Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints"— Præsentationens transcript:

1 Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
GPS – Global Positioning System , blev udviklet af det amerikanske militær i 1990’erne og har siden overtaget næsten alle andre navigationssytsemer som Decca, Omega, Loran, gyrokompasser, inertinavigation , radiopejling m.v. Prisen for en GPS er ligeledes faldet til en brøkdel, fra nogle få hundrede kr. op til for rigtige (og vandtætte) navigations-systemer med elektroniske søkort til mindre fartøjer. GPS-satellitter kredser i faste baner omkring jorden. De forsyner GPS-modtagere med signaler, så positionen et vilkårligt sted kan bestemmes med en nøjagtighed ned til 5-10 meter i danske farvande. Det er navnlig skibsfarten, der udnytter GPS's globale dækning, konstante ajourføring af positionen og store nøjagtighed. Men netop kontinuiteten og nøjagtigheden gør, at GPS også bruges til f.eks. landmåling, søopmåling, vejvisning i biler og flytrafik. Satellitter dækker jorden – hele vejen rundt. I GPS indgår 24 satellitter, der fra en højde af km over jorden dækker jorden globalt. Satellitterne er placeret i seks baner med fire satellitter i hver bane. Satellitternes placering i banerne, banernes placering i rummet og satellitternes kredsløb om jorden sikrer, at der konstant og overalt på jorden er minimum fire satellitter over horisonten, der kan bruges til stedbestemmelse. Når en satellit ikke fungerer, som den skal, skiftes den ud. Europa er på vej med deres eget GPS system, som er mere moderne og nøjagtig end det amerikanske GPS system © Dragør Navigationsskole

2 GPS til skibe GPS måler tiden fra, at radiosignalet afsendes fra en satellit, og til en bruger modtager det – og afstanden beregnes. Ved hjælp af 4 satellitter bestemmes en nøjagtig position, idet afstanden fra hver satellit til skibet sættes lig med radius i hver sin cirkel. Skæringspunktet for det fire cirkler angiver bådens position. I dag har næsten alle GPS systemer indbygget et elektronisk søkort (benævnes også navigationssystem eller kortplotter). Vær opmærksom på om kortet er installeret ved køb og hvilke farvandsområder de dækker (og hvilket søkort du kan købe til dette). En GPS giver dig som minimum positionen i bredde/længde, klokken, beholdne fart og beholdne kurs. Iphone/Ipad med søkort. Vær opmærksom på begrænset batteritid. Håndholde GPS med indbygget søkort © Dragør Navigationsskole

3 Brug af GPS navigator, waypoints
Sejlads og waypoints med GPS  GPS-modtageren fortæller dig, hvor du er lige nu, men ikke hvor du vil hen, og hvad du vil bruge positionen til. Derfor skal du ”fortælle” GPS’en dine sekladsplan ved hjælp af såkaldte waypoints (WP), som du læser ind i GPS-modtageren. Dette kan gøres på flere måder afhænger af GPS-modellen. Her en vist en rute fra Dragør Havn til Kastrup Havn. Ruten består af 6 waypoints (WP) nummeret fra 001 – 006. Når du sejler ud af din rute vil GPS give dig en række information så som : SOG: Speed Over Ground (beholdne fart) VMG: Velocity Make Good (sejlede fart (fra log) COG: Course Over Ground (beholde kurs) XTE: Cross Track Error (afstanden til din planlagte rute) BRG: Bearing (kurs til næste WP) RNG: Range (afstand) ETA: Estimated Time of Arrival (forventet ankomsttidspunkt) TTG: Time To Get (to destination). © Dragør Navigationsskole

4 GPS og anden elektronik går i stykker !!
Forlade dig ALDRIG kun på din GPS, når du sejler. Denne kan gå i stykker, du mister strømmen, antennen knække eller kortslutte, eller du mister GPS signalet af andre årsager. Du skal altid have et magnetkompas i din båd, søkort og helst også kurslineal og stikpasser som back-up, så du kan fortsætte sejladsen sikkert og betryggende. Læs mere om GPS her © Dragør Navigationsskole


Download ppt "Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google