Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Case: Tekst på Call-To-Action link
Advertisements

Dagens program Resumé - Normalfordelingen χ2-test (chi-i-anden)
Dagens program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Øvelser
Hypotese test – kapitel 6 (Signifikans test)
Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
Anvendt Statistik Lektion 3
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for varians Hypoteseteori
Anvendt Statistik Lektion 4
Statistik Lektion 17 Multipel Lineær Regression
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Dagens program Informationer Opsamling χ2-test (chi-i-anden)
Anvendt Statistik Lektion 6
Anvendt Statistik Lektion 9
Anvendt Statistik Lektion 5
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Eksempel på brug af normalfordelingen
Anvendt Statistik Lektion 3
Anvendt Statistik Lektion 6
Psykologi, Human Factors og HCI
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Dagens program 1.Information Hvordan går det med projekt 3 Evaluering 2.Opsamling Hvad er forudsætningerne for kausalitet? 3.Om eksperimenter 4.Variansanalyse,
Anvendt Statistik Lektion 8
Dagens program Kursusevaluering Repetition One way hhv. two way anova
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for andele og varians
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
1 Dagens program 1.Information –Klaus’ frokost: 11:45-12:30, går 13:15. –Winston Churchill –Sidste forelæsning (19/11): Eksamen, kursus- evaluering, eksperimentelt.
Dagens program Test of Independence (chi-i-anden) Videre med projekt 3
Statistisk inferens Dagens program Grupper, opgave 1
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Program 1.Påmindelser Pivottabeller og pivotgrafer Omkodning af data (sortering, søg-erstat) Bevar de originale data og lav kontroller 2.Hvem er målgruppen.
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Statistik II Lektion 4 Generelle Lineære Modeller
Anvendt Statistik Lektion 7
Anvendt Statistik Lektion 9
Simpel Lineær Regression
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Multipel Lineær Regression
Statikstik II 2. Lektion Lidt sandsynlighedsregning
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den lineære regressionsmodel 1. oktober 2004.
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Økonometri – lektion 5 Multipel Lineær Regression
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Statistik Lektion 14 Simpel Lineær Regression
Simpel Lineær Regression
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 3. marts 2003.
Simpel Lineær Regression
Kvantitative metoder 2: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Inferens i den lineære regressionsmodel 14. marts 2007.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 10. marts 2003.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2004.
Statistik Lektion 8 Test for ens varians.
Kvantitative metoder 2: F31 Kvantitative metoder 2 Beskrivende statistik og analyse af kvalitatitive data 12. februar 2007.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Grundlæggende teoretisk statistik
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Eksperimentel metode.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2005.
Statikstik II 4. Lektion Generelle Lineære Modeller.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 27. februar 2003.
Økonometri 1: F71 Økonometri 1 Inferens i den lineære regressionsmodel 29. september 2006.
Opsamling ● Generelle lineære modeller ● Logistisk regression ● Log-lineære modeller ● Mini-projekt.
Videnskabeligt projekt
Anvendt Statistik Lektion 8
Anvendt Statistik Lektion 6
Præsentationens transcript:

Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG og pivottabel) 5.Forsvar / kritik samt i gang med projekt 3

Eksempel på en problemstiling 1.En virksomhed vil øge trafikken på sin hjemmeside v.hj.a. AdWords. 2.Marketingafdelingen har testet 3 kampanger i løbet af 4 uger:  A: Samme type som konkurrenterne  B: Teknisk orienterede annoncer  C: ”Fjollede” annoncer (med rim) 3.Antallet af klik pr. annoncetype er registreret. 4.Hvad er den afhængige og uafhængige variabel? 5.Hvilke slags variable er der tale om?

Variansanalyse Andre eksempler på problemstillinger –Er brugertilfredsheden på de tre højest placerede hjemmesider i Bedst på Net forskellige? –Er biografforbruget før, under og efter medlemsskab af Biografklub Danmark forskelligt? I variansanalysen sammenligner vi gennemsnit fra flere grupper. –g bruges som betegnelse for antallet af grupper. –Hver gruppe repræsenterer en population. –Responsvariablens g gns. repræsenterer de g middel- værdier i populationerne, som skrives µ 1, µ 2, … µ g

Variansanalysens hypoteser Nul-hypotesen er, at populationernes middelværdier er ens: –H 0 : µ 1 = µ 2 = …= µ g Alternativhypotesen er: –H a : Mindst to af populationernes middel- værdier er forskellige.

Variansanalysens forudsætninger 1.Populationsfordelingerne af de g responsvariable er normalfordelte og har samme standardafvigelse. 2.Randomisering I stikprøvebaserede undersøgelser (surveys) stammer data fra g uafhængige stikprøver (fra de g populationer). I et eksperiment er forsøgsenhederne allokeret tilfældigt (randomly) på de g grupper.

Datagrundlag for de 3 kampanger Gns. fra de 3 stik- prøver repræsenterer gns. fra de tre popu- lationer: µ 1 = gns. for A µ 2 = gns. for B µ 3 = gns. for C Hvad er nul- og alternativhypotesen ? KampangeAntal klik pr. ugenGns.Varians A76, 81, 84, ,3 B88, 92, 101, C112, 115, 124,

Har populationerne samme μ? 1.Herunder ses datasættet fra forrige slide (nederst) og et nyt sæt. 2.I begge datasæt er gns Hvad er forskellen på de to datasæt? 4.I hvilket datasæt er beviserne stærkest mod H 0 : μ 1 = μ 2 = μ 3 ?

ANOVAs teststørrelse F ANOVAs teststørrelse: Jo større variationen er mellem grupper (between groups) i fht. variationen indenfor grupper (within groups), des større bliver teststørrelsen. Teststørrelsen følger en F-fordeling Jo større F er, des stærkere er beviserne mod H 0

F-fordelingen (alfa = 5%)

ANOVA er en signifikanstest Trin 4 og 5 4.Omregning af F til en P-værdi 5.Konklusion. H 0 afvises, da P < 5 %. Middelværdierne må formodes at være forskellige: De 3 kam- panger giver forskelligt antal klik pr. uge.

ANOVA er en signifikanstest Fremgangsmåde – de fem trin 1.Forudsætninger Randomiserede stikprøver (simpel tilfældig udvælgelse) Normalfordelte populationer med ens standardafvigelser 2.Hypoteseformulering H 0 : µ 1 = µ 2 = …= µ g H a : min. to af middelværdierne er forskellige 3.Beregning af teststørrelsen, F 4.Omregning af teststørrelsen til en P-værdi 5.Konklusion

Data og ANOVA i Excel 1.I Excel vælges Data Analyse (efter installation af Analysis ToolPak) og derefter ANOVA (single factor). 2.Dataområdet udpeges og der klikkes OK

ANOVA output fra Excel

Beregning af BETWEEN SS Det samlede gns. er 100. Estimatet på BETWEEN SS beregnes som gruppegns. afvigelser fra det samlede gns. Gr.Gns. Afv. fra 100Afv.^2 x 4 obs. A B C Sum 2.792

Beregning af WITHIN SS Estimatet på WITHIN SS beregnes som den vægtede sum af gruppernes varianser. s 2 = variansen (= std.afv. 2 ) n-1 = df = frihedsgrader Gr. (1) s 2 (2) n-1 (3)(2)x(3) A B C39,33118 Sum 526

Den samlede variation, SS Nr Sum Obs (Obs- 100)^ Gns. af alle obs. er 100

ANOVA på de reviderede data (øverste punkter i figuren herunder) Obs.ABC Gns

Om ANOVA OK med mindre afvigelser på den første af testens forudsætninger (normalfordelte responsvariable med samme standardafvigelse) Testen går galt, hvis –stikprøvefordelingerne er meget skæve og stikprøverne er små. Tjek om der er outliers (begynd med boxplot). –der er store forskelle på standardafvigelserne (er tilfældet hvis den største std.afv. er dobbelt så stor som den mindste). Når der mange grupper, giver F-testen bedre kontrol over type 1 fejlen end et stort antal parvise t-test. F-testen fortæller ikke, hvilke grupper der er forskellige

Om ANOVA One-way ANOVA har: –1 kvantitativ responsvariabel –1 kategoriseret forklarende variabel Two-way ANOVA har: –1 kvantitativ responsvariabel –2 kategoriserede forklarende variable