Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektopgaven hvad er det?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektopgaven hvad er det?"— Præsentationens transcript:

1 Projektopgaven hvad er det?
Nysgerrighed og undren over ??? Problemstillinger - afgrænsning af opgaven, indsamling af informationer, opstilling af en antagelse Arbejdsforløb og produktion Præsentation og evaluering - evaluering af hele processen, refleksion og erfaring

2 Arbejdsforløb skaffe jer baggrundsviden om emnet
have en teori og se den fra flere sider (Før, nu, dig selv og andre) få forskellige fag inddraget (dansk, matematik, historie, og samfundsfag) foretage undersøgelser om teorien redegøre for og forholde jer kritisk til undersøgelsesresultaterne vurdere hvilken betydning det har for jer selv, jeres eget og andres liv finde ud af, hvad jeres fremskaffede viden på længere sigt kan bruges til: handlingsforslag fremlægge viden, undersøgelsesresultater og vurderinger

3 Planlægningen Introduktion – Overordnet emne Jeres delemner - Grupper
Delemnet Problemformulering - Teorien Materialesøgning Ugeplan – senere dagbog Produkt Processen Hvad skal afleveres? Fremlæggelse Udtalelsen

4 Jeres emner - Grupper Emnet skal: være noget I undrer jer over
interessant for jer at arbejde med skal kunne inddrage flere fag tilgængelig for at indsamle viden Eventuelle gruppedannelser: skal kunne samarbejde over længere tid forpligtelse til samarbejde være god til forskelligt være åben og villige til kompromiser din ven/veninde er ikke nødvendigvis det samme som en god samarbejdspartner

5 Delemner Anderledes Naturen Kammerater Flygtninge Tro Affald Aids Mad
Handicaps Kultur Flygtninge Affald Naturen Kammerater Tro Aids Mad Børn Mobning Dyr Musik Seksualitet Anderledes

6 Delemnet Homoseksualitet Hvad er der at undres over?
Skaf dig først viden om emneordet Homoseksualitet

7 Problemformuleringen / Teorien
Jeg tror, at…… Smid ”Jeg tror, at” væk, og du har din teori

8 8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN
PROJEKTOPGAVEN 8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN Overordnet emne: Anderledes Delemne: Homoseksualitet Teori 1: At være homoseksuel betragtes stadig som værende ”anderledes” Teori 2: At være homoseksuel giver følelsen af at være ”anderledes” Beskrivende spørgsmål: Forklarende spørgsmål: Vurderende og handlespørgsmål: Produkt: Pjece og videoklip Målgruppe: 8.årg. Udstyr: Digitalkamera og videokamera Videoredigeringslokalet Interview-båndoptager Computer (PSC) Godkendt : _________________________________________________ dato lærer Alt afhængig af hvilken teori, man har (Problemformuleringen) Kontakter: Homoseksuelle personer og deres nærmeste 10. klasse / Gymnasieklasse / OK-klubben Psykolog / præst Læge / Sundhedsplejerske Selvhjælpsgruppe Kilder: Bøger om emnet (Udgivelsesår) Videomaterialer (ACU og Fæl) Brochurer og pjecer om emnet Netsider (Adressen angives)

9 8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN
PROJEKTOPGAVEN 8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN Beskrivende spørgsmål: Baggrundsviden (Hvem, hvad, hvor, hvilke, hvornår, hvordan?) Hvad vil det sige at være homoseksuel? Hvordan finder man ud af om man er homoseksuel? Hvilke problemer medfører det? Forklarende spørgsmål: Hvordan det forholder sig (undersøgelser) og hvorfor? Hvorfor er nogle homoseksuelle? Hvordan betragter unge/ældre homoseksuelle ? Hvordan opfatter homoseksuelle ordet: livskvalitet ? Hvordan føler en homoseksuel andres reaktioner? Vurderende - Hvilken betydning for jer selv og andre? og handlespørgsmål: Er der mulighed for at ændre noget? Er der nogen grund til at ændre noget? Vil det altid forholde sig, som det gør nu? Hvordan forholder du dig selv til problemet? Hvilken betydning har det i hverdagen at være homoseksuel? Er der en holdningsændring på vej? Har mit syn på homoseksuelle ændret sig? Kan vi lære noget af homoseksuelles opfattelse af tilværelsen?

10 3. Produktet og fremlæggelsen. a. Produktets kvalitet
1. Det faglige indhold. a. Sværhedsgrad b. Forståelse og overblik over stofområderne inden for de fag, der indgår. c. Passer til teorien 2. Arbejdsprocessen. a. Selvstændighed b. Planlægning c. Samarbejdsevne (Med makker / lærer) d. Engagement, kreativitet, koncentration og udholdenhed e. Materialeindsamlingen  3. Produktet og fremlæggelsen. a. Produktets kvalitet b. Gennemtænkt, klar og tydelig opbygning i fremlæggelsen c. Varieret, levendegjort og interessant formidling d. Afpasset målgruppen   4. Sammenhængen   - mellem den valgte problemstilling og det faglige indhold, arbejdsprocessen, produktet og fremlæggelsen

11 Hovedemne: Anderledes
Udtalelsen Hovedemne: Anderledes Elevens navn: Delemne: Homoseksualitet Teori: Fagligt indhold: - har tilegnet sig særdeles stor viden fra mange forskellige kilder. Det faglige niveau ligger klart over middel. Arbejdsproces - har arbejdet flittigt og koncentreret og har virkelig fordybet sig i opgaven. Hun har vist stor arbejdsglæde og overblik og har magtet at tilrettelægge sit arbejde gennem hele perioden. Produkt og fremlæggelse: Produktet var en særdeles nydelig, gennemarbejdet og interessant pjece og en veltilklippet video. Fremlæggelsen var sikker, velforberedt og -tilrettelagt. Desuden fangede – fuldt ud tilhørernes opmærksomhed. Konklusion: Der er fin sammenhæng mellem teori, indhold, produkt og fremlæggelse. Karakter: 10

12 Produktet en planche en plakatsøjle en novelle et dramastykke en video
en fotoserie et maleri Et spil en PowerPoint præsentation en tegneserie en Tv- eller radioavis en illustreret rapport en pjece / et temablad en digtsamling eget design en diasserie m. lydbånd en collage en hjemmeside

13 Ugeplan og logbog Ugeplan Logbog (Evt. digital) Mandag d. Tirsdag d.
: Interview med psykolog : Bearbejdning af interview : Spørgeskema i 10.E1 og 10.E2 : Videooptagelse af ….. : Dagbog Jeg nåede ikke at blive færdig med at redigere interviewet, så det vil jeg gøre derhjemme. Ellers er dagen gået planmæssigt. I morgen bliver jeg nødt til at bytte om på ……, og da videooptagelsen blev længere end beregnet, vil jeg gerne have lov til at blive i videoredigeringsrummet til kl Tirsdag d. Onsdag d. Torsdag d. Fredag d.

14 Fremlæggelsen Præsenter projekt og teori Varier din/jeres fremlæggelse
Benyt jer af, at vi har 5 sanser at opfatte omverdenen med: se, høre, lugte, føle og smage Ideer til spændende fremlæggelser: Billeder, musik-, drama- og/eller videoindslag, udpluk af interviews, planche, spil, dialog, diskussionspanel, udklædninger, lugte- og/eller smagsprøver, diasserie, PowerPoint præsentation. Benyt altså mange forskellige udtryksformer. Vær velforberedt Undgå oplæsning, se op, virk engageret, overbevis dine tilhørere med gode argumenter (jo flere informationskilder du har, jo mere overbevisende), be- eller afkræft din teori og evaluer på dit projektarbejde

15 Udtryksformer Skriftlige Sagprosa: Avis, plakat, planche, reklame ….
Skønlitteratur: Novelle, tegneserie, lyrik …. Mundtlige Debat, diskussion, foredrag, radioudsendelse, interview, talkshow …. Eksperimentelle Udklædning, teater, modelbyggeri, modeopvisning …. Kropslige Mimespil, akrobatik, kropssprog, bevægelsesseance …. Audiovisuelle Diasshow, video, filmklip, Tv-avis, dokumentarudsendelse, musik …. Billedmateriale Plant: Graffiti, foto, tegning, maleri, collage, udsmykning …. Rummeligt: Træarbejde, uro, skulptur, kikkasse …. Dramatiske Rollespil, dukketeater, musical, hørespil, revy ….

16 Hvad skal afleveres? 1. Produktet 2. Mappe indeholdende:
Personlig forside Indholdsfortegnelse Projektindholdssiden (Spørgsmål og teori) Personlig motivering for valgte projekt Ugeplan og logbog Eventuel baggrundsstof Eventuelle spørgeskemaer Eventuelle interviewspørgsmål Konklusion Kildefortegnelse Plan for fremlæggelsen (Hvordan, hvem?) Evaluering

17 Tag udgangspunkt i PSC's portal
Informationer Tag udgangspunkt i PSC's portal


Download ppt "Projektopgaven hvad er det?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google