Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke."— Præsentationens transcript:

1 Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke

2 EU-målsætninger EU-kommissionens udspil af 23. januar 2008 vedr. mål for reduktionen af CO 2 -udledning frem til 2020:  Kvoteomfattede sektorer (fx energi og industri): 20 pct. i de kvoteomfattede sektorer (Kan stige til 30 pct. gennem en global aftale.)  Ikke-kvoteomfattende sektorer (fx transport, landbrug og boliger): 10 pct. for EU. 20 pct. som nationalt bindende mål for Danmark.

3 Målsætning:  Danmark skal reducere den samlede CO 2 udledning med udgangspunkt i de internationale aftaler som Danmark forpligtiger sig til.  Alle sektorer skal bidrage til at nå de overordnede målsætninger, herunder transportsektoren.  Transporten udgør 26,7 pct. af Danmarks samlede udslip (2005)  Må ikke koste tab af velfærd og konkurrencekraft for det danske samfund.  Sammenhæng med trafikal investeringsplan, idet der sigtes mod nye tiltag allerede fra og med FL2009. Bem.: Regeringen fremlægger strategi i efteråret 2008

4 Vigtige forudsætninger  Transport = Velfærd  Investering i trafikal infrastruktur og mobilitet = investering i fremtidens velfærd  Dyrt at reducere CO2 fra netop transport Konklusion: Vi skal ikke bekæmpe transport og biler – vi vil bekæmpe forurening. Kræver omtanke!

5 37 konkrete forslag inden for følgende syv kategorier:  En grønnere transport  Kollektiv trafik og pendlere  Cyklisme  Vejnettet, anlæg mv.  Bedre information  Alternativer til fossile brændstoffer  Skatter, afgifter og økonomiske incitamenter

6 Grønnere transport  Modulvogntog (”Miljølastbiler”) i Danmark – og EU  Udbrede kendskabet og incitamentet til brug af brændstofbesparende tekniske forbedringer, fx montering af sideplader på lastvogne.  Gods fra vej til bane – kun lange strækninger (kombiterminaler, øget sporkapacitet)  Bedre vilkår for godstransport på bane  Gods på skib – søsætte en ”Havnepakke”  Lovmæssigt krav om miljøvenlig taxaer

7 Kollektiv trafik og pendlere  Kollektiv trafik skal være et attraktivt alternativ til bilen. Kræver målrettede investeringer.  Tog til tiden, højere hastighed/kortere rejsetid, hyppigere afgange, bedre information, mere komfort og bedre sammenhæng ml. transportformerne.  ”Parker og Rejs” anlæg  Samkørsel (kampagner, P-pladser)  Forsøg med pendler-transitbusser i nødspor

8 Cyklisme  Cykelby-projekter i storbyer med statslig medfinansiering  Konsekvent vurdere hensynet til cyklister ved fysisk planlægning og konkrete anlægsprojekter  Udarbejde prioriteret cykelstiplan for det statslige vejnet  Anspore kommunerne til at lave cykelstiplaner  Undersøge om fremkommeligheden for cyklister kan styrkes uden risiko for færdselssikkerheden

9 Vejnettet, anlæg mv.  Udbygning af vejnettet – bilkøer koster CO2  Målrettet satsning på ITS – reducerer trængsel  Modernisering af trafiklys  Rundkørsler tanke på CO2 udledning  Optimal jordbalance ved større anlægsprojekter – færre etaper sparer ofte transportarbejde  Digitalt Danmarkskort til optimering af TP-planlægningen  Bedre parkeringsforhold i byer – bruge P-afgifter

10 Bedre information om grøn adfærd  Landsdækkende oplysningskampagner og kurser om miljørigtig kørsel (eco-driving)  Miljøvenlig kørsel i køreskolers pensum  interaktiv CO 2 beregner på internettet  Øget fokus på miljøbelastning ved køb af bil (klasse A-E)  Øget fokus på brændstofforbrug ved kørsel (indikator)

11 Alternativer til fossile brændstoffer  Mål: Biobrændstoffer skal udgør mindst 5,75 pct. af energien i al diesel og benzin fra 2010. 10 pct. fra 2020.  Satsning på el-biler. DONG initiativ hilsen velkommen.  Plug-in-hybridbiler  Fremme af brintteknologi. Undersøge mulighed for forsøg med brintbusser i storebyer.  Skrappere EU krav til nye bilers miljøbelastning  Gear-skift-indikatorer i alle nye biler

12 Skatter, afgifter og økonomiske incitamenter  ”Østrigsk model” - med motorvejs afgifter med ubetinget respekt for skattestoppet. Mål: Fremme miljøvenlige biler samt udenlandske bilisters bidrag til anlæg og vedligeholdelse af danske veje.  Følge op på den foretagne omlægning af bilafgifterne  Belyse CO 2 reduktionsprogrammer i køretøjsflåder – det offentlige bør gå forrest


Download ppt "Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google