Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Page 1 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Hvordan klarer Danmark sig i den globale konkurrence? Jukka.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Page 1 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Hvordan klarer Danmark sig i den globale konkurrence? Jukka."— Præsentationens transcript:

1 Page 1 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Hvordan klarer Danmark sig i den globale konkurrence? Jukka Pertola, Siemens A/S SummIT 2011: IT som v æ kstmotor

2 Page 2 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 1.USA 2.Switzerland 3.Denmark 4.Sweden 5.Germany 6.Finland 7.Singapore 8.Japan 9.UK 10.Netherlands Global Competitiveness 2007 - 20082010 - 2011 Source: World Economic Forum 1.Switzerland 2.Sweden 3.Singapore 4.USA 5.Germany 6.Japan 7.Finland 8.Netherlands 9.Denmark 10.Canada Den globale konkurrence - Danmark og de nordiske lande klarer sig godt Competitiveness under pressure, based on higher costs, and low growth compared to peers

3 Page 3 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Digital economy rankings 2010 (Earlier known as ”e-readiness”)

4 Page 4 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 4 Verdens samlede industriproduktion i fuld fremgang – men de vestlige lande forbedrer sig langsomt

5 Page 5 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola BRIC-landene og Mellemøsten fungerer som vækstmotorer efter krisen Germany USA BRIC & ME EU-27 (w/o Germany)EU-27 (w/o Germany)EU-27 (w/o Germany)EU-27 (w/o Germany) Japan Others GDP 100% 6% 24% 19% 23% 9% 19% Regional shares of global GDP in 2009 Source: IHS Global Insight September 2010 Regional shares of global GDP growth between 2009 - 2015 USA BRIC & ME Post-crisis (Okt. ’10) Germany 61% 40% Pre-crisis (Jan ’08) 54% 3% 18% 3% 18% 33%

6 Page 6 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 6 Men fremgangen i den danske industri er beskeden …

7 Page 7 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 7 … og Danmark taber markedsandele

8 Page 8 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola ►Øget brug af teknologi: digitalisering og automatisering ►Innovationer: Danske virksomheder skal udvikle teknologi, der kan eksporteres Quo Vadis Danmark?  Produktivitetsvækst er for lav  Mangel på arbejdskraft i fremtiden  Konkurrence fra lavtlønslande  Omkostningsudviklingen højere end i udlandet ­Lønudviklingen ­Politisk bestemte omkostninger

9 Page 9 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Forskning og innovation komplementer hinanden Research is transforming money into knowledge Innovation is transforming knowledge into money  Research is a necessary though not sufficient precondition for innovation  Economic value is only created by successful innovations  Business strategy drives R&D strategy

10 Page 10 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Nødvendige rammer for innovation  Specialty know-how in the targeted area  Creativeness and attitude inspiring new thinking  Education system delivering people with the needed qualifications  High class R&D infrastructure  Seamless connections between companies, universities and research institutions  Available financing  Technology-friendly atmosphere, high acceptance for new ideas and technology =Innovative customers

11 Page 11 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Danske industriklynger er drivkraften bag nye IKT- baserede innovationer  Food & beverage  Life Science  Maritime & shipping  ICT  Water technologies  Cement technologies  Renewable energy  Public sector

12 Page 12 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Erhvervslivet efterspørger en digital dagsorden for Danmark 12 DIs bud på digitale handlingsområder:  Digitalisering af den offentlige sektor  IT i folkeskolen  Digitale kandidater og kompetencer  Energieffektiviseringer med IT og elektronik  Styrket offentlig forskning i IT og elektronik  En digital infrastruktur i verdensklasse  Øget brug af IT i virksomhederne

13 Page 13 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Innovation hos Siemens I won’t sell the future for a quick profit. Werner von Siemens (1816-1892) Et princip siden Siemens blev grundlagt

14 Page 14 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Siemens’ investeringer I F&U  € 3.846 milliarder i 2010  30.100 F&U medarbejder  18.000 software ingeniører  178 F&U lokaliteter I mere end 30 lande  8.800 opfindelser i 2010  57.900 aktive patenter Innovation er forudsætning for fremtidig vækst FY2010FY2007FY2008FY2009 5,1% 4,7% 4,9% 5,1% F&U investeringer i % af omsætning

15 Page 15 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Demographic change Climate change Globalization Urbanization Source: United Nations, The Lancet, Climate Works/European Climate Foundation, Economist Byernes befolkning bliver fordoblet til 6 billioner Befolkningens gennemsnitsalder vil stige fra 26 til 38 år CO 2 produktiviteten skal vokse med faktor 15 for at forhindre temperaturen i at stige mere end 2°C BRIC-landene bidrager med 50% af verdens økonomiske vækst De globale megatrends frem mod 2050

16 Page 16 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Demographic change Climate change Globalization Urbanization Huse bliver CO 2 -positive energi producenter CO 2 bliver fanget og genanvendt som brændstof eller syntetiske materialer Virtualisering og netværk vil dominere forretningslivet og samfundet Lægen kommer på besøg via skærmen Eksempler på nye forretningsidéer på baggrund af megatrends

17 Page 17 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Siemens har en bred portefølje til bæredygtige byer Low-loss power distribution Energy efficiency in industry Integrated urban trans. systems Street lighting with LEDs Efficient fossil power plants Efficient power transmission Energy-efficient buildings Power grid links from ships Renewable energies Traffic manage- ment systems Eksempel London: Potentiel reduktion på 6,4 megatons per år frem mod 2025 (~14% af udledningerne i 1990)

18 Page 18 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Siemens miljøportefølje: Bæredygtig succes og vækstpotentiale +3% comp. 2014 (Target) 20102009 27 23 2008 Renewable energies Environmental technology Energy efficiency 1 2 3 Environmental Portfolio revenue (in billions of €)

19 Page 19 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Source: World Resources Institute Vi har markant reduceret CO 2 udledningen hos vores kunder CO 2 reduction at customers (in millions of tons) 2009201020092008 Til sammenligning: Siemens’ egen CO 2 udledning

20 Page 20 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Vores strategi har skabt en vedvarende vækst for Siemens i Danmark  Siemens har i dag F&U og produktion inden for alle sine fire sektorer i Danmark: Energy, Industry, Infrastructure & Cities samt Healthcare  Strategisk samarbejde med universiteter og innovations- miljøer i Danmark  Omsætning 2010: 21’7 mia. kroner  Eksport: 16’5 mia. kroner  Medarbejdere i Danmark: >7.000  Indkøb i DK: 12 mia. kroner fra 3.000 danske underleverandører Brande Århus Aalborg Nordborg Vejle Odense Storkøbenhavn Engesvang Esbjerg Tinglev Ølgod Helsingør Kolding Jyllinge Salg/service Produktion Hovedkontor Udvikling

21 Page 21 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Konklusion Danmark er (stadig) konkurrencedygtig – især på IKT- området  Kæmp for denne udvikling! Nye veje til udvikling og tiltrækning af talentmasse og idéer  Højne kvalitetsniveauet i uddannelsessystemet  Styre udviklingen af ideer og innovation  Sikre rammerne for forskning af høj kvalitet Store vækstmuligheder i integrerede IKT-løsninger på mange områder med markant dansk know-how  Fremme R&D og tværfaglige initiativer


Download ppt "Page 1 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Hvordan klarer Danmark sig i den globale konkurrence? Jukka."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google