Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afThorvald Fog Redigeret for ca. et år siden
1
Levende billeder Kortfilm
2
Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start slut. Også kendt som Hvalmodellen og Hollywoodmodellen. Med jeres sidemakker: Hvilket punkt/fase er vigtigst i berettermodellen?
3
KORTFILMEN SOM GENRE Som oftest under 15 min. Begrænset persongalleri Enstrenget handling Handlingen foregår typisk over kort tid Filmiske virkemidler bruges (ofte) meget. Rekvisitter/symboler er vigtige, velvalgte og gennemtænkte set up/pay off.
4
Filmens enheder
5
De 7 parametre Richard Raskin, underviser/professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation(ved Århus universitet) Forfatter og filminstruktør. Kendt for sine kortfilms-parametre: 7 ”regler” for, hvordan man laver en velfungerende/god kortfilm. 7-parametre-Modellen: analytisk redskab til at afdække, hvordan en kortfilm fortæller sin historie, men også som ramme for udvikling af en kortfilm.
6
Model: Raskins 7 parametre 1.Der bør kun være en hovedperson, denne persons historie er det centrale i filmen. 2. De bedste dramatiske øjeblikke skabes af personer, som træffer meningsfulde valg i deres sammenspil med hinanden. 3. tilskuerne skal lære at kende personerne hurtigt + den eller de konflikter som historien bygger på. 4. Filmens handling bør være ligeså spændende for hørelsen som for synet. Lydsiden må ikke nedprioriteres! En af de lyde i filmen, der bør holdes på et minimum, er dialogen. 5. Der er en ting i kortfilmen, der spiller en central rolle: genstande set up/pay-off. 6. Kortfilmen bør være enkel uden for mange detaljer, så der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig og være nysgerrig i forhold til historien. 7. Alle billeder i filmen er essentielle, derfor må de vælges med omhu, hvis de ikke er vigtige, bør de udelades. 2.Se: 9levendebilleder.weebly.com
7
Hvordan opfylder ”En eftermiddag” Raskins 7 parametre? Hvordan fortæller kortfilmen sin historie? Se: 9levendebilleder.weebly.com s. 2
8
Kortfilmsanalyse To forskellige slags analyser, når man analyserer en film: 1. En analyse af kortfilmens indhold (værkanalyse). Referat, personer, tid og sted, miljø, budskab, tema, konflikt osv. 2. En analyse af de filmiske virkemidler (shot-to-shot analyse)
9
Shot-to-shot analyse Når en bestemt scene skal næranalyseres. I shot-to-shot analysen beskriver og vurderer man filmens brug af filmiske virkemidler: kamera, klipning, lys, lyd, farver, effekter og komposition bør indgå.
10
ET EKSEMPEL på en Shot-to-shot analyse TidIndstillingHandlingPerspektivLydLysBeskæringKlip 00– 011.Man ser en dame og en dreng, som holder i hånden fugleperspektivReallyd ReallysSupertotalUsynlig 01-022En mand skælder ud.NormalperspektivSynkron reallyd ved dyt samt asynkron reallyd lyd i form af et klaverspil. ReallysNærUsynlig 02-033Damen kigger ned på drengen, og drengen kigger lige frem. Normalperspektiv (Mandens i bilen pov) Asynkron reallyd lyd i form af klaver. ReallystotalUsynlig Shot to Shot analyse af Call me reklame. https://www.youtube.com/watch?v=pXqi8dTf8cQ
11
Opgavebeskrivelse/Flipped classroom Lav en shot to shot analyse 10 sek. Præsenter filmen. Shot to shot analyse. Fortæl hvorfor I laver en shot to shot analyse? Hvorfor er den god? Forklar hvorfor I har valgt netop dette stykke af filmen? Hvad har STS-analysen gjort for vores forståelse af filmen? Gå sammen i jeres ”Weebly”-gruppe. Gå ind skoletube Screen-cast Varighed: 3-5 min. Færdig video skal på jeres weebly.com
12
Evaluering Gå ind på: Socrative.com Brug student login Brug koden:HMRVIXR3X Svar på de fire spørgsmål OBS! I må meget gerne være grundige, da vi skal bruge jeres svar i opgaveregi ;)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.