Begreber og Redskaber 5
Plan for idag Overblik over klasser,objekter,nedarvning –Repetition fra Dat A/Indledende programmering –Centrale begreber om nedarvning Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer
Hvorfor objekter og klasser En samling data og operationer på det Opbygning af sine egne datatyper Modellering af virkelige objekter Hierarkisk opbygning af program –Det kan forstås på mange niveauer
Eksempel class A{ int i,j; }.. A a; // a kan have hægte til obj a = new A(); // a peger på obj. a.i = 1; // dot-notation
Oprettelse af objekter Hvis felter skal initialiseres under oprettelse kan det ske i en konstruktør class A{ int i,j; A(){ i = 0; j = 1; } }
Oprettelse Argumenter til oprettelsen class A{ int i,j A(int x, int y){ i=x; j = y;} }.... A a = new A(2,3);
Hægter til objekter Variable med klasse som type er hægter til objekter – initielt null class A{... } A a = new A(); A b = a; a b A obj.
Metoder i klasser Klasser kan indeholde metoder - dvs underprogrammer class A{ int i,j; void udskriv(){ System.out.println(i+”,”+j);} } A a = new A(); a.udskriv();
Funktioner Metoder kan have returværdi class A{ int i,j; int iogj(){return i+j; } } A a = new A(); System.out.println(a.iogj());}
public/private Synlighed: Felter og metoder kan være private for en klasser – usynlige udenfor class A{ private int i,j; public int getI(){return i;} public void setI(int x){i=x;} } // a.i=3 ej ok, a.setI(3) ok
Accessor/mutator God stil: Felter gøres private Værdier hentes med accessormetoder Felter ændres med mutatormetoder accessor: public int getI(){return i;} mutator public void setI(int x){i=x;}
Static/dynamic Static felter og metoder hører til klassen – ikke til objekter Et ” static ” felt per klasse Et ”dynamic” felt per objekt static metoder må ikke bruge dynamiske felter static metoder kan kaldes før objekter er oprettet
Eksempel public static void main(String args[]){} Er kendt uden for klassen (public) Kan kaldes uden at der er objekter (static) Skal ikke returnere en værdi (void)
Eksempel: statiske felter class A{ static private int nr=0; A(){nr++;} static int getNr(){return nr;} } System.out.println(A.getNr()); A a = new A(); System.out.println(a.getNr());
Metoder og parametre class A{ int i=0;... } void p1(int i){i=3;} void p2(A a){a.i=3;} int j=2; p1(j); // j==2 A b=new A(); p2(b); // b.i==3
Virkefelt Java er blokstruktureret (som Pascal, C...) Navne kan genbruges i forskellige blokke class A{ int i; void p(){ int i;...} } Klassen har felt i, metoden lokal variabel i
this refererer til objektet class A{ private int i; void setI(int i){this.i=i;} int getI(){int i=this.i; return i;} void addToI(int j){i=i+j;} }
Overlæsning Man kan have flere metoder med samme navn – bare argumenttyper er forskellige p(String s){...} p(int i){... } p(A a){...} p(”hej”); p(3); p(new A());
toString metoder Lad alle klasser have en metode: public String toString(){...} som returnerer tekstuel version af objektet Bruges en klasse som tekststreng kaldes denne metode: System.out.println(”a = ”+a);
Eksempel: dato class Date{ //felter private int day,month,year; //konstruktør Date(int day, int month, int year){ setDay(day); setMonth(month); setYear(year);} Date(int day, int month){ setDay(day); setMonth(month); setYear(..);} //mutator void setDay(int day){this.day=day;} void setMonth(int month){this.month=month;} void setYear(int year){this.year=year;}
//accessor int getDay(){return day;} int getMonth(){return month;} int getYear(){return year;} //toString public String toString(){ return day + ”/”+month+”-”+year;} //operationer Date imorgen(Date d){.. } Date imorgen(){.. } //testing public static void main(){ Date d = new Date(32,13,1999); Date d1= new Date(21,9,1999); Date d2= d1.imorgen(); }
Datamodellering Hvad er en dato? Dag, måned, år plus operationer som imorgen, igår, mm Skal der være mutator metoder? Kan en dato ændres? Check i konstruktør?
Nedarvning class A{ int i; } class B extends A { int j;} //B er subtype af A A a = new A(); a.i = 1; B b = new B(); b.i = 1; b.j = 2; A aa = new B(); aa.i = 1; //ej aa.j // ej B bb = new A();
Subtyper A a = new A(); a.i = 1; B b = new B(); b.i = 1; b.j = 2; A aa = new B(); aa.i = 1; //ej aa.j b = (B) aa; // casting - typecheck b = (B) a; // køretidsfejl if(aa instanceof B) b = (B) aa; //typecheck
Subtyper A a; B b = new B(); a = b; // ingen casting b = (B) a // casting nødvendig A er supertype for B, B subtype af A Værdier af subtype må bruges som supertype
Overskrivning class A{ void hej(){System.out.println(”AA”);} } class B extends A{ void hej(){System.out.println(”BB”);} } A a = new A(); a.hej(); // AA B b = new B(); b.hej(); // BB A c = new B(); c.hej(); // BB I B: void hej1(){super.hej();} b.hej1(); // AA ((B) c).hej1(); // AA
Håndkøring public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i=1 j=3
Håndkøring public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i=1 2 j=3 2
Håndkøring public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i=1 2 4 j=3 2 1
Håndkøring public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i= j=
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t=
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0 A X=0
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t; }} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2
Håndkøring class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t; }} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2