Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe."— Præsentationens transcript:

1 Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe

2  at styrke elevernes faglige og metodiske refleksionsniveau  at strukturere talentarbejdet  at motivere  at give konkrete idéer til øvelser og opgaver  at fremme samarbejdet med eksterne aktører  at opfordre til kontinuitet og progression i talentarbejdet

3  Italesættelse og accept af det særlige talent  Kvalificerende krav  Interessante tilbud  Innovation og originalitet  Anvendelighed  Det autentiske møde  Oplevelsen af ejerskab i forbindelse med et projekt  Udvælgelse?  Talentfællesskab  Sprog, sprog, sprog  Gulerod

4  Evalueringssamtaler  Anerkendelse og selvrefleksion  Særlig udfordring  Berigende for hele holdets læringssituation – distribution af roller  Ikke ekstra byrde  Differentieret hjemmearbejde og alternative arbejdsopgave

5 De tre dele 1. Eleven på egen hånd - INDIVIDUELT 2. Når elever arbejder SAMMEN 3. Talentundervisning uden for den daglige undervisning - EKSTERNT

6  Særlig udfordring  lave ”appetizer”  identificere grammatiske fænomener  holde kortere perspektiverende oplæg for klassen  aktualisere et emne for de øvrige elever  udarbejde øvelser/udfordringer til de øvrige elever.  Elevtid  Mundtlige afleveringer/oplæg

7  Styrkelse af den enkelte elevs faglige færdigheder  Forankring i undervisningssituationen for hele holdet.

8  Elev-aktiverende og motiverende  Let tilgængelige  Produktorienterede  Virtuel talentverden

9  Flot plakatagtig måde at præsentere: www.wordle.net www.wordle.net  Tegnefilm med talebobler: www.dfilm.com www.dfilm.com  På www.cooliris.com kan man lege med præsentation.www.cooliris.com  Desuden kan man arbejde med podcast, se www.techsmith.com/jing www.techsmith.com/jing  På tværs af hold eller partnerskoler skrive sammen på www.todaysmeet.com eller www.typewith.me om et givent emne.www.todaysmeet.com www.typewith.me  Virtuel sprogbrug: www.skype.dkwww.skype.dk

10 2.1. Par- og gruppeøvelser  Differentieret  På tværs 2.2.Gruppe- og projektarbejde

11 Differentieret sammensætning  Mere differentiering og flere udfordringer  Fokus på taksonomiske niveauer

12 Differentierede par - og gruppeøvelser  Niveaudelte opgaver  Kreativ skrivning  Forfatterportræt  Fremtidsskrivning  Finde tematikker – analyse  Gå på ”kulturel jagt” i en tekst

13 Blandet sammensætning  CL som særligt relevant didaktisk princip for sprogundervisning Forskellighed udnyttes Højt læringsniveau Højt aktivitetsniveau Øget accept af talenter

14  skal være nyt og relevant  skal give oplevelsen af ejerskab

15 Eksemplarisk SRP  Taksonomisk differentiering  Humanistisk metode  Faglig udfordring

16  Organiseres individuelt, gruppevis eller i særlige masterclasses  Skal have fokus på elevmotivation  Kræver ekstra ressourcer!

17  Masterclasses  Interne aktiviteter med interne aktører  Enkelt- eller tværsprogligt  Sprogdiplomer  Samarbejde med erhvervsliv  Samarbejde med kulturinstitutioner  Samarbejde med universiteter/andre institutioner  Partnerskoler i Danmark  Internationalt samarbejde  Camps  Konkurrencer

18  Sprogolympiade  English Speaking Union  Konkurrencer mod partnerskole  Juvenes Translatores  Skolemesterskab i oversættelse  Erhvervslivet?

19  Variation og motivation  På tværs af årgange og sproghold  Socialt arrangement: Oktoberfest  Arrangementer i samarbejde med Goethe- Instituttet: Dr. Erös: ”Kinderhilfe Afghanistan” Workshop med”Kommando Elektrolyrik”  Overrækkelse af diplom til fællessamling  Perspektiver: masterclass med henblik på erhvervelsen af Sprachdiplom

20

21

22  ”Helt ekstremt lærerigt og givende.”  ”Oplægget var fantastisk!!! Man glemte, at han talte tysk og lyttede bare!”  ”Workshoppen var virkelig fed!”  ”Det har været udfordrende og motiverende at være på et hold med et så højt fagligt niveau.”

23  AAU og HG  5 Sprog og 115 talentelever fra 15 nordjyske gymnasier  Projektarbejde  Erhverslivet  Konkurrence  Sprogcafé

24  8 udvalgte elever  Dansk som fremmedsprog  Undervisning på engelsk og dansk  Formidling  Privat indkvartering  Kulturforståelse  Ejerskab

25  De mest talentfulde elever rejser en uge til venskabsskolen uden lærer.  Privat indkvartering  Skolegang med værtseleven

26  ”Virksomhederne kan udnytte sproglig ekspertise og samtidig styrke elevernes forståelse for erhvervslivets krav ”. Nyhedsbrev, Erhverv Hjørring, September 2011

27  Tydeliggørelse af sprogenes relevans generelt  Legitimering af sprogfagene  Normalisering af arbejdet med talenter blandt kolleger og elever.  Midler til talentarbejdet!  Indtænke talentarbejdet i den daglige undervisning  Større fleksibilitet mht. elevtid, studieplaner, fravær, etc.  Øget fokus fra universiteterne og muligheder for samarbejde om sprogtalenterne  Øget interesse fra og samarbejde med kuturinstitutioner og erhvervslivet  Talentnetvæk - partnerskoler


Download ppt "Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google