Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

 Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.1 Musik og lyd med billeder Lyden fortæller Filmlyd og -musik Samvirke lyd og billede.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: " Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.1 Musik og lyd med billeder Lyden fortæller Filmlyd og -musik Samvirke lyd og billede."— Præsentationens transcript:

1

2  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.1 Musik og lyd med billeder Lyden fortæller Filmlyd og -musik Samvirke lyd og billede

3  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.2 Musik og lyd med billeder Steffen Brandorff Adjunkt, v. Inst. f. Informations- og medievidenskab Aarhus Universitet Gymnasielærer musik og geografi, datalogi, EDB-underviser, EAM-forskning, ph.d i psykoakustik, adjunkt. IMV

4  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.3 Tilgange til lyd og billede Analytisk, beskrivende –analysere lyde, film, reklamer, multimedier, spil Værktøj, bearbejdning –montage - fx. lydfortællinger Syntese, komposition, –frembring selv lydsporet til en filmstump Ekspressivitet - udtryk –- æstetisk analyserende, grundende

5  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.4 Sanserne sanser, som MM kan tale til –sml. Virtual Reality –”total sansning” - p.t. taler vi næsten udelukkende til synet –det seje er: 3D - Nu kan vi bruge begge øjne !!

6  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.5 Hørelse vs. syn Syn –Ca. 100 graders orientering i 3D –Stor dybdeskarphed i smalt fokus –Orienteringsevne i perifert syn –Bedømmer afstand, størrelse, retning, fortolker udtryk Hørelse –Ca. 360 graders orienteringssans i 3D –Kan angive afstand og retning (cone of confusion) –Svaghed i diskrimination mellem 0 og 180 grader - halsmuskler –Bedømmer omgivelser, størrelse, randfladers karakter –Bedømmer objekters størrelse, position og retning Supplerer og støtter hinanden

7  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.6 Lyd og diegese Diegetisk = tilhører fortællingen / billedet Non-diegetisk = tilhører ikke fortællingen / billedet Der mangler forskning inden for MM-lyd Der er en længere forskningstradition inden for filmlyd - cf. Raskin

8  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.7 Lydens frembringelse Lyd frembringes oftest i mødet mellem to genstande – at klappe med een hånd En lyd siger noget om: –Lydkilden For hvert af de lydfrembringende genstande –materiale, størrelse, tyngde, hårdhed osv –Omgivelserne - ”miljøet” Hvor er vi? kirke, skov, slette, stue, badeværelse osv. Hvor er vi i flg. eksempler ? - lyden fortæller…

9  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.8 Miljøer: lyt-selv eksempler Lydeksempel 1 -> Lydeksempel 2 -> Lydeksempel 3 -> Lydeksempel 4 -> Lydeksempel 5 -> Lydeksempel 6 -> Lydeksempel 7 -> Lydeksempel 8 -> Hvor er vi - hvad sker der ? knallert starter og kører væk skalaøvelser inde hos naboen CD1- tr 3 CD1- tr. 4 WC-skyl CD1- tr. 6 hovedvej m. biler a 80 km/t applaus, koncert stor sal

10  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.9 Diegetisk lyd –Er på skærmen Forgrundslyd ≈ figur. Baggrundslyd ≈ grund - behøver ikke detail-synkroniseres –Eller uden for skærmen Ofte for at introducere nye personer, ny handling

11  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.10 On-screen lyd - to medier fx. tale, –læbesynkron; 1-2 frames delay samvirke med øjet –ba - ga (jvf. McGurk-effekten) –eftersynkroniserede film ……

12  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.11 On-screen lyd - i baggrund Udvider billedfeltet –fra mono => Surround Sound Sørger for de akustiske kulisser –efterklang tilpasses alligevel det sete Ikke behov for detail-synkronisering –synkronisering af detaljer ==> forgrundsvirkning Bygger på vores forventninger og viden –hvilket sprog taler de? –kende forskel på fuglearter … –en stor ”analyseopgave” for øret

13  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.12 Off-screen lyd a. del af baggrunden –må ikke modsige baggrunden –udvider blot vores fornemmelse af sted b. tilhører forgrunden –en introduktion af personer mv. der om lidt bliver forgrund

14  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.13 Klip via off-screen lyd Standard klippe-konvention –off-screen lyd –hovedperson reagerer –kamera på introduceret fænomen/person Eksempel Star Wars IV –R2D2 har en meddelelse lang version

15  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.14 Non-diegetisk lyd ikke-diegetisk: tilhører ikke diegesis –personerne / skuespillerne kan ikke høre den: –musik eller effekt (fx rumklang) –fortæller-tale, hvor fortæller ikke er til stede i situationen (fx. pov kamera) parafrasering -polarisering - kontrapunkt

16  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.15 Direkte kobling - effektlyd 1 Ikke kun musik kan bruges Osse fremmed lyd (effektlyd) –selv om den ikke hører til –hvis den har ”atmosfære” Filmeksempel Star Wars IV –debat på ”Death Star” –bemærk ambience effekt –bemærk Darth Vaders lyde Hvilke ingredienser indgår i Darth Vader lyden ?

17  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.16 Abstrakt kobling - Adorno/Eisler Parafrasering –atmosfære, stemning –uddyber billederne Polarisering –trækker i flertydigheder –forankrer emotionelt indhold i billedsiden Kontrapunkt –billedet dementeres –gør helheden tvetydig Symbolsk funktion - et tegn –forud forankret lyd / musik Marseillaisen Ode til glæden - (Beethoven)

18  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.17 Musikkens egne narrative kræfter Narration i musik –fortæller om musik –magter kun spænding og afspænding –tegndannelse => ekstern, real forankring –naturlig forbindelse til kropslige gestus Spændingsgivende parametre –afspejler ofte den aktivitet, som udførelsen kræver melodiskopad => spænding registerhøjt => spænding, men... dynamik rytme, tempotæthed ≈ energi –eller særlige kulturelle for-forståelser instrumentationRimskij-Korsakovs balancetal harmonikledetone-forhold

19  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.18 Spænding og afspænding Melodi Gunner Møller Pedersen –eks. Barbara - ”Intro” –eks. Barbara - ”Barbara Free” Puls –eks. Ein Deutsches Requiem, 1. sats Johannes Brahms ”Selig sind die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden” –opspænding –eks. Ein Deutsches Requiem, 7. sats ”Selig sind de Toten, die in dem Herren sterben von nun an” –A-B-A tendens, men vi har hørt de 6. første satser … CD1- tr. 11 CD1- tr. 10 CD1- tr. 12 CD1- tr. 13

20  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.19 Typiske musikalske spændingskurver Klassisk Romantisk Impressionistisk Elastisk filmmusik

21  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.20 Klassisk spændingskurve Formål –harmoni, symmetri - arketypen er ”Sonateformen” Form –A - B - A –A - indføring i ”personerne”; der er ofte 3 forskellige Eksempel –Michael Nyman ”The Piano” (nr.12) CD1- tr. 17

22  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.21 Typisk filmmusik spændingskurve Skal ikke bestemme for meget –fleksibilitet –mangetydighed en fordel –gerne bruge ledemotiver Eksempel Star Wars temaet John Williams lang version CD1- tr. 18

23  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.22 Abstrakte - anvendelser 2 I ”Platoon” (Oliver Stone) –Samuel Barber’s ”Adagio for Strings” kontrapunkterer krigsbilleder og symbolsk musik Dette stykke musik har symbolværdi for amerikanere. Tænk evt. på, hvornår I hørte det sidst ?

24  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.23 Lydsom medvirkende Eksempel Star Wars IV –Find the Droid –Sand people’s hunting ground Hvad sker der egentlig i kraft af lydene –Luke er fanget af sand people lang version

25  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.24 Prøv-selv filmmusik lang version des pas - 01 Pathetique-4 - 02 Buzzard - 03 WSS-finale 04 Requiem 4. 05 Mississippi MC 06 Lien Northern Lights 07 Widor Toccata 08 Lindberg visa 09 Joplin Maple Leaf 10 Pathetique-2 11 Gone, gone 12 Stars and Stripes 13 WSS - Cool Dance 14 SW intro 15 WSS - Mambo 16 tvang 1 - 17 tvang 2 - 18 Vælg et tal fra 1 til 16

26  Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.25 Prøv-selv filmmusik 2 lang version des pas - 01 Pathetique-4 - 02 Buzzard - 03 WSS-finale 04 Requiem 4. 05 Mississippi MC 06 Lien Northern Lights 07 Widor Toccata 08 Lindberg visa 09 Joplin Maple Leaf 10 Pathetique-2 11 Gone, gone 12 Stars and Stripes 13 WSS - Cool Dance 14 SW intro 15 WSS - Mambo 16 tvang 1 - 17 tvang 2 - 18


Download ppt " Steffen Brandorff 2002 Multimedier - lyd og musikLyd i film og MM.1 Musik og lyd med billeder Lyden fortæller Filmlyd og -musik Samvirke lyd og billede."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google