Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny risiko-bekendtgørelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny risiko-bekendtgørelse"— Præsentationens transcript:

1 Ny risiko-bekendtgørelse
Frontpage Informationsmøde august 2015 Michael Bjørnsen, jurist, Miljøstyrelsen Erhverv

2 Hvornår kommer den???? Section page
Indsæt nyt billede Format: H19,05 x B25,4 cm 1. Klik på billede-ikonet og indsæt billede i korrekt størrelse 2. Højreklik på billedet og placér det bagerst Hvornår kommer den???? Section page INDSÆT FOOTER: >VIS >SIDEHOVED & SIDEFOD >APPLICÉR PÅ ALLE, STORE BOGSTAVER

3 Vi ved det IKKE, men forhåbentlig meget snart
Ny minister skal tage stilling til indhold Omlægning af ministerier mv. nødvendiggør en ny proces, før bekendtgørelsen kan udstedes Large text, without title

4 Gennemfører Seveso III-direktivet 2012/18/EU
Ny bekendtgørelse… Gennemfører Seveso III-direktivet 2012/18/EU Bekendtgørelsen bliver ændret på mange punkter, men grundstruktur bevares Kommissionen har oplyst, at formålet med revision er at: Resultat af kompromis Ikke meget ny, og det meste er genkendeligt Bevare eller forbedre det høje beskyttelsesniveau, som der allerede er i dag. Kommissionen har givet udtryk for at det eksisterende Seveso-direktiv virker, der er registreret færre ulykker end tidligere. Det har ikke været kommissionen hensigt at udvide eller reducere antallet af Seveso-virksomheder inden for Europa, men forsøge at nå samme antal. Det betyder imidlertid ikke, at der er garanti for, at det er de samme virksomheder, der i dag er en Seveso-virksomhed også vil være det i morgen. Det vil jo i sidste ende afhænge af de konkrete stoffer og klassificeringen af disse efter d ny kemikalieregler samt oplagenes størrelse. Tilpasse direktivet til nye regler for klassificering af stoffer og blandinger. Dette har været en af de store udfordringer i forhandlingerne. Hvordan skal vi oversætte de gamle klassificeringsregler til nye og implementere disse i Seveso-kontekst. Det har især været en udfordring, da mange lande – og kommissionen – netop ikke har ønsket en udvidelse af Seveso-direktivets anvendelsesområde. Opdatere og forenkle reglerne. Dette er til dels sket. Opdateringen er især sket som følge af Århuskonventionen om større åbenhed. Forenklingen har primært sigtet på at tydelige kravene både til virksomheder og myndigheder. Alle direktivets artikler har været i spil (recast). Man har forsøgt at se med nye øjne på hele direktivet – alternativt kunne man have valgt at kun se på udvalgte dele.

5 Bekendtgørelsens opbygning
Flere definitioner fra direktivet Kortere bestemmelser Mindre regulering i bilag Overgangsregler Kommissionen har oplyst, at formålet med revision er at: Resultat af kompromis Ikke meget ny, og det meste er genkendeligt Bevare eller forbedre det høje beskyttelsesniveau, som der allerede er i dag. Kommissionen har givet udtryk for at det eksisterende Seveso-direktiv virker, der er registreret færre ulykker end tidligere. Det har ikke været kommissionen hensigt at udvide eller reducere antallet af Seveso-virksomheder inden for Europa, men forsøge at nå samme antal. Det betyder imidlertid ikke, at der er garanti for, at det er de samme virksomheder, der i dag er en Seveso-virksomhed også vil være det i morgen. Det vil jo i sidste ende afhænge af de konkrete stoffer og klassificeringen af disse efter d ny kemikalieregler samt oplagenes størrelse. Tilpasse direktivet til nye regler for klassificering af stoffer og blandinger. Dette har været en af de store udfordringer i forhandlingerne. Hvordan skal vi oversætte de gamle klassificeringsregler til nye og implementere disse i Seveso-kontekst. Det har især været en udfordring, da mange lande – og kommissionen – netop ikke har ønsket en udvidelse af Seveso-direktivets anvendelsesområde. Opdatere og forenkle reglerne. Dette er til dels sket. Opdateringen er især sket som følge af Århuskonventionen om større åbenhed. Forenklingen har primært sigtet på at tydelige kravene både til virksomheder og myndigheder. Alle direktivets artikler har været i spil (recast). Man har forsøgt at se med nye øjne på hele direktivet – alternativt kunne man have valgt at kun se på udvalgte dele.

6 Myndighedsbestemmelser
Forenklede myndighedsbestemmelser Alle sektorer ind Risikomyndigheders ansvarsområder beskrives Kommissionen har oplyst, at formålet med revision er at: Resultat af kompromis Ikke meget ny, og det meste er genkendeligt Bevare eller forbedre det høje beskyttelsesniveau, som der allerede er i dag. Kommissionen har givet udtryk for at det eksisterende Seveso-direktiv virker, der er registreret færre ulykker end tidligere. Det har ikke været kommissionen hensigt at udvide eller reducere antallet af Seveso-virksomheder inden for Europa, men forsøge at nå samme antal. Det betyder imidlertid ikke, at der er garanti for, at det er de samme virksomheder, der i dag er en Seveso-virksomhed også vil være det i morgen. Det vil jo i sidste ende afhænge af de konkrete stoffer og klassificeringen af disse efter d ny kemikalieregler samt oplagenes størrelse. Tilpasse direktivet til nye regler for klassificering af stoffer og blandinger. Dette har været en af de store udfordringer i forhandlingerne. Hvordan skal vi oversætte de gamle klassificeringsregler til nye og implementere disse i Seveso-kontekst. Det har især været en udfordring, da mange lande – og kommissionen – netop ikke har ønsket en udvidelse af Seveso-direktivets anvendelsesområde. Opdatere og forenkle reglerne. Dette er til dels sket. Opdateringen er især sket som følge af Århuskonventionen om større åbenhed. Forenklingen har primært sigtet på at tydelige kravene både til virksomheder og myndigheder. Alle direktivets artikler har været i spil (recast). Man har forsøgt at se med nye øjne på hele direktivet – alternativt kunne man have valgt at kun se på udvalgte dele.

7 Vigtigste nyt i Seveso III
Overgang til CLP – Nyt bilag 1 Øget sikkerhed – Forebyggelsesplan Større åbenhed Øget tilsynsfrekvens for kolonne 2 Kommissionen har oplyst, at formålet med revision er at: Resultat af kompromis Ikke meget ny, og det meste er genkendeligt Bevare eller forbedre det høje beskyttelsesniveau, som der allerede er i dag. Kommissionen har givet udtryk for at det eksisterende Seveso-direktiv virker, der er registreret færre ulykker end tidligere. Det har ikke været kommissionen hensigt at udvide eller reducere antallet af Seveso-virksomheder inden for Europa, men forsøge at nå samme antal. Det betyder imidlertid ikke, at der er garanti for, at det er de samme virksomheder, der i dag er en Seveso-virksomhed også vil være det i morgen. Det vil jo i sidste ende afhænge af de konkrete stoffer og klassificeringen af disse efter d ny kemikalieregler samt oplagenes størrelse. Tilpasse direktivet til nye regler for klassificering af stoffer og blandinger. Dette har været en af de store udfordringer i forhandlingerne. Hvordan skal vi oversætte de gamle klassificeringsregler til nye og implementere disse i Seveso-kontekst. Det har især været en udfordring, da mange lande – og kommissionen – netop ikke har ønsket en udvidelse af Seveso-direktivets anvendelsesområde. Opdatere og forenkle reglerne. Dette er til dels sket. Opdateringen er især sket som følge af Århuskonventionen om større åbenhed. Forenklingen har primært sigtet på at tydelige kravene både til virksomheder og myndigheder. Alle direktivets artikler har været i spil (recast). Man har forsøgt at se med nye øjne på hele direktivet – alternativt kunne man have valgt at kun se på udvalgte dele.

8 Overgangsreglerne Bekg. træder i kraft snarest muligt i 2015 og bekg ophæves Ekstraordinær ajourføring af risikooplysningerne senest den 1. juni Gældende ajourføringskadencer opretholdes. Længere overgangsperiode hvis ny risikovirksomhed som følge af Seveso


Download ppt "Ny risiko-bekendtgørelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google