Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

22.01.20151 ENTREPRISENS UDFØRELSE Stjerneklubben.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "22.01.20151 ENTREPRISENS UDFØRELSE Stjerneklubben."— Præsentationens transcript:

1 22.01.20151 ENTREPRISENS UDFØRELSE Stjerneklubben

2 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20152 Indledning:  Dagens program: 1. Repetition af modul 1 2. Entreprenørens ydelse 3. Ekstraarbejder og ændringer i arbejdet 4. Bygherrens tilsyn, arbejdsledelse og byggemøder 5. Film 6. Opgave 7. Arbejdets forringelse og vedligeholdelse inden aflevering 8. Arbejdets aflevering 9. Spørgsmål

3 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20153 Ad 1 – Rep. modul 1: A. Entrepriseaftalen  En entrepriseaftale er det vigtigste dokument (eller sæt af dokumenter), som indgår i enhver byggesag, stor såvel som lille  Entrepriseaftalen bør indgås på skriftligt grundlag – tilbud, accept og evt. entreprisekontrakt  Tilbud og ydelsesbeskrivelse er vigtig af hensyn til arbejdets omfang, varmt arbejde, forsinkelse og mangler  Anvend eller find inspiration i HJS materiale:  Tilbud, ydelsesbeskrivelse, entreprisekontrakt, underentreprisekontrakt mv. B. Standardbetingelser – AB 92, AB forbruger og DB’s standardforbehold:  Er kun gældende, hvis der indgås aftale herom  AB 92 anvendes overfor erhvervsdrivende og AB forbruger anvendes overfor forbruger – ANVEND DEM..! C. Entreprisens udførelse:  Så er aftalegrundlaget på plads, og arbejdet skal udføres  https://www.youtube.com/watch?v=6OGuOz8mzog https://www.youtube.com/watch?v=6OGuOz8mzog

4 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20154 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: A. Generelt om entreprenørens ydelse:  Entreprenørens ydelse hænger nøje sammen med mangelsansvaret  Arbejdet skal udføres i overensstemmelse med aftalen, fagmæssigt korrekt og i overensstemmelse med kundens anvisninger, jfr. AB 92 § 10 og AB forbruger § 15  Det er derfor vigtigt at tilbud, ydelsesbeskrivelse, udbudsmateriale og evt. entreprisekontrakten nøje beskriver, hvilken ydelse I skal levere  Manglerne kan opdeles i følgende kategorier: I. Udførelsesfejl II. Materialefejl  Og som en del af ovenstående projekteringsfejl og rådgivningsfejl

5 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20155 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: B. Udførelsesansvar - AB 92 § 10 og AB forbruger § 15: I. Aftalegrundlaget generelt:  Arbejdet skal udføres i overensstemmelse med aftalen, fagmæssigt korrekt og i overensstemmelse med kundens anvisninger, jfr. AB 92 § 10 og AB forbruger § 15  Ikke overraskende skal arbejdet udføres som aftalt  I har som entreprenører et resultatansvar, og I skal derfor som en del af ydelsen udfylde de huller, der er i aftalegrundlaget  Viser det sig, at aftalegrundlaget/ydelsesbeskrivelsen ikke er udførlig nok, har I derfor som udgangspunkt ansvaret for, at levere det ”der mangler”. Gør I ikke det, er det en mangel  I større sager er det derfor meget vigtigt at granske udbudsmaterialet, således I ikke giver et for billigt tilbud eller udfører entreprisen med mangler  Ud over at aftalegrundlaget skal overholdes, så skal entreprenøren overholde bygningsreglementets krav ved selve udførelsen.

6 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20156 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: B. Udførelsesansvar - AB 92 § 10 og AB forbruger § 15: II. Bygherrens anvisninger:  Har bygherren foreskrevet, hvorledes entreprisen skal udføres, er entreprenøren forpligtet til at udføre entreprisen i overensstemmelse hermed.  Enhver fravigelse udgør derfor som udgangspunkt en mangel, også selvom det ikke er håndværksmæssigt korrekt  Princippet gælder dog ikke, hvis entreprenøren ikke loyalt har oplyst, at en sådan udførelse er i strid med håndværksmæssig skik  Fremsæt derfor indsigelser overfor løsninger/fremgangsmåder på skrift, da I ellers hænger på ansvaret  Typisk problem: Renovering hvor løsning ikke anbefales  Sagen med solcellerne – lapperne

7 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20157 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: B. Udførelsesansvar - AB 92 § 10 og AB forbruger § 15: III. Bevis udførelsesfejl:  Bevisbyrden for at der foreligger en ”fejl” ved byggeriet påhviler bygherren  Har bygherren bevist, at der er en ”fejl”, påhviler det entreprenøren at bevise, at ”fejlen” skyldes forhold som bygherren bærer risikoen for  Det er derfor vigtigt, at bygherrens valg og jeres evt. indsigelser kan dokumenteres. Uanset om der er tale om et detaljeret beskrevet projekt, vil entreprenøren skulle træffe nogle valg i forhold hertil.

8 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20158 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: C. Materialefejl - AB 92 § 10 og AB forbruger § 15: I. Materialefejl generelt:  I har ansvaret for materialerne, der anvendes til udførelse af entreprisen, medmindre de leveres i bygherreleverance  Materialerne skal leveres i sædvanlig og god kvalitet, uden ejendomsforbehold og med 5 års leverandøransvar fra afleveringen af arbejdet, jfr. AB 92 § 10, stk. 4  Når de er leveret på byggepladsen tilhører de bygherren, jfr. AB 92 § 10, stk. 3 og AB forbruger § 16, stk. 2  Materialefejl kan forekomme på tre måder: i. Forkerte materialer i forhold til det aftalte ii. Det valgte materiale kan ikke anvendes til at opnå det ønskede resultat iii. De materialer der leveres er ikke af sædvanlig god kvalitet II. Forkerte materialer i forhold til det aftalte:  Har man med bygherren aftalt, hvilket produkt der skal anvendes, er det en mangel, hvis man anvender et andet produkt  Referenceprodukt:  I licitation/udbud henvises ofte til referenceprodukt (produkt med samme egenskaber)  Bygherren har ansvaret for, at egenskaberne stemmer overens med det påtænkte byggeri  I har ansvaret for, at jeres produkt overholder egenskaberne  Kan kun et produkt anvendes, kan det være i strid med de udbudsretlige regler, hvis ikke der er en saglig grund

9 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.20159 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: C. Materialefejl - AB 92 § 10 og AB forbruger § 15: III. Uanvendelighedsfejl:  Der foreligger en uanvendelighedsfejl, hvis materialerne ikke giver det ønskede resultat = Projekteringsfejl  Spørgsmålet er så, hvem der har ansvaret????????  Bygherren har ansvaret for de produkter, han angiver der skal anvendes, medmindre I ved, at materialerne ikke kan anvendes  I har ansvaret for de materialer, I efter eget valg anvender  I skal derfor ligesom ved udførelsesansvaret fremsætte indsigelser på skrift, så de kan dokumenteres. Gør I ikke det, hænger I på ansvaret  Den forkerte facade i Aalborg – egenskaber beskrevet af bygherren, lever den op til dette??????

10 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201510 Ad 2 – Entreprenørens ydelse: C. Materialefejl - AB 92 § 10 og AB forbruger § 15: IV. Materialerne er ikke af sædvanlig og god kvalitet/fabrikationsfejl:  De tilfælde hvor det valgte produkt fraviger fra produktets sædvanlige egenskaber  I har ansvaret, når der ikke sker bygherreleverance V. Sammenfatning:  I har ansvaret for udførelsesfejl og materialefejl  Bygherren har kun ansvaret, hvis I kan bevise, at et af følgende forhold er til stede: 1. Arbejdet er udført efter bygherrens ansvisninger (til trods for jeres indsigelse) 2. Materialerne er leveret efter bygherrens anmodning (til trods for jeres indsigelse) 3. Materialerne opfylder egenskaber ved et af bygherren angivet referenceprodukt  Fremsæt derfor altid indsigelse på skrift, så de kan dokumenteres  Reklamer derudover altid, hvis det under arbejdets udførelse viser sig, at ejendom ikke er som beskrevet, at bygherreleverancer er sket med mangler mv.  Læren er derfor igen i dag – skriftlighed

11 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201511 Ad 3 – Ekstraarbejder og ændringer i arbejdet: A. Ændringer i arbejdet AB 92 § 14 og AB forbruger § 23: I. Generelt:  Bygherren har ret til at forlange ændringer i arbejdet, jfr. AB 92 § 14 og AB Forbruger § 23  Entreprenøren har ret og pligt til at udføre ekstraarbejder, når der ikke er særlige forhold der taler imod det  Hvorvidt der er tale om ekstraarbejde eller kontraktarbejde afgøres ved fortolkning af aftalegrundlaget og AB 92 § 10 eller AB forbruger § 15 om entreprenørens ydelse  Resultatansvaret medfører, at I som udgangspunkt skal lave det arbejde, der forudsætter resultatet  Er forhold ikke beskrevet er udgangspunktet, at det er kontraktarbejde  Også derfor er det vigtigt, at aftalegrundlaget er fyldestgørende, så I ikke risikere at udføre arbejde, som I ikke får betaling for….!  Sørg derfor altid for at få aftalesedler på ekstraarbejde inden arbejdet påbegyndes, således I undgår at udføre arbejde, som der er uenighed om, hvorvidt der er tale om ekstraarbejde eller kontraktarbejde.

12 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201512 Ad 3 – Ekstraarbejder og ændringer i arbejdet: A. Ændringer i arbejdet AB 92 § 14 og AB forbruger § 23: II. Aftalesedler:  Ifølge både AB 92 § 14, stk. 2 og AB forbruger § 23, stk. 2 skal bygherrens krav om ændring i ydelsen fremsættes skriftligt, ligesom der skal laves en tillægsaftale der beskriver ændringer i pris, tid og sikkerhedsstillelse  Herudover indeholder de fleste entreprisekontrakter en bestemmelse om at betaling af ekstraarbejde forudsætter, at der er indgået en skriftlig aftale herom  I skal derfor ALTID sørge for at lave aftalesedler  Eksempel - aftaleseddel fra Dansk Byggeri (fane 9 i mappen) gennemgås  Efter fast rets- og voldgiftspraksis er skriftlighedskravet en bevisregel, hvorefter det har formodning mod sig, at der er indgået aftale om ekstraarbejde, såfremt der ikke foreligger en aftaleseddel, eller entreprenøren i øvrigt kan påvise, at der er indgået aftale om udførelse af ekstraarbejde  Det vil med andre ord sige, at der skal særlige omstændigheder til, såfremt ekstraarbejde skal honoreres, når man ikke har lavet en aftaleseddel……!

13 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201513 Ad 3 – Ekstraarbejder og ændringer i arbejdet: A. Ændringer i arbejdet AB 92 § 14 og AB forbruger § 23: III. Nødvendige ekstraarbejder:  Nødvendige ekstraarbejder vil dog altid blive honoreret, jfr. rets- og voldgiftspraksis samt AB 92 § 15  Ved nødvendige ekstraarbejder forstås: I. Arbejder der skal udføres straks for at bygherren ikke lider unødige tab II. Om arbejdet er nødvendigt for bygningen/tagets funktion III. Og hvis det må lægges til grund, at bygherren selv ville have bestilt arbejdet, hvis han haft kendskab til nødvendigheden af arbejdet  Der er dog tale om en undtagelsesregel, hvorfor I som entreprenør skal bevise, at arbejdet var nødvendigt, hvilket i praksis ikke er helt nemt.

14 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201514 Ad 3 – Ekstraarbejder og ændringer i arbejdet: A. Ændringer i arbejdet AB 92 § 14 og AB forbruger § 23: IV. Betaling for ekstraarbejde:  Såfremt der ikke på aftalesedlen indgås aftale om betalingstidspunktet skal betaling ske efter de almindelige regler (a’conto faktura en gang om måneden med betalingsfrist på 15 arbejdsdage, jfr. AB 92 § 22, stk. 1, ved AB forbruger sker betaling 15 arbejdsdage efter aflevering).  OBS: Husk at tage ekstraarbejde med senest i slutfakturaen, eller tag i slutfakturaen forbehold om at fremsende krav på ekstraarbejde  AB 92 § 22, stk. 7 – efter modtagelse af slutfaktura uden forbehold kan entreprenøren ikke fremsætte yderligere krav  Yderligere krav kan kun honoreres, hvis det notorisk skyldes forglemmelse, eller det kan henføres til en åbenbar regnefejl eller lignende  Sagen om funktionsudbuddet og ekstraarbejdet på ca. kr. 500.000,00

15 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201515 Ad 4 – Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder : A. Bygherrens tilsyn, arbejdsledelse og byggemøder: I. Tilsyn - AB 92 § 17:  Bygherren fører enten selv eller gennem en udpeget tilsynsførende tilsyn med arbejdet  Tilsynet skal være tilstede eller skal kunne tilkaldes og står for planlægning  Typisk en projektleder fra enten rådgivende ingeniørfirma eller arkitektfirma  Tilsynet kan under arbejdet kassere ikke kontraktmæssige arbejder eller materialer  Opstår der tvist med tilsynet – få det på skrift og fremsæt indsigelser på skrift  Eksempel:  I udbudsmaterialet angives, at I skal anvende isolering med bestemte egenskaber i forhold til last  Tilsynet kassere materialet  Det er jeres opfattelse at produktet lever op til disse egenskaber  Hvad skal I gøre, og hvad er jeres retsstilling?

16 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201516 Ad 4 – Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder : A. Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder: I. Tilsyn - AB 92 § 17:  Eksempel:  Svar: Fremsæt indsigelse på skrift og angiv, at det er jeres opfattelse, at produktet lever op til egenskaberne  Retsstilling: Standpunktsrisiko – I har bevisbyrde for, at den anvendte isolering besidder egenskaberne som anført i udbudsmaterialet. Bygherren har risikoen for, at de egenskaber der er angivet lever op til byggeriets krav  Anvendes AB forbruger er der intet direkte tilsyn, men entreprenøren skal selvfølgelig følge bygherrens anvisninger og har i princippet samme ansvar II. Arbejdsledelse - AB 92 § 18:  Entreprenøren skal både efter AB forbruger og Ab 92 lede arbejdet og er forpligtet til at deltage i byggemøder

17 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201517 Ad 4 – Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder : A. Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder: III. Byggemøder – AB 92 § 19  Bygherren eller tilsynet indkalder til byggemøder og udarbejdet mødereferater, der sendes til de deltagende entreprenører  Kræv altid at få tilsendt et referat så I kan gennemgå og sikre jer, at det er retvisende  Ingen formkrav men typisk indhold: 1. Dato 2. Deltagere 3. Indsigelser sidste byggemøderef. 4. Tidsplan 5. Bemanding 6. Arbejdets stade 7. Byggeplads – oprydning, stillads, samvirke ml. entr. mv. 8. Sikkerhed 9. Forskellige projektforhold – aftaler angående arbejdets udførelse 10. Ekstraarbejder 11. Næste byggemøde

18 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201518 Ad 4 – Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder : A. Bygherrens tilsyn, arbejdsmøder og byggemøder: III. Byggemøder – AB 92 § 19  Eksempel - byggemødereferat under fane 9 i mappen  Læs dem og gør indsigelse - det er et juridisk bindende dokument  Opstår der eksempelvis uenighed  om ekstraarbejde, er de oftest angivet deri, og sagerne afgøres herudfra  Om stadet ved konkurs  Om indgåede aftaler om udførelsen  Vejrlig i forhold til tidsplan mv.  De entreprenører, der er gode til at få aftale nedfældet i byggemødereferater, undgår typisk tvister

19 ENTREPRISES UDFØRELSE 22.01.201519 PAUSE

20 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201520 Ad 5 og 6 – film og opgave: A. Film:  https://www.youtube.com/watch?v=PhMTtRm9F7o https://www.youtube.com/watch?v=PhMTtRm9F7o  https://www.youtube.com/watch?v=EMZkR79YO1c https://www.youtube.com/watch?v=EMZkR79YO1c B. Opgave:  Grupper på 4-5 personer  20 min til at løse spørgsmålene  I må gerne sidde i et andet lokale  Gennemgang

21 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201521 Ad 7 – Arbejdets forringelse og vedligeholdelse inden aflevering : A. Risikoens overgang mv.: I. Generelt – AB 92 § 12 og AB forbruger § 22:  Risikoen for tyveri, hændelige skader, andres skadeforvoldelse mv. påhviler entreprenøren indtil aflevering har fundet sted  Kun hvis entreprenøren kan godtgøre, at forholdet kan henføres til bygherren, er entreprenøren uden ansvar  Entreprenøren vil dog i de fleste tilfælde have ret til tidsfristforlængelse (AB 92 § 24 og AB forbruger § 29) II. Omkostningerne:  Entreprenøren skal for egen regning sørge for, at der leveres mangelfri ydelse  Det er derfor en god ide med en forsikring, der dækker tyveri, sabotage og hændelige skader III. Andre entreprenører:  Skader som andre entreprenører forvolder på arbejde eller materiale er uvedkommende for bygherren, jfr. AB 92 § 12, stk. 2 og AB Forbruger § 22, stk.2  I skal i så tilfælde fremsætte erstatningskrav mod skadevolderen, og det kan være svært, da man ikke altid ved hvem skadevolderen er  Sørg altid for at tage billeder når arbejdet er tilendebragt, men ikke afleveret, og sæt jer i respekt hos de andre

22 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201522 Ad 7 – Arbejdets forringelse og vedligeholdelse inden aflevering : A. Risikoens overgang mv.: IV. Vedligeholdelse:  Entreprenøren skal vedligeholde arbejdet indtil aflevering, hvis det er nødvendigt V. Når arbejdet er tilendebragt men ikke afleveret:  Sørg altid for at tage billeder når arbejdet er tilendebragt, men ikke afleveret, og sæt jer i respekt hos de andre  Skriv til jeres kontraktpart at arbejdet er tilendebragt og angiv anvisninger – evt. ved udlevering af produktblad – for, hvordan taget må anvendes  I har stadig risikoen, men det bliver nemmere at komme igennem med at det skyldes bygherrens forhold, at taget blev beskadiget inden afleveringen

23 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201523 Ad 8 – Arbejdets aflevering: A. Generelt:  Når byggeriet er færdiggjort skal det færdigmeldes, og der skal afholdes en afleveringsforretning  Afleveringsforretningen har betydning i forhold til: 1. Risikoens overgang, hændelige skader, hærværk mv. 2. Tidspunktet for mangelbedømmelsen – arbejdet skal lide af mangler på afleveringstidspunktet for at der er mangler 3. Sondringen mellem forsinkelse eller mangler – tidsinteresse indtil aflevering efter reglerne om forsinkelse (dagbod), tidsinteresse efter aflevering efter reglerne om mangler 4. Afskæring af bygherrens misligholdelsesbeføjelser (AB 92: 5 års mangelgennemgang, AB Forbruger: Forældelse 10 år, 3 år fra burde vide) 5. Entreprenørens pligt til at fremsende en slutopgørelse 6. Nedskrivning og ophør af entreprenørens sikkerhedsstillelse (15 %, 10 % ved aflevering, 2 % 1. år efter aflevering) 7. Ophør af bygherrens forsikringspligt (også for varmt arbejde)  Forsøg altid at få foretaget aflevering hurtigst muligt - evt. ved delaflevering på store projekter  Uanset om der er tale om AB 92 eller AB forbruger, så har I bevisbyrden for, at aflevering er sket  Foretages der ikke aflevering udskyder I alle ovenstående 7 forhold, hvorved jeres ansvar udvides….!  Sagen i Aarhus om dagbøderne pga. manglende aflevering – tvist om 2½ måned, og dagbodsansvar på knap kr. 900.000,00

24 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201524 Ad 8 – Arbejdets aflevering: B. Særligt vedrørende afskæring af bygherrens misligholdelsesbeføjelser: I. Når AB 92 er aftalt – AB 92 §§ 32 og 36:  Entreprenøren har i 5 år efter afleveringen pligt og ret til at afhjælpe mangler  Der afholdes 1 års og 5 års gennemgang  Bygherren er dog afskåret fra at gøre mangler gældende, hvis det ikke er sket inden rimelig tid efter manglen er opdaget (passivitet) II. Når AB Forbruger er aftalt - §§ 43 og 48:  Entreprenøren har efter afleveringen pligt og ret til at afhjælpe mangler, medmindre de er forældet efter forældelsesloven  Forældelse indtræder efter 3 år, medmindre bygherren var ubekendt med forholdet  Forældelse indtræder senest efter 10 år  Bygherren er dog afskåret fra at gøre mangler gældende, hvis det ikke er sket inden rimelig tid efter manglen er opdaget (passivitet)  Husk sammenhængende aftalegrundlag ved anvendelse af UE

25 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201525 Ad 8 – Arbejdets aflevering: C. Hvordan gennemføres afleveringsforretningen i praksis: I. Når AB 92 er aftalt – AB 92 § 28:  Umiddelbart inden færdiggørelse skal entreprenøren give bygherren eller tilsyn besked om tidspunktet for færdiggørelsen (færdigmelding)  Bygherren skal derefter indkalde entreprenøren til en afleveringsforretning, der skal findes sted senest 10 arbejdsdage efter datoen for færdiggørelsen  Indkalder bygherren ikke til afleveringsforretning er aflevering sket 10 arbejdsdage efter datoen for færdiggørelsen  Arbejdet er afleveret, når afleveringsforretningen har fundet sted, medmindre der påvises væsentlige mangler  Påvises der væsentlige mangler, afholdes der ny afleveringsforretning, når entreprenør har givet besked om, at de er afhjulpet (stadig 10 arbejdsdages frist)  Dagbod – hvis det er aftalt - løber indtil endelig aflevering er sket

26 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201526 Ad 8 – Arbejdets aflevering: C. Hvordan gennemføres afleveringsforretningen i praksis: II. Når AB Forbruger er aftalt – AB Forbruger §§ 37-38:  Entrepriser under kr. 50.000,00 er afleveret, når entreprenøren har meddelt forbrugeren, at arbejdet er udført (færdigmelding – send en e-mail)  Entrepriser over kr. 50.000,00: Entreprenøren skal med 5 arbejdsdages varsel indkalde til afleveringsforretning, der dog skal afholdes senest 10 dage efter arbejdet er udført.  Indkalder entreprenøren ikke til afleveringsforretning, er arbejdet først afleveret ved ibrugtagning (problem ved renovering – I har bevisbyrden)  Det er ikke nok slutfakturaen betales - I skal dermed bevise ibrugtagning  Jeg anbefaler, at I indkalder til afleveringsforretning, men gør I ikke det, skal I i hvert fald færdigmelde arbejdet  Arbejdet er afleveret, når afleveringsforretningen har fundet sted, medmindre der påvises væsentlige mangler  Påvises der væsentlige mangler, afholdes der ny afleveringsforretning, når entreprenør har givet besked om, at de er afhjulpet (stadig 10 arbejdsdages frist)  Dagbod – hvis det er aftalt - løber indtil endelig aflevering er sket

27 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201527 Ad 8 – Arbejdets aflevering: C. Hvordan gennemføres afleveringsforretningen i praksis: III. Afleveringsprotokol:  Ved afleveringsforretningen udfærdiger parterne en afleveringsprotokol  Påberåbte mangler angives deri, og hvis I er uenige, skal dette anføres i afleveringsprotokollen  Protokollen underskrives af begge parter  Hvis en part ikke møder op, udarbejdes protokollen og sendes til den anden part  Eksempel: Afleveringsprotokol findes i mappen under faneblad 9 og i stjerneklubbens mappe under pkt. 15

28 ENTREPRISENS UDFØRELSE 22.01.201528 SPØRGSMÅL


Download ppt "22.01.20151 ENTREPRISENS UDFØRELSE Stjerneklubben."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google