Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

07 – Kort om OO Introduktion.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Selve objektet versus referencen til objektet Nedarvning
Hvordan man skriver koden.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
GP6, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 6 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
GP 5, 26/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 5 onsdag 26/ kl. 9:15 – 12:00.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
GP3, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 3 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Forelæsning 7.1 – repetition
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4C.1 Systemdesign Design med flere klasser, En kaffeautomat.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 1999, Henrik B. ChristensenIntroducerende objektorienteret programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12A.1 Moduler Packages i Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud. Værktøjer og Teknikker, 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DATALOGISK INSTITUT Java på 20 minutter (eller lidt mere)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4D.1 Betingelsessætninger if.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2A.1 Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau

DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10B.2 Forholdet objekt/klasse  Af en given klasse kan der instantieres vilkårligt mange objekter Account Customer name = “Michael” balance = 230 owner = balance = owner =

DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10B.3 Renteberegning  Lad os udvide Account så den kan foretage rentetilskrivning Account balance:int interest: double withdraw() deposit() addInterest() public class Account { … double interestRate = 0,75; // percentage … public void addInterest() { balance += balance * interest / 100.0; }

DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10B.4 Ændring af rentesats Account balance = 230 interestRate = 0,75 owner = balance = interestRate = 0.75 owner = Problemet er at rentesatsen er gemt i hver eneste objekt. Hvad vi derimod ønsker er, at udtale os om rentesatsen for alle objekter af klassen Account som helhed.

DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10B.5 Klassevariable og -metoder  Java tillader at erklære variable og metoder på klasseniveau, dvs. disse er fælles for alle objekter af den givne klasse.  En variabel eller metode erklæres til at være på klasseniveau vha. static.  De “normale” variable og metoder benævnes instansvariable og instansmetoder.

DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10B.6 Eksempel class Account { … static double interestRate = 0.75;... public static void changeInterestRate( double newValue ) { interestRate = newValue; } Brugseksempel: Account.changeInterestRate( 10.0 ); ioop.addInterest(); henriksAccount.addInterest(); michaelsAccount.addInterest(); System.out.println(ioop.balance);

DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10B.7 Regler  Klassemetoder kan kun tilgå klassevariable og andre klassemetoder.  Klassemetoder/variable tilgås via klassens eller et objekts navn:  Account.changeInterestRate( 10.0 );  Math.abs( -32 ); System.out.println( … );  eller  Account a = new Account( … );  a.changeInterestRate(10.0 );