Quiz – Uge 4 – torsdag – første time

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Grundlæggende programmering Efterår 2001
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
Forelæsning 7.1 – repetition
Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Trinvis forfinelse Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time. Skov med hjorte (stag = hjort) Programmér metoden ofSpecies. Metoden skal returnere en hjort af arten species. Hvis.
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
● Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – torsdag – repetition
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Mandag
● Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Quiz – Uge 4 – mandag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Parametrisering En kort introduktion.
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Præsentationens transcript:

Quiz – Uge 4 – torsdag – første time

Hotel med gæster 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest Programmér metoden stayingForAtLeast. Metoden skal returnere alle de gæster, der bliver boende i mindst d dage. Programmér metoden totalStay. Metoden skal returnere summen af de dage gæsterne bliver boende på hotellet (daysToStay). 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest 2

Biograf med film 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest Programmér metoden titleOfShortest. Metoden skal returnere titlen på den korteste film. Hvis der ikke findes en sådan film returneres null. Programmér metoden longerThanAndIn3D. Metoden skal returnere antallet af film, der varer mere end t minutter og er produceret i 3D. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest Tæt på findBest Man skal blot returnere titlen på den korteste film i stedet for filmen selv 3

Index med musikudgivelser Programmér metoden recordFromPeriod. Metoden skal returnere en pladeudgivelse, der ligger inden for perioden specificeret af de to int-parametre (inklusive). Hvis der ikke findes en sådan pladeudgivelse returneres null. Programmér metoden longestAverageLength. Metoden skal returnere den pladeudgivelse, der indeholder de gennemsnitligt længste numre. Hvis der ikke findes en sådan pladeudgivelse returneres null. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest 4

Formel-1 løb med racerbiler Programmér metoden averageTopSpeed. Metoden skal returnere den gennemsnitlige top hastighed for alle de deltagende racerbiler. Det kan antages, at der er mindst en racerbil i løbet. Programmér metoden fastestRacer. Metoden skal returnere bilen med højeste tophastighed. Hvis der ikke findes en sådan bil returneres null. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest Tæt på findSumOf Man skal blot dividere med længden af arraylisten før man returnerer resultatet 5

Webshop med mobiltelefoner Programmér metoden phoneInPriceRange. Metoden skal returnere en mobiltelefon, hvis pris ligger i intervallet angivet af de to parametre (begge værdier inklusive). Hvis der ikke findes en sådan mobiltelefon returneres null. Programmér metoden cheapestPhone. Metoden skal returnere den mobiltelefon, der koster mindst. Hvis der ikke findes en sådan mobiltelefon returneres null. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest 6

Familie med personer Programmér metoden oldestFamilyMember. Metoden skal returnere den person, som har den højeste alder. Hvis der ikke findes en sådan person returneres null. Programmér metoden ofFamilyRole. Metoden skal returnere alle de personer, der har den angivne rolle. 1 findOne 2 findAll 3 findNoOf 4 findSumOf 5 findBest 7

Quiz – Uge 4 – torsdag – anden time 8

Sammenligning af personer I hvilke af nedenstående fire situationer evaluerer udtrykket person1 == person2 til true? 1 person1 :Person "Anna" person2 "Peter" 2 person1 :Person "Anna" person2 "anna" 3 person1 :Person "Anna" person2 4 person1 :Person "Anna" person2 "Peter" == operationen tester om de to referencer peger på SAMME objekt Både 3 og 4 9

Sammenligning af strenge Hvilke af nedenstående tre udtryk evaluerer til true? "bye" input :String 1 2 3 4 5 input == "bye" input.equals("bye") input.equals("Bye") Både 1 og 2 Både 1 og 3 Resultatet afhænger af compileren equals skelner mellem store og små bogstaver HUSK: Strenge skal ALTID sammenlignes ved hjælp af equals metoden i String klassen 10

Virkefeltsregler Hvad udskriver testMethod? 1 2 3 4 5 11 1 2 a2 b1 c2 public class Scope { private int i; public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println("a" + i ); int i = 0; i++; System.out.println("b" + i ); System.out.println("c" + i ); Hvad udskriver testMethod? 1 2 1 a1 b2 c1 2 a2 b1 c2 3 a2 b3 c2 4 a2 b1 c1 5 Andet a2 b1 c2 1 Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne public void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } 11

Virkefeltsregler Hvad udskriver testMethod? 1 2 3 4 5 1 1 2 a2 b1 c0 public class Scope { private int i = 0; public Scope ( int i ) { i = i + 1; this.i++; System.out.println("a" + i ); } public void pip() { System.out.println("b" + i ); for( int i = 0; i < 3; i++ ) { System.out.println("c" + i ); System.out.println("d" + i ); Hvad udskriver testMethod? 1 1 2 1 a1 b1 c0 c1 c2 d1 2 a2 b1 c0 c1 c2 d0 3 a2 b1 c0 c1 c2 d1 4 a1 b2 c0 c1 c2 d1 5 Andet a2 b1 c0 c1 c2 d1 Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne public void testMethod() { Scope s = new Scope( 1 ); s.pip(); }

Slut – Quiz – Uge 4 – torsdag 13