FEN 2006-11-3IntroJava2006 - AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

07 – Kort om OO Introduktion.
FEN IntroJava AAU1 Introduktion til Java programmering Kursusintroduktion Introduktion til programmering Java og BlueJ.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Programmeringsteknologi: Lektion 1
Object-Orienteret Programmering og Design. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2009 Indhold “Classes, objects and object-oriented programming (OOP) play a.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Grundlæggende programmering Efterår 2001
09 – Arv og polymorfi i java
Hvordan man skriver koden.
Structs Structs allokeres på stakken Memory-allokering sker ved oprettelse af variabel og ikke ved new Der kan defineres metoder incl. Constructor. Eksempel.
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Delphi og C++ Builder C++ Referencer og pointere.
FEN NOEA/IT Programmeringsteknologi 1 Arv og polymorfi Substitutionsprincippet Abstrakte klasser Design Patterns (Composite)
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
GP6, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 6 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN KbP/seminar2: design11 Kontraktbaseret programmering Seminar 2 Klassedesign – grundprincipper Eksempler: Stack Dictionary.
GP 5, 26/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 5 onsdag 26/ kl. 9:15 – 12:00.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
FEN IntroJava AAU1 Loops og algoritmer Sweep – for-loop Søgning – while-loop.
GP 6, 13/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 6 onsdag 13/ kl. 9:15 – 12:00.
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Grafik – Crayon-objekter.
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
Fundamentale sprogbegreber
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
GP3, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 3 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Forelæsning 7.1 – repetition
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Objecter Introduktion Webintegrator HF1 PHP Object orienteret.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 1 – Torsdag
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Præsentationens transcript:

FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course

FEN IntroJava AAU2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel Indkapsling –afskærmning –datarepræsentationsuafhængighed

FEN IntroJava AAU3 Klasse og Objekter Klassen beskriver objekterne Objekter er de faktiske forekomster Flere objekter af samme klasse

FEN IntroJava AAU4 Tilstand Et hvert objekt har sin egen tilstand defineret af attributværdierne (instansvariablene) Attributter har typer Attributter kan være simple eller referencer til andre objekter – strings er også objekter public class Student { // instance variables private String name; private String addr; private int age; private Course follows; //--- }

FEN IntroJava AAU5 Opførsel Opførsel er defineret ved metoder Udførelse af en metode kan ændre eller aflæse objektets tilstand Metoder kan have parametre (argumenter) //--- public void setAddr(String a) { addr= a; } public String getAddr() { return addr; } public void celebrateBirthDay() { System.out.println("It is my birthday!"); age++; } //---

FEN IntroJava AAU6 Metoder og objektreferencer Attributter kan være referencer til andre objekter Metoder er opbygget af program- sætninger En sætning kan være kald af en metode på et objekt, som refereres Så udføres metoden på det refererede objekt //--- private Course follows; //--- public void print() { System.out.println("Name: "+name); System.out.println("Address: "+addr); System.out.println("Age: "+age); if(follows!=null) follows.print(); } //--- public void print(){//From class Course System.out.println("Course Title: "+title); System.out.println("Grade: "+grade); }

FEN IntroJava AAU7 En klasses anatomi Indkapsling: –Attributter er normalt private –Metoder public Constructor: –Ingen returtype –Samme navn som klassen Metoder: –Accessor –Mutator –Returtype –parametre public class Course { private String title; private int grade; //Constructor for objects of class Course public Course(String t){…} public String getTitle() {…} public int getGrade(){…} public void setGrade(int g){…} public boolean passed(){…} public void print(){…} }

FEN IntroJava AAU8 Syntaktiske elementer i Java Keywords (nøgleord, reserverede ord) –class, new, public, private Identifiers (navne) –Course, follows, a, print, String,... Literals –”Aalborg Universitet”, 1928,.. Special characters (specialtegn) –(, ),., {, }, =, +,  ==, <, <=, //, /*, */, /**,... White space –linieskift, mellemrum, tab,... –kan indsættes vilkårligt mellem syntaktiske elementer uden at betydningen påvirkes

FEN IntroJava AAU9 Opsummering (engelsk/dansk) Object –objekt, forekomst, instans Field, instance variable –feltvariabel, instansvariabel, attribut Constructor –konstruktør Method –metode / operation Method signature –metodesignatur Method body –metodekrop Parameter return type og return statement Accessor –aflæsningsmetode Mutator –opdateringsmetode Declaration –erklæring Initialization –initialisering Block –blok Statement –sætning Assignment –tildeling