Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSøren Hald Redigeret for ca. et år siden
1
Nina Andersen, Jakob Lavrsen, Susanne Nerup, Astrid von der Ohe
2
at styrke elevernes faglige og metodiske refleksionsniveau at strukturere talentarbejdet at motivere at give konkrete idéer til øvelser og opgaver at fremme samarbejdet med eksterne aktører at opfordre til kontinuitet og progression i talentarbejdet
3
Italesættelse og accept af det særlige talent Kvalificerende krav Interessante tilbud Innovation og originalitet Anvendelighed Det autentiske møde Oplevelsen af ejerskab i forbindelse med et projekt Udvælgelse? Talentfællesskab Sprog, sprog, sprog Gulerod
4
Evalueringssamtaler Anerkendelse og selvrefleksion Særlig udfordring Berigende for hele holdets læringssituation – distribution af roller Ikke ekstra byrde Differentieret hjemmearbejde og alternative arbejdsopgave
5
De tre dele 1. Eleven på egen hånd - INDIVIDUELT 2. Når elever arbejder SAMMEN 3. Talentundervisning uden for den daglige undervisning - EKSTERNT
6
Særlig udfordring lave ”appetizer” identificere grammatiske fænomener holde kortere perspektiverende oplæg for klassen aktualisere et emne for de øvrige elever udarbejde øvelser/udfordringer til de øvrige elever. Elevtid Mundtlige afleveringer/oplæg
7
Styrkelse af den enkelte elevs faglige færdigheder Forankring i undervisningssituationen for hele holdet.
8
Elev-aktiverende og motiverende Let tilgængelige Produktorienterede Virtuel talentverden
9
Flot plakatagtig måde at præsentere: www.wordle.net www.wordle.net Tegnefilm med talebobler: www.dfilm.com www.dfilm.com På www.cooliris.com kan man lege med præsentation.www.cooliris.com Desuden kan man arbejde med podcast, se www.techsmith.com/jing www.techsmith.com/jing På tværs af hold eller partnerskoler skrive sammen på www.todaysmeet.com eller www.typewith.me om et givent emne.www.todaysmeet.com www.typewith.me Virtuel sprogbrug: www.skype.dkwww.skype.dk
10
2.1. Par- og gruppeøvelser Differentieret På tværs 2.2.Gruppe- og projektarbejde
11
Differentieret sammensætning Mere differentiering og flere udfordringer Fokus på taksonomiske niveauer
12
Differentierede par - og gruppeøvelser Niveaudelte opgaver Kreativ skrivning Forfatterportræt Fremtidsskrivning Finde tematikker – analyse Gå på ”kulturel jagt” i en tekst
13
Blandet sammensætning CL som særligt relevant didaktisk princip for sprogundervisning Forskellighed udnyttes Højt læringsniveau Højt aktivitetsniveau Øget accept af talenter
14
skal være nyt og relevant skal give oplevelsen af ejerskab
15
Eksemplarisk SRP Taksonomisk differentiering Humanistisk metode Faglig udfordring
16
Organiseres individuelt, gruppevis eller i særlige masterclasses Skal have fokus på elevmotivation Kræver ekstra ressourcer!
17
Masterclasses Interne aktiviteter med interne aktører Enkelt- eller tværsprogligt Sprogdiplomer Samarbejde med erhvervsliv Samarbejde med kulturinstitutioner Samarbejde med universiteter/andre institutioner Partnerskoler i Danmark Internationalt samarbejde Camps Konkurrencer
18
Sprogolympiade English Speaking Union Konkurrencer mod partnerskole Juvenes Translatores Skolemesterskab i oversættelse Erhvervslivet?
19
Variation og motivation På tværs af årgange og sproghold Socialt arrangement: Oktoberfest Arrangementer i samarbejde med Goethe- Instituttet: Dr. Erös: ”Kinderhilfe Afghanistan” Workshop med”Kommando Elektrolyrik” Overrækkelse af diplom til fællessamling Perspektiver: masterclass med henblik på erhvervelsen af Sprachdiplom
22
”Helt ekstremt lærerigt og givende.” ”Oplægget var fantastisk!!! Man glemte, at han talte tysk og lyttede bare!” ”Workshoppen var virkelig fed!” ”Det har været udfordrende og motiverende at være på et hold med et så højt fagligt niveau.”
23
AAU og HG 5 Sprog og 115 talentelever fra 15 nordjyske gymnasier Projektarbejde Erhverslivet Konkurrence Sprogcafé
24
8 udvalgte elever Dansk som fremmedsprog Undervisning på engelsk og dansk Formidling Privat indkvartering Kulturforståelse Ejerskab
25
De mest talentfulde elever rejser en uge til venskabsskolen uden lærer. Privat indkvartering Skolegang med værtseleven
26
”Virksomhederne kan udnytte sproglig ekspertise og samtidig styrke elevernes forståelse for erhvervslivets krav ”. Nyhedsbrev, Erhverv Hjørring, September 2011
27
Tydeliggørelse af sprogenes relevans generelt Legitimering af sprogfagene Normalisering af arbejdet med talenter blandt kolleger og elever. Midler til talentarbejdet! Indtænke talentarbejdet i den daglige undervisning Større fleksibilitet mht. elevtid, studieplaner, fravær, etc. Øget fokus fra universiteterne og muligheder for samarbejde om sprogtalenterne Øget interesse fra og samarbejde med kuturinstitutioner og erhvervslivet Talentnetvæk - partnerskoler
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.