Logistik stamdatadesign Handel SAP Best Practices Baseline V1.604.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Advertisements

Salgsmulighedsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Levering uden beregning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center salg (med ERP-kundeordre) SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serviceydelser Stamdataoversigt SAP Best Practices Baseline V1.604.
Anskaffelsesaftale SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Beholdningsstyring: Kassation og spærret beholdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tilbagekaldelse af batch SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Periodeafslutningsprojekter SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Intern ordre for marketing og andre indirekte faktiske omkostninger SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Behandling af kreditnotaer SAP Best Practices Baseline Package
Tilbud SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Intern faktisk ordre for F&U SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Kundeordrebehandling med samlefakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salg af ikkelagerført materiale med ordrespecifik anskaffelse SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Virksomhedsstruktur Oversigt
Salg af planlagte serviceydelser SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Salgskontrakt med fastpris- og tids- og materialefakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Beholdningsvurdering for årsafslutning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Indtægtsplanlægning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Prisplanlægning for indkøbsmateriale SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interne projekter SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Behandling af kundeordrer for kundeemne SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Oversigt over virksomhedsstruktur
Kundeordrebehandling med forudbetaling fra kunde SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Lean-kampagnestyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Anskaffelse og forbrug af konsignationsbeholdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Returneringer til leverandør SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Beregning af standardomkostninger SAP Best Practices Baseline Package
Debitorregnskab SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tilbud om anskaffelse SAP Best Practices Baseline Package
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele Hovedpunkter
Omlagring uden levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline Package
Forudsatte procestrin SAP Best Practices Baseline Package
Lønforarbejdning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serieproduktion SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Segmentrapportering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Tilgang af anlægsaktiver via direkte aktivering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Indkøb af forbrugsmateriale SAP Best Practices Baseline Package
Funktionsopdelt resultatopgørelse SAP Best Practices Baseline Package
Lead Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Serienummerstyring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Controlling af indirekte faktiske omkostninger SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Intern vedligeholdelse SAP Best Practices Baseline Package
Aktivitetsstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kunde- og kontaktstyring SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Udførelse af efterbehandling (varer under fremstilling) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Interaction Center Service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Scenarieoversigt – 1 Formål og fordele: Formål Fordele
Aktivering af bilagsopdeling SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Behandling af returemballage SAP Best Practices Baseline Package
Lean-lagerstyring SAP Best Practices Baseline Package
Intern anskaffelse: Firmakodeovergribende omlagring SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serviceordrer ved periodeafslutning SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Udførelse af efterbehandling (lagerfremstillet materiale) SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Pipeline Performance Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Bonusbehandling: Naturalrabat SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Omlagring med levering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Spotkonsulentydelser med fast pris-fakturering SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serviceordrebehandling SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Returneringer og reklamationer SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Territory Management SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kreditorregnskab SAP Best Practices Baseline Package
Anskaffelse uden QM SAP Best Practices Baseline Package
Beholdningsstyring: Kassation og spærret beholdning SAP Best Practices.
SAP Best Practices Færdigpakket branchespecifik og brancheovergribende knowhow Tilgængelighed for SAP-kunder og SAP-partnere.
Præsentationens transcript:

Logistik stamdatadesign Handel SAP Best Practices Baseline V1.604

Produkthierarki logistik Topniveau 00001B0001 Produkter A (Produktion/handel) 00001B0002 Produkter B (Serviceydelser) 00001B Produkter A.01 (MTO) 00001B Produkter A.02 (MTS) 00001B Dele A B Produkter B0, B Produkter B.02 Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Produkthierarki niveau 3 Produktgruppe niveau 2 CO-PA SOP-grænseflade Alle materialestamdatarecords er tildelt til produkthierarkiniveau 3 Disse data oprettes i BB 104

Klassificering Klasse og kendetegn for batches Klasse – 023 YB_EXP_DATE_001 Batchprodukter med udløbsdato Char. LOBM_VFDAT Udløbsdato, holdbarhed Char. YB_SUPPLIER_BATCH_NUMBER Leverandørbatchnummer Klasse – 023 YB_BATCH Batch FIFO 1 Char. YB_BATCH_NUMBER Batchnummer Char. LOBM_VFDAT Udløbsdato, holdbarhed Klasse – 023 YB_EXP_DATE_002 Batchsøgeklase med udløbsdato Char. LOBM_LFDAT Batchdetermin. Leveringsdato Char. LOBM_RLZ Restlevetid for batch Anvendes i alle processer, der anvender batch- materialer Disse data oprettes i BB 117

Klassificering Klasse og kendetegn for IO-frigivelse Klasse032 R2R_CL_REL_CEKKO IO-frigivelse på topniveau Char R2R_PURCH_ORD_TYPE Ordreart(Indkøb) Char R2R_PURCH_ORD_VALUE Samlet nettoordreværdi Værdier FO-ramme NB standardindkøbsordre UB Omlagringsbestilling Værdier Beløb og lokal Valuta Værdier Indkøbsgruppe Char R2R_PURCH_GRP Indkøbsgruppe Anskaffel- sesproces- ser ved hjælp af IO- frigivelses- strategi Disse data oprettes i BB 104

Handelsvarer Produktstruktur Batchstyring B H11 Handelsvare, reg. handel (HAWA-PD) H12 Handelsvare, bestillingspunkt, reg. handel (HAWA-VB) H20 Handelsvare, bestillingspunkt, batch-FIFO (HAWA-VB) H21 Handelsvare, bestillingspunkt, batchudløbsdato (HAWA-VB) SN Serienumre H14 Handelsvare, indkøbt (HAWA-PD) Anvendt i salg indkøbt position Anvendt i tredjepart med/uden leverings- advis B Disse stamdata oprettes i BB 152 B H20 Handelsvare, bestillingspunkt, serienr. (HAWA-VB) SN Anvendt i alle MM/SD- scenarier for handel* H11 Handelsvare, tredjepart (HAWA-PD) H12 Handelsvare, bestillingspunkt, tredjepart (HAWA-VB) * Undtagen scenarier: Tredjepartsbeh. og salg af indkøbt position Anvendt i alle MM/SD- scenarier for handel, der viser serienumre Anvendt i alle MM/SD- scenarier for handel (batch prd. Funkt.) Stamda taudvid else i BB (126 – lag 2 Stamda taudvid else i BB (117 – lag 2

Returemballage Produktstruktur L001 Tomme (LEIH-ND) Behandling af retur- emballage Disse stamdata oprettes i BB 152

Forklaring SymbolBeskrivelseBemærk- ninger til anvendelsen Række: Identificerer en brugerrolle, såsom fakturakontrolmedarbejder eller salgsansvarlig. Rækken kan også identificere en organisatorisk enhed eller gruppe som alternativ til en bestemt brugerrolle. De øvrige forløbssymboler i tabellen placeres i disse rækker. Der er lige så mange rækker, som der er brugerroller i scenariet. Brugerrolle- rækken indeholder typiske opgaver for brugerrollen. Eksterne hændelser: Indeholder hændelser, der starter eller afslutter scenariet eller påvirker hændelsesforløb i scenariet. Forløbslinie (ubrudt): Linien angiver den normale rækkefølge for trin og flowretningen i scenariet. Flowlinie (stiplet): Linien angiver forløbet for sjældent anvendte eller betingede opgaver i et scenario. Linien kan også føre til relevante bilag for procesforløbet. Forbinder to opgaver i en scenarieproces eller en hændelse uden trin Forretningsaktivitet/-hændelse: Identificerer en handling, som fører enten ind i eller ud af scenariet, eller en ekstern proces, som finder sted under scenariet Modsvarer ikke et opgavetrin i dokumentet Enhedsproces: Identificerer en opgave, der er omfattet af et trindelt scenarieforløb Modsvarer et opgavetrin i dokumentet Reference til proces: Hvis scenariet gengiver et andet scenario i sin helhed, anføres scenariets nummer og navn her. Modsvarer et opgavetrin i dokumentet Reference til underproces: Hvis scenariet gengiver dele af et andet scenario, anføres scenariets nummer, navn og trinnumrene fra scenariet her Modsvarer et opgavetrin i dokumentet Procesbeslutning: Identificerer en beslutning/forgrening, som angiver et valg, slutbrugeren har truffet. Linier angiver forskellige valg, som udgår fra forskellige dele af romben. Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i dokumentet. Angiver, at der skal træffes et valg efter udførelsen af trinnet. SymbolBeskrivelseBemærkninger til anvendelsen Til næste/fra forrige diagram: Fører til næste/forrige side i diagrammet Flowdiagrammet fortsætter på næste/forrige side Udskrift/dokument: Identificerer et printet dokument, rapport eller formular Modsvarer ikke et opgavetrin i et dokument, men anvendes derimod til at angive et dokument, der er oprettet af et opgavetrin. Denne form har ingen udgående flowlinier. Økonomisk fakta: Angiver et journalpostdokument Modsvarer ikke et opgavetrin i et dokument, men anvendes derimod til at angive et dokument, der er oprettet af et opgavetrin. Denne form har ingen udgående flowlinier. Budgetplanlægning: Angiver et budgetplanlægningsdokument Modsvarer ikke et opgavetrin i et dokument, men anvendes derimod til at angive et dokument, der er oprettet af et opgavetrin. Denne form har ingen udgående flowlinier. Manuel proces: Omfatter en opgave, der udføres manuelt Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i et dokument, men anvendes derimod til af angive en opgave, der udføres manuelt, såsom losning af en lastbil på lageret, som påvirker procesforløbet. Eksisterende version/data: Denne blok omfatter data, der tilgår fra en ekstern proces Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i et dokument, men angiver derimod data, der tilgår fra en ekstern kilde. Dette trin har ingen indgående flowlinier. Systembeslutning godkendt/fejl: Denne blok omfatter en automatisk beslutning, der træffes af softwaren Modsvarer normalt ikke et opgavetrin i dokumentet, men anvendes derimod til at angive en automatisk systembeslutning, der træffes efter udførelsen af et trin. Ekstern til SAP Forretningsak tivitet/- hændelse Enhedsproces Proces- reference Reference til under- proces Procesb e- slutning Diagramfor- bindelse Udskrift/ dokument Økonomisk fakta Budget- planlægning Manuel proces Eksisterende version/data System- beslutni ng godkend -else/fejl

Copyright 2009 SAP AG All Rights Reserved No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, and PowerPoint are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, System z9, z10, z9, iSeries, pSeries, xSeries, zSeries, eServer, z/VM, z/OS, i5/OS, S/390, OS/390, OS/400, AS/400, S/390 Parallel Enterprise Server, PowerVM, Power Architecture, POWER6+, POWER6, POWER5+, POWER5, POWER, OpenPower, PowerPC, BatchPipes, BladeCenter, System Storage, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, Parallel Sysplex, MVS/ESA, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Netfinity, Tivoli and Informix are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are either trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. Oracle is a registered trademark of Oracle Corporation. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. HTML, XML, XHTML and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Java is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc. JavaScript is a registered trademark of Sun Microsystems, Inc., used under license for technology invented and implemented by Netscape. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, SAP Business ByDesign, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Business Objects S.A. in the United States and in other countries. Business Objects is an SAP company. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. These materials are subject to change without notice. These materials are provided by SAP AG and its affiliated companies ("SAP Group") for informational purposes only, without representation or warranty of any kind, and SAP Group shall not be liable for errors or omissions with respect to the materials. The only warranties for SAP Group products and services are those that are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services, if any. Nothing herein should be construed as constituting an additional warrant.