Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 6.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 6."— Præsentationens transcript:

1 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 6

2 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD AGENDA Update –Tracking script on course website –Last time: sessions (webmonkey) Path analysis –Prerequisites –Purpose –Technologies Personalisation and privacy –Regulatory issues –Goodwill / badwill issues

3 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD PATH ANALYSIS Purpose –Measurement, in order to improve usability and design, in order to improve sales or user experience –Understand users. Understand the medium. –Personalisation – user specific services Prerequisites –HTML and normal structure (not flash, not advanced dhtml)flashdhtml –Traditional linear browser environment (not weblication) –Actively implemented in website structure (page id)

4 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD PATH ANALYSIS Technologies –Logfiles –External logging –Site specific implemtation (DB) –Questionnaires –Qualitative analysis (uselab tests)

5 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD ELEMENTS Entry point, Dwell, Querying, In-site navigation Exit points Kimball (chap 2)

6 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD PATH ANALYSIS Ideas for implementation –Path: 100103129100566 (3 cifre som side-id) –Path: 1-34-2-1-123 (uid with delimiter) –Path: 1/15-34/3-2/1088-1/12-123/18 Building blocks –Consistent Page id –Consistent include element –Tracking points (not necesarily the whole website)

7 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD PERSONALISATION Often portraied as THE FUTURE Anonymous users vs known users Registered users vs tracked (measured) profiles The 4 levels of user knowledge –1: A particular computer is engaging in a session. Cannot be used as a reliable guide to identify future sessions. Session identifier (session cookie / IP). –2: The same web browser on a particular computer has returned for a repeat session (persistent cookie / IP). –3: A persistent identifier that tells us a particular human being has returned to our website. –4: A permanent and specific personal identifier – a reliable guide to identify known customers. (Kimball, p 72)

8 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD PERSONALISATION Welcome back, Mr AB Optimize website (paypal example) Suggestions – users who like this movie often Personal websites, myWEBSITE.com (save your searches and preferences) IMPORTANT: If you do not actively log on to the site then everything is handled via cookies !

9 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD AN EXAMPLE En profil er baseret på et unikt profil_id, der lagres clientside i en cookie. Så snart en netbruger bevæger sig på vores site, så lægger vi et unikt profil_id på hans maskine. Findes der et unik profil_id i forvejen, bruges dette. Vi arbejder med profiler på, indtil videre, fire forskellige niveauer. En profil stiger i (markedsmæssig) værdi nedefra og op, og den kan kun bevæge sig opad I rang. Niveauerne er følgende: KONGE, RIDDER, NAR og BONDE BONDEN ER: en tilfældig netbruger der browser rundt på vores site uden at have modtaget et dipCard. Han surfer rundt i træsko, og vi kan kun analysere hans spor. NARREN ER: en netbruger der ser et dipCard (med mulighed for at se bagsiden). Vi ved endnu ikke om brugeren har modtaget det unikke link gennem vores service, eller via almindelig email fra et fjols. Derfor går vi ud fra at brugerens emailadresse, er den som linket først blev sendt til. RIDDEREN ER: en netbruger der enten, 1: har bekræftet, at vedkommendes emailadresse er den vi har sendt linket til - eller 2: har oplyst en anden emailadresse. På den måde kan det unikke dipcard-link godt bruges af flere, selvom det kun er tiltænkt en enkelt. KONGEN ER: en netbruger der har brugt en funktion, hvorved han har angivet et kodeord. Han kan derfor identificeres med sikkerhed, ud fra hans kodeord. Fremtidige funktioner som fx dipcollections, valentine dipcards - og meget mere - vil kræve at man er konge. En bruger kan have flere profiler. Vi kan knytte flere profiler til en bruger, hvis han er ridder eller konge - dvs enten ved hjælp af emailadresse eller kodeord - da disse må formodes at være unikke. dipCard.com – foråret 2001

10 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD PRIVACY Key: There has to be a value for the customer and you must be able to explain what it is Insecurity issues –New medium, general tech-insecurity –International problems (how to deal with a company in Peru?) –Data can be kept indefinetely (in theory) –Data can be shared indefinetely (in theory) Goodwill / badwill – what signal do you wish to communicate –Amazon: We master the technology. It works. We care.

11 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD AVOIDING REGISTRATION If sign up is required a large part of users are supplying false and worthless data. Is that true? If sign up is not required few users will supply any data. Is that true? Anonymous ways of browsing are many – some predict that the area will increase dramatically You cannot be sure that your privacy statement will hold in court

12 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD DATATILSYNET Reglerne er skønsmæssige Formål skal klart fremgå 3 niveauer (pjece, s 13) –1: Følsomme oplysninger, private forhold –2: Andre oplysninger om rent private forhold –3: Almindelige oplysninger (navn, adresse) etc. Som udgangspunkt kan kun data i niveau 3 registreres (uden udtrykkeligt samtykke). Herudover er markedsføringslovens paragraf 6a omkring elektronisk markedsføring værd at notere sig. Kreditkortnumre kan gemmes, krypteret (dog ikke kontrolcifrene), jvf PBS merchant guide. Usikkerhed på området !


Download ppt "OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 6."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google