Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

05.02.20151 Forsinkelse og mangler Stjerneklubben.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "05.02.20151 Forsinkelse og mangler Stjerneklubben."— Præsentationens transcript:

1 05.02.20151 Forsinkelse og mangler Stjerneklubben

2 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20152 Indledning:  Dagens program: 1. Repetition af modul 2 2. Hvad er en mangel? 3. Bygherrens mangelsbeføjelser 4. Bortfald af bygherrens mangelsbeføjelser 5. Film 6. Opgave 7. Forsinkelse fra entreprenørens side 8. Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse 9. Spørgsmål

3 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20153 Ad 1 – Rep. modul 2: A. Entreprenørens ydelse  Arbejdet skal udføres i overensstemmelse med aftalen, fagmæssigt korrekt og i overensstemmelse med kundens anvisninger, jfr. AB 92 § 10 og AB forbruger § 15 (få derfor styr på aftalegrundlaget)  Materialefejl, udførelsesfejl, rådgivning og projektering  I har ansvaret for udførelses- materiale, rådgivnings- og projekteringsfejl  Bygherren har kun ansvaret, hvis I kan bevise, at et af følgende forhold er til stede: 1. Arbejdet er udført efter bygherrens ansvisninger (til trods for jeres indsigelse) 2. Materialerne er leveret efter bygherrens anmodning (til trods for jeres indsigelse) 3. Materialerne opfylder egenskaber ved et af bygherren angivet referenceprodukt B. Ekstraarbejde  Skriftlighedskrav – bevisbyrderegel, hvorefter I skal bevise det er udført  Påberåb jer at der er tale om nødvendige ekstraarbejder, såfremt I glemmer at lave dem  AB 92 § 22, stk. 7 – efter modtagelse af slutfaktura uden forbehold kan entreprenøren ikke fremsætte yderligere krav

4 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20154 Ad 1 – Rep. modul 2: C. Aflevering  Når byggeriet er færdiggjort skal det færdigmeldes, og der skal afholdes en afleveringsforretning  Afleveringsforretningen har betydning i forhold til: 1. Risikoens overgang, hændelige skader, hærværk mv. 2. Tidspunktet for mangelbedømmelsen – arbejdet skal lide af mangler på afleveringstidspunktet for at der er mangler 3. Sondringen mellem forsinkelse eller mangler – tidsinteresse indtil aflevering efter reglerne om forsinkelse (dagbod), tidsinteresse efter aflevering efter reglerne om mangler 4. Afskæring af bygherrens misligholdelsesbeføjelser (AB 92: 5 års mangelgennemgang, AB Forbruger: Forældelse 10 år, 3 år fra burde vide) 5. Entreprenørens pligt til at fremsende en slutopgørelse 6. Nedskrivning og ophør af entreprenørens sikkerhedsstillelse (15 %, 10 % ved aflevering, 2 % 1. år efter aflevering) 7. Ophør af bygherrens forsikringspligt (også for varmt arbejde)  AB Forbruger 1. Risikoens overgang, Entrepriser under kr. 50.000,00 er afleveret, når entreprenøren har meddelt forbrugeren, at arbejdet er udført (færdigmelding – send en e-mail) 2. Entrepriser over kr. 50.000,00: Entreprenøren skal med 5 arbejdsdages varsel indkalde til afleveringsforretning, der dog skal afholdes senest 10 dage efter arbejdet er udført.

5 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20155 Ad 2 – Hvad er en mangel: A. Begreb:  AB 92 § 30 og AB forbruger: Er arbejdet ikke udført fagmæssigt korrekt eller i overensstemmelse med bygherrens anvisninger (efter AB92 § 10 og AB forbruger § 15) foreligger der en mangel, medmindre: 1. Arbejdet er udført efter bygherrens ansvisninger (til trods for jeres indsigelse) 2. Materialerne er leveret efter bygherrens anmodning (til trods for jeres indsigelse) 3. Materialerne opfylder egenskaber ved et af bygherren angivet referenceprodukt  Arbejdet skal udføres i overensstemmelse med aftalen, fagmæssigt korrekt og i overensstemmelse med kundens anvisninger, jfr. AB 92 § 10 og AB forbruger § 15 (få derfor styr på aftalegrundlaget)  Materialefejl, udførelsesfejl, rådgivning og projektering  Mangelbedømmelse er ofte aftalefortolkningsopgave, samt vurdering ved syn og skøn om arbejdet er udført fagmæssigt korrekt.  Alene oprindelige mangler kan gøres gældende. Det vil sige manglerne skal være til stede ved afleveringen, men de kan selvfølgelig godt vise sig senere.  Oplæs § 30..!

6 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20156 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Generelt:  Når der er opstået en mangel har bygherren følgende mangelsbeføjelser: 1. Afhjælpning 2. Udbedringsgodtgørelse 3. Afslag i entreprisesummen 4. Erstatningskrav for følgeskader 5. Ophævelse  Entreprenøren har som udgangspunkt ret til afhjælpning, sørg derfor altid for, at få afhjulpet erkendte mangler, hvilket også vil begrænse følgeskader.

7 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20157 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Afhjælpning: I. Generelt:  Entreprenøren har både ret og pligt til at afhjælpe mangler uanset om der er aftalt AB 92 eller AB forbruger  På trods deraf gennemgås de hver for sig, da man ifølge AB 92 skal overholde nogle formalia  Hvis I ikke er enige i, at det skyldes jeres fejl, så lad være med at afhjælpe for at hjælpe andre entreprenører, medmindre I har på skrift at det er ekstraarbejde – I ender med ansvaret (kontraktsarbejde vs, afhjælpning vs, ekstraarbejde) II. Mangler der påberåbes ved afleveringsforretningen – AB92 § 31 :  Entreprenøren har pligt og ret til at afhjælpe mangler der påvises ved afleveringsforretningen.  Ifølge bestemmelsen skal bygherren – under hensyntagen til manglens art og omfang – fastsætte en frist for hvornår manglen skal være afhjulpet – sker dette ikke inden rimelig tid  Når manglen er afhjulpet, skal entreprenøren skriftligt meddele, at manglen er afhjulpet – gør det som bevis for færdigmelding.  Hvis bygherren efter færdigmeldingen mener, at manglen fortsat ikke er afhjulpet skal han meddele dette til jer inden 10 arbejdsdage  Sker det ikke – og der er mangler – så har bygherren misligholdelsesbeføjelser

8 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20158 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Afhjælpning: II. Mangler der påberåbes ved afleveringsforretningen – AB92 § 32 :  BEMÆRK: I har altid afhjælpningsret for mangler påvist ved afleveringsforretningen…!!!!  Typisk forløb: 1. Mangler påvises afleveringsforretning – frist for afhjælpning. 2. Mangler udbedres og færdigmeldes. a. Er der enighed om, at de er afhjulpet er alt i skønneste orden (ved væsentlige mangler afholdes ny afleveringsforretning 10 arbejdsdage efter færdigmelding). b. Er der Ikke enighed skal bygherren inden 10 arbejdsdage meddele, at manglerne efter hans opfattelse ikke er afhjulpet Afhjælpes de herefter ikke har bygherren misligholdelsesbeføjelser

9 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.20159 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Afhjælpning: III. Mangler der påberåbes efter afleveringsforretningen– AB92 § 32 :  Entreprenøren har i 5 år efter aflevering ret og pligt til at foretage afhjælpning, hvis: 1. Manglerne er påberåbt inden rimelig tid efter manglerne burde være opdaget (medmindre entreprenør har handlet groft uagtsomt)  Ifølge bestemmelsen skal bygherren – under hensyntagen til manglens art og omfang – fastsætte en frist for hvornår manglen skal være afhjulpet.  Bemærk afhjælpningen kan udskydes til 1 års eftersynet, forudsat manglen ikke forværres derved, og at udskydelsen ikke giver bygherren en ulempe.  Foretages der ikke afhjælpning inden rimelig tid (fristen ovf), har bygherren misligholdelsesbeføjelser

10 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201510 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Afhjælpning: IV. Afhjælpning efter AB forbruger– AB forbruger § 43 :  Entreprenøren har ret og pligt til at foretage afhjælpning, hvis: 1. Manglerne er påberåbt inden rimelig tid efter manglerne burde være opdaget (medmindre entreprenør har handlet groft uagtsomt) 2. Der ikke er indtrådt forældelse  Ifølge bestemmelsen skal bygherren – under hensyntagen til manglens art og omfang – fastsætte en frist for hvornår manglen skal være afhjulpet.  Afhjælpes manglerne ikke inden rimelig tid har bygherren misligholdelsesbeføjelser

11 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201511 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Afhjælpning: V. Bortfald af afhjælpningsret og pligt – AB 92 § 33 og AB forbruger § 44:  Entreprenørens afhjælpningsret og pligt kan borfalde, hvis: 1. Afhjælpning umulig, eller 2. Forbundet med uforholdsmæssigt store udgifter  Bygherren bevarer i så fald et krav på afslag i entreprisesummen VI. Anbefalet fremgangsmåde:  Som I kan se er reglerne i begge regelsæt meget lig hinanden,  Hvis I gør følgende, kan det ikke gå galt 1. Når I modtager en reklamation, som I er enige i – skriv tilbage, hvornår den senest er afhjulpet (udskydes tidspunkt, skriv det) 2. Afhjælp altid mangler I er enige i, og færdigmeld skriftlig når afhjulpning har fundet sted. 3. Er I uenige, må I indtage en standpunktsrisiko og tage en tvist o Får bygherren ret, har han misligholdelsesbeføjelser 4. Forsøg evt. et forlig

12 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201512 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: A. Afhjælpning: VII. Hvad sker der, hvis bygherren tilsidesætter afhjælpningsretten:  I så fald kan bygherren som udgangspunkt, kun gøre krav på et erstatningskrav gældende for følgeskader  Der findes dog enkelte domme om, at bygherren vil kunne få dækket de omkostninger, som entreprenøren har sparet ved ikke at udføre arbejdet, Bygherren har dog et problem i relation til beviset, såfremt der er uenighed om, hvorvidt der er en mangel,  Vælger bygherren at afhjælpe manglen, bør I gøre ham opmærksom på, at I har afhjælpningsret, da det vil styrke jeres sag, såfremt han alligevel vælger at få tredjemand til af udføre det,

13 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201513 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: B. Udbedringsgodtgørelse AB 92 § 31, stk, 4 og § 32, stk, 4 samt AB forbruger § 43, stk, 2 og 3:  Såfremt der (i) ikke foretages udbedring inden rimelig tid, eller såfremt (ii) afhjælpningen er uopsættelig og entreprenøren ikke er i stand til at udbedre straks, kan bygherren lade arbejdet udføre af tredjemand for entreprenørens regning  Udmåling: Udbedringsgodtgøresen beregnes som det beløb, det ville have kostet at afhjælpe manglerne 1. Direkte afholdte udbedringsomkostninger 2. Accesoriske omkostninger, der har tilknytning til manglen (fx, omkostninger til nedtagning af tagpap, der skjuler mangelfuldt underlag) 3. Omkostninger til konstatering af skaden (teknisk rådgivning, tilsyn mv) 4. Med fradrag for fordele (Sparet vedligeholdelse, nyt for gammelt, godt for dårligt)  Hvis der er uenighed om, hvorvidt der er en mangel anvendes denne løsning ikke i praksis, da bygherren sletter beviset ved at får det udført – kun hvis der ellers sker uopsættelig skade  Er der enighed om manglerne, men uenighed om størrelsen på de fra tredjemand modtagne fakturaer, har entreprenøren bevisbyrden for, at regningen er urimeligig = syn og skøn vedr, størrelsen (jeg vil nu anbefale I selv afhjælper manglen, hvis I erkender der er en mangel)  Bestemmelsen anvendes ikke ret tit,,,,!

14 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201514 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: C. Afslag i entreprisesummen AB 92 § 34 samt AB forbruger § 45:  Såfremt der (i) ikke foretages udbedring inden rimelig tid, eller såfremt (ii) afhjælpningen er uopsættelig og entreprenøren ikke er i stand til at udbedre straks, kan bygherren i stedet for udbedringsomkostningerne vælge at gøre krav på et forholdsmæssigt afslag,  Udmåling:  Afslaget beregnes enten (i)som det beløb det ville have kostet at afhjælpe manglerne, eller (ii) som forskellen mellem arbejdets værdi med og uden manglen  Oftest konstateres ved syn og skøn, hvad udbedringsomkostningerne beløber sig til, efter samme princip som ved udbedringsgodtgørelse 1. Direkte afholdte udbedringsomkostninger 2. Accesoriske omkostninger, der har tilknytning til manglen (fx, omkostninger til nedtagning af tagpap, der skjuler mangelfuldt underlag) 3. Omkostninger til konstatering af skaden (teknisk rådgivning, tilsyn mv) 4. Med fradrag for fordele (Sparet vedligeholdelse, nyt for gammelt, godt for dårligt)  Anvendes ofte ved tvist om mangler,,,,!

15 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201515 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: D. Erstatningskrav for følgeskader - AB 92 § 35, og AB forbruger § 46:  Entreprenøren er ansvarlig for tab, der er en følge af mangler ved entreprenørens ydelser, hvis manglerne skyldes fejl eller forsømmelse fra entreprenørens side  Omfattet: Skader på andet en entreprenørens arbejde  Ansvarsgrundlag – culpa:  Entreprenøren skal derfor have handlet culpøst – simpelt uagtsomt, hvilket stort set altid er til stede, når der er mangler ved arbejdet  Erstatningsudmåling:  Fuld erstatnings for direkte tab (vandskade ved utæt tag, råd, og alle andre bygningsdele eller løsøre der beskadiges pga, manglen)  Vedtages AB 92 og AB forbruger hæfter entreprenøren ikke for indirekte tab (fx avance og driftstab)  VEDTAG DERFOR ALTID AB 92 OG AB FORBRUGER – gør I ikke det, hæfter I også for indirekte tab,,,,!  Praksis: syn og skøn konstatere følgeskader, og tabet (udbedringsomkostningerne)

16 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201516 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: E. Ophævelse - AB 92 § 40 og AB forbruger § 50:  Bygherren kan ophæve entrepriseaftalen, hvis der foreligger væsentlig misligholdelse fra entreprenørens side (væsentlig forsinkelse, væsentlige mangler, en parts død eller konkurs):  I relation til mangler spiller bestemmelsen ikke en ret stor rolle, da de oftest først konstateres efter arbejdet er udført – ophævelse kan ske anteciperet, Dvs, hvis bygherren har grund til at antage, der ikke kan leveres uden væsentlige mangler  Ophævelse forudsætter skriftligt påkrav fra bygherrens side  Ophæves der, sker der et hæveopgør:  Den der ophæver skal skriftligt indkalde til stadeforretning jfr, AB 92 § 44  Ved stadeforretningen laves protokol, der beskriver kvalitet og omfang af det udførte arbejde  Bygherren er berettiget til at beholde materialer på pladsen mod betaling (modregning)  Den der ophæver har krav på erstatning, som følge af evt lidt tab (og tilbagebetaling af allerede betalte aconto beløb, såfremt arbejdet er behæftet med mangler og uden værdi)

17 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201517 Ad 3 – Bygherrens mangelsbeføjelser: E. Sammenfatning mangelsbeføjelser:  Når der er opstået en mangel har bygherren følgende mangelsbeføjelser: 1. Afhjælpning 2. Udbedringsgodtgørelse 3. Afslag i entreprisesummen 4. Erstatningskrav for følgeskader 5. Ophævelse  Såfremt der er enighed om mangler, skal I altid sørge for, at afhjælpe manglen hvis muligt – Entreprenøren har ret og pligt dertil, også er det den billigste løsning  Er der uenighed om der er en mangel – ring til HJS eller MM med det samme for ikke at lave fodfejl  Standpunktsrisiko = risiko for bygherren får ret, og derudover problem forsinkelse, hvis det sker under byggeriet,

18 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201518 Ad 4 – Bortfalde af bygherrens mangelsbeføjelser: A. Indledning:  Bygherren kan miste sine mangelsbeføjelser, selvom der foreligger en mangel ved arbejdet: 1. Afhjælpning foretages af entreprenøren 2. For sen reklamation 3. Mangelansvarets ophør/forældelse  Afhjælpningsretten er gennemgået, hvorfor kun for sen reklamation og mangelansvarets ophør gennemgås, B. Bygherrens reklamationspligt – AB 92 § 32, stk, 2 og AB forbruger § 42:  Bygherren kan kun påberåbe sig mangler, der gøres gældende inden rimelig tid efter, at manglerne er eller burde være opdaget,  Reklamationsfristen gælder ikke, hvis entreprenøren har handlet groft uagtsomt (næsten med forsæt),  Rimelig tid vurderes ud fra de konkrete omstændigheder, hvorfor det afgørende er om, manglen har vist sig, og bygherren i den konkrete situation burde have opdaget dette,  OBS: Reglen gælder også for jeres regreskrav mod UE – husk derfor altid, at rette kravet videre,

19 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201519 Ad 4 – Bortfalde af bygherrens mangelsbeføjelser: C. Mangelansvarets udstrækning – AB 92 § 36 og AB forbruger § 48:  AB 92 – Mangelsansvaret ophører 5 år efter aflevering  AB forbruger – Mangelsansvaret ophører efter forældelsesloven dvs 3 år fra burde viden, og 10 år fra afleveringen af entreprisen  I skal være opmærksomme på, at ethvert krav er afskåret efter disse perioder  Selvom kravet ikke er forældet, kan det være bortfaldet pga passivitet (manglende reklamation)  Forældelsen afbrydes, såfremt entreprenøren erkender manglen, eller såfremt der indledes retslige skridt inden fristernes udløb

20 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201520 Ad 5 og 6 – film og opgave: A. Opgave:  Grupper på 4-5 personer  20 min til at løse spørgsmålene  I må gerne sidde i et andet lokale  Gennemgang  Film:  https://www.youtube.com/watch?v=FdCJzO3w7_M https://www.youtube.com/watch?v=FdCJzO3w7_M  https://www.youtube.com/watch?v=cPnkg7Jgfbg https://www.youtube.com/watch?v=cPnkg7Jgfbg  https://www.youtube.com/watch?v=hJ8n08IJCh8 https://www.youtube.com/watch?v=hJ8n08IJCh8

21 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201521 Ad 7 – Forsinkelse fra entreprenørens side: A. Begrebet:  Hvis ikke ydelsen præsteres til det aftalte tidspunkt, foreligger der forsinkelse  Forsinkelsen er ansvarspådragende enten i form af tidsmæssigt erstatningskrav eller i form af dagbøder B. Bygherrens misligholdelsesbeføjelser pga forsinkelse– AB 92 § 25 og AB forbruger § 30-31:  Bygherren kan kræve 1. Dagbod hvis det er aftalt, 2. ellers erstatning efter almindelige de almindelige regler, 3. og evt, ophævelse hvis forsinkelsen er væsentlig

22 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201522 Ad 7 – Forsinkelse fra entreprenørens side: B. Bygherrens misligholdelsesbeføjelser pga forsinkelse– AB 92 § 25 og AB forbruger § 30-31: I. Dagbod:  Dagbod kræver en særlig aftale  Typisk udgør de X promille pr dag byggeriet forsinkes – afvejning af risk tillæg og motivation overholdelse tidsplan  Erstatningskrav kan ikke rejses ud over dagbøder  Anvendes fordi de er enkle at arbejde med – og kan give over-/underkompensation for bygherren  I dagbodsklausulen bør følgende anføres: 1. Størrelse 2. Arbejdsdage eller kalenderdage 3. Moms?  Bygherren kan modregne dagbøderne i betaling, såfremt begge krav er forfaldne  Bygherren skal reklamere straks efter overskridelse og gøre kravet gældende – dette kan påberåbes, såfremt I bliver forsinkede

23 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201523 Ad 7 – Forsinkelse fra entreprenørens side: B. Bygherrens misligholdelsesbeføjelser pga forsinkelse– AB 92 § 25 og AB forbruger § 30-31: II. Erstatning efter de almindelige regler:  Betingelser for erstatning: 1. Lidt tab 2. Årsagssammenhæng og adækvans mellem forsinkelsen og det lidte tab (dvs tabet skal være begrundet i forsinkelsen) 3. Ansvarsgrundlag er til stede blot der er forsinkelse, der ikke er begrundet i forhold der giver fristforlængelse  Erstatningsberegning – positiv opfyldelsesinteresse: 1. Erstatningskrav fra andre entreprenører – fordyrelser pga forsinkelsen – derfor er byggemøder vigtige 2. Driftstab og avancetab (OBS ikke afskåret som ved mangler) – dog svært at bevise for bygherren medmindre huslejetab 3. Rente og kurstab på lån, der først hjemtages når huset er færdigmeldt

24 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201524 Ad 7 – Forsinkelse fra entreprenørens side: B. Bygherrens misligholdelsesbeføjelser pga forsinkelse– AB 92 § 25 og AB forbruger § 30-31: II. Ophævelse:  Som ved mangler – vurdering om væsentlig forsinkelse ud fra konkrete omstændigheder  Væsentlighedsvurderingen:  Der skal meget til  Jo mere entreprenøren har nået, jo sværere bliver det, at komme igennem med ophævelse  I nogle kontrakter angives det, hvornår ophævelse kan ske (antal dage eller lignende)  Ophæves der, sker der et hæveopgør:  Den der ophæver skal skriftligt indkalde til stadeforretning jfr, AB 92 § 44  Ved stadeforretningen laves protokol, der beskriver kvalitet og omfang af det udførte arbejde  Bygherren er berettiget til at beholde materialer på pladsen mod betaling (modregning)  Den der ophæver har krav på erstatning, som følge af evt lidt tab (og tilbagebetaling af allerede betalte aconto beløb, såfremt arbejdet er behæftet med mangler og uden værdi)

25 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201525 Ad 8 – Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse: A. Generelt– AB 92 § 24 og AB forbruger § 27:  Når enten AB 92 eller Ab forbruger er vedtaget kan entreprenøren kræve tidsfristforlængelse i en række tilfælde  Denne ret har entreprenøren ikke, såfremt man ikke vedtager AB 92 eller AB forbruger – vedtag dem  Tidsfristforlængelse kan opnås ved: 1. Ændringer i arbejdets omfang der kræves af bygherren jfr § 24 2. Bygherrens forhold eller en anden entreprenørs forsinkelse 3. Force majure (usædvanlige naturbegivenheder, krig, lock-out, hærværk) 4. Nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrlig, som forhindrer arbejdet, når vejrliget forekommer i væsentligt større omfang end sædvanligt 5. Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes entreprenørens forhold

26 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201526 Ad 8 – Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse: B. Ændring i arbejdets omfang, der kræves af bygherren:  Som drøftet under modul 2 kan bygherren forlange ændringer i arbejdets art og omfang (ændringer skal fremsættes skriftligt) efter AB 92 § 14 eller AB forbruger § 23  Anmod om at få dem på skrift jfr AB, og såfremt ændringen er tidskrævende, meddel da på skrift at I nu har krav på tidsfristforlængelse

27 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201527 Ad 8 – Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse: C. Forsinkelse der skyldes bygherrens forhold, eller anden entreprenørs forsinkelse:  Typisk projektfejl, dårlig planlægning, anden entreprenør bagud, utilstrækkelig strømforsyning, standsning pga manglende betaling fra bygherren mv  Fremgår ofte i byggemøderef hvis anden entreprenør er forsinket – deltag aktivt  OBS: Ikke tidsfristforlængelse hvis en anden entreprenør beskadiger jeres arbejde, i så fald må I rette erstatningskrav mod skadevolderen

28 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201528 Ad 8 – Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse: D. Force majure:  Oplæs bestemmelsen  Lock-out i Aarhus E. Nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrlig, som forhindrer arbejdet, når vejrliget forekommer i væsentligt større omfang end sædvanligt  Udgangspunkt entreprenøren har risikoen for vejrliget  Kun hvis der er tale om en væsentlig afvigelse fra årstidens sædvanlige vejr kan I få tidsfristforlængelse  Husk dette når tidsplanen laves – få styr på aftalegrundlaget  Vinterbkg gennemgået af HJS

29 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201529 Ad 8 – Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse: F. Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes entreprenørens forhold  Eksempler:  Bygge- og anlægsstop pga af fund af fortidsminder  Forurening  Og andre offentlige påbud/forbud som entreprenøren ikke har indvirkning på  Skyldes det egne forhold (fx manglende overholdelse sikkerhed), gives der ikke fristforlængelse

30 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201530 Ad 8 – Entreprenørens ret til tidsfristforlængelse: G. Hvordan gribes det så an i praksis?  Opstår der en situation som dækkes af bestemmelserne om tidsfristforlængelse skal entreprenøren snarest muligt underrette bygherren skriftligt jf stk, 3  Derudover skal entreprenøren på forlangende godtgøre, at det er årsagen til forsinkelsen  Bevisbyrderegel:  Glemmer entreprenøren at underrette bygherren er entreprenøren ikke afskåret fra fristforlængelse, men skal nu bevise forholdet, hvilket er svært på bagkant  HUSK DERFOR ALTID AT SKRIVE TIL BYGHERREN, NÅR DER OPSTÅR FORHOLD DER GIVER KRAV PÅ FRISTFORLÆNGELSE  Også selvom I tror I stadig kan nå det – det giver elastik, og endelig goodwill, når I når det alligevel

31 FORSINKELSE OG MANGLER 05.02.201531 SPØRGSMÅL


Download ppt "05.02.20151 Forsinkelse og mangler Stjerneklubben."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google