
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.