Objektorienteret programmering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

07 – Kort om OO Introduktion.
1 Intro nedarvning (eng.: inheritance) Nedarvningshierarkier Intro polymorfisme (eng.: polymorphism) Abstract / virtual / override / sealed Intro interfaces.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Programmeringsteknologi: Lektion 1
Object-Orienteret Programmering og Design. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2009 Indhold “Classes, objects and object-oriented programming (OOP) play a.
Selve objektet versus referencen til objektet Nedarvning
08 – Mere OO Indkapsling Arv og polymorfi (OOP’s 3 hovedprincipper)
09 – Arv og polymorfi i java
Hvordan man skriver koden.
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
NOEA/IT - FEN1 Typeparametisering/Genericity Generics i.NET 2 og C#
Delphi og C++ Builder C++ Referencer og pointere.
FEN NOEA/IT Programmeringsteknologi 1 Arv og polymorfi Substitutionsprincippet Abstrakte klasser Design Patterns (Composite)
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
To måder at overføre objekt- referencer mellem processer (1) Via naming service - interface RMISolver (2) Som parametre til fjernprocedurekald - interface.
Lektion 7 Læsestof: Kopier fra Caranno
Eksempel på realisering af domænemodel
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
GP7, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 7 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Datamodellering Den udvidede (enhanced) E/R-model (EE/R- modellen) Begreber Diagrammering Omformning til.
Uge 14: distribuerede objekter, fjernprocedurekald, RMI Tirsdag: Introduktion Mulige fordele ved distribuerede objekter Introduktion til RMI: - Interfacets.
KF04 GRAY Item 2, 12, 22, 32, 42, 52. Consider a builder when faced with many constructor parameters Item 2.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
GP3, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 3 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Forelæsning 7.1 – repetition
FEN NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi1 Objektorienteret programmering Indkapsling Arv og polymorfi (OOP’s 3 hovedprincipper)
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 1999, Henrik B. ChristensenIntroducerende objektorienteret programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12A.1 Moduler Packages i Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud. Værktøjer og Teknikker, 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DATALOGISK INSTITUT Java på 20 minutter (eller lidt mere)
Objekt-relationel DBMS1 4.5 The Object-Relational Model 9.4 User-Defined Types in SQL 9.5 Operations on Object-Relational Data Ullman: Object-Relational.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Objecter Introduktion Webintegrator HF1 PHP Object orienteret.
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 11 – Torsdag
1A – FORÅR 2017.
Præsentationens transcript:

Objektorienteret programmering Indkapsling Arv og polymorfi (OOP’s 3 hovedprincipper) FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

OO-Principper -indkapsling Et objekt er (set udefra) en atomar enhed der tilbyder en række services (metoder/properties). Det at gøre detaljerne i objekters implementation utilgængelige kaldes information hiding. Det at gruppere data sammen med operationer på disse data under praktisering af information hiding kaldes indkapsling eller dataabstraktion. Indkapsling er et af hovedprincipperne i OOP FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

OO-Principper -nedarvning Alle metoder bortset fra constructors arves. private medlemmer af basisklassen nedarves, men kan ikke tilgås direkte. Alle protected medlemmer af basisklassen er synlige nedad i arvehierakiet, men private for alle klasser udenfor. Der kan tilføjes attributter og metoder i den nedarvede klasse Ingen multipel arv I C# arver alle klasser fra object FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

OO-Principper -nedarvning Nedarvning understøtter kodegenbrug Nedarvning gør det muligt at udvide en eksisterende klasse. Nedarvning er typespecialisering, dvs. vi modellerer et ”er-en” forhold mellem den nedarvede klasse og den der arves fra - fx: en Checkkonto er-en Konto. Hvis vi står og mangler en klasse som er en specialisering af en klasse vi har, kan vi anvende nedarvning. Fx Konto -> CheckKonto FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

OO-Principper -nedarvning Den der arves fra kaldes basisklasse/superklasse. Den der arver kaldes subklasse Husk at der gælder et er-en forhold mellem sub- og basisklassen En nedarvet klasse er typekompatibel med basisklassen: CheckKonto ck = new CheckKonto(); If (ck is Konto) //returnerer true hvis CheckKonto arver fra Konto Er-en forholdet er transitivt. FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Udvidelse af domænemodellen Kode FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Nedarvning - Constructors Basisdelen af en nedarvet klasse initialiseres ved kald til base(param-liste). Kald til forfaders constructor er det første der sker i den nedarvede klasses constructor. :base(param-liste) placeres umiddelbart efter constructorens metodehoved – notation taget fra C++ Hvis man ikke definerer en constructor, genereres en default. Ved nedarvning kalder denne implicit en default constructor (parameterløs) på basisklassen. FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Nedarvning - redefinering En basisklasse-metode kan redefineres i den nedarvede klasse Fx Haev-metoden på en Konto/CheckKonto En basisklasse-metode der skal redefineres i den nedarvede klasse, skal erklæres virtual i basisklassen, og eksplicit overrides i den nedarvede klasse. En override-metode tilsidesætter basisklassens metode. Metoden i den nedarvede klasse skal have samme signatur og returtype som den virtuelle den redefinerer. En redefineret metode kan kalde den metode den redefinerer i superklassens vha. base.metodenavn(); FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Nedarvning - polymorfi Alle referencevariabler i C# kan referere objekter af nedarvede typer – (polymorf = mange former). Ved virtuelle metoder træffes der beslutning på run-time om hvilken metode der skal kaldes. Metoden der kaldes er den der er defineret på det objekt referencen i øjeblikket refererer. Dette kaldes dynamisk binding. FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Polymorfi/Dynamisk binding Statisk type Dynamisk type Som vi plejer at se det: Ansat programmør = new Ansat("KodeKarl","Programmør",22222); Statisk type = Dynamisk type Statisk metodekald Statisk type Dynamisk type Med polymorft typesystem: Ansat chef = new Chef(”Bosse",”Direktør",52525, 500); Dynamisk type er samme som eller arving til statisk type Compiler checker på statisk type om metode eksisterer, kald til metode vha. dynamisk binding Dynamisk binding forudsætter at metoder er erklæret virtual FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Polymorfi – brug af ArrayList ArrayList indeholder elementer af den statiske type Object Eksplicit cast Implicit cast foreach(Ansat ans in ansatte) ans.GivBonus(10000); for(int i= 0;i<ansatte.Count;i++) ((Ansat)ansatte[i]).GivBonus(10000); Den statiske type checkes af compileren – derfor cast Den dynamiske type bestemmes run-time Den dynamiske type skal være lig den statiske eller en subtype (dvs. nedarvet fra) til den statiske Ved et metodekald startes (ved dynamisk binding) med at kigge efter metoden i den dynamiske type Derefter ledes efter metoden opad gennem arvehierarkiet FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi Eksempel Lad os implementere domænemodellen fra før: FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi Øvelse Lav opgave 1 og 2 i KontoOpgave.htm FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Substitutionsprincippet Den dynamiske type skal altid kunne bruges i stedet for den statiske Dvs., at objekter af en nedarvet type skal kunne anvendes i stedet for objekter af den oprindelige De skal kunne substitueres Dette sikres ved at vi ved redefinering af methoder kun afsvækker pre-betingelser og strammer post-betingelser. FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Eksempel: Hvad må vi gøre med Area()? Hvad må vi gøre med MoveTo()? public class Circle: Shape{ private int r; //radius - x, y //og color arves public override float Area(){ } public override void MoveTo(){ }//end circle public class Shape{ private int x,y; // figurens position private Colour color; //figurens farve //øvrige attributter public virtual void MoveTo(int newX, int newY){ //PRE 0 <= newX <= maxX && 0 <= newY <= maxY, // hvor maxX og maxY angiver vinduets maksimum // POST x'=newX && y'=newY } public virtual float Area(){ //PRE none //POST returnerer figurens areal med 4 decimalers nøjagtighed // beregnet efter en eller anden tilnærmet metode }//end Shape Hvad må vi gøre med MoveTo()? FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Nedarvning - designovervejelser Lad os antage at vi skal bruge en klasse der kan indeholde en liste af ansatte, hvor det er muligt at tilføje sidst i listen, men ikke midt i – Skal vi arve fra Array, ArrayList eller? Nej vi skal ikke arve, men bruge delegation Arv bør ikke bruges blindt for at opnå kodegenbrug - arv er typespecialisering! Arv skal kunne forsvares logisk som en ”A er-en B” Kodegenbrug kan i stedet opnås ved at bygge oven på eksisterende klasser. Kaldes også for komposition, delegering, mm. FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi Nedarvning - abstract En klasse som indeholder en eller flere metoder som ikke er defineret kaldes abstrakt En abstrakt klasse bruges kun i forbindelse med arv, og kan ikke instantieres, dvs. der kan ikke oprettes objekter af en abstrakt klasse. En abstrakt metode skal redefineres i de(n) nedarvede klasse(r). En abstrakt metode definerer funktionalitet for alle arvinger (men implementerer ikke). En constructor i en abstrakt klasse bruges kun af arvingernes constructors FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Designeksempel: Composite-pattern Composite: Grafisk editor, Tekstbehandling, Køkkenlager mmm. Hvordan ser en Show-metode ud på Shape, Circle og Picture FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

Typekompatibilitet, polymorfi og dynamisk binding Et eksempel (Antag at vi har et klassehieraki med en Konto og CheckKonto som arver fra Konto): Konto konto = new Konto(); CheckKonto ckonto = new CheckKonto(); konto = ckonto; // OK, idet ckonto er typekompatibel, på konto-referencen // kan dog kun tilgå medlemmer fra Konto-klassen. Når eksempelvis metoden konto.tilskrivRente() kaldes, vil det være checkkontoens metode der bliver kaldt – i fald den er erklæret som override og erklæret virtual i basisklassen. (Objektet retter sig efter objektets type – den dynamiske type - i stedet for referencens – den statiske type: polymorfi og dynamisk binding) FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

C# - Hvornår er objekter ens? Klasser bør override Equals-metoden public class Customer { . public override bool Equals(object obj) Customer other; if ((obj == null) || (!(obj is Customer))) return false; // helt sikkert ikke ens other = (Customer) obj; // typecast for adgang return this.id == other.id; // ens hvis ens id... } FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi

NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi Opgaver Løs resten af KontoOpgaven FEN 2008-09-03 NOEA - Nordjyllands Erhvervsakademi