Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reklamens målsætninger og målgrupper

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reklamens målsætninger og målgrupper"— Præsentationens transcript:

1 Reklamens målsætninger og målgrupper
Vi starter med at se på virksomhedens kommunikationsmål

2 Kendskabsmål Mols-Linien lancerede sin hidtil største markedsføringskampagne Rederiet satsede på en storstilet tv-kampagne med start i foråret 2010, som skal gøre selskabets færgekoncept mere kendt. ”Det går ud på at øge kendskabet til rederiet. Det handler om at fortælle, at man sparer over 200 kilometer hver vej ved at tage over Kattegat, som er et godt alternativ til at rejse mellem øst og vest.” Administrerende direktør Preben Wolff.

3 Præferencemål

4 Holdningsmål

5 Imagemål (brancheimage)
Kampagnen tager udgangspunkt i en vision for erhvervet, der hedder ”Vækst i balance”. Vækst i balance vil sige, at erhvervet gavner samfundet – er i balance med samfundets behov fx ved at reducere klimapåvirkningen, forbedre miljøforholdene og producere vedvarende energi, og samtidig har mulighed for at skabe den nødvendige vækst, der sikrer en milliardindtjening på eksportmarkederne. Kampagnen skal give samfundet en mere nuanceret opfattelse af erhvervet. Det er ikke kun gjort med en reklamekampagne. Der skal også ske forbedringer både på gårdene og i virksomhederne. Den nye fortælling handler om, at formidle de gode historier om erhvervet som modvægt til de dårlige, der hidtil har fyldt meget. Kampagnens slogan er: ’Fremtiden er ikke så sort, som den har været’. Kampagnen er udviklet af reklame og PR-bureauet Mensch i samarbejde med Landbrug & Fødevarer. Den løber over tre år ( ), og vil blive afviklet i ’bølger’ henover året. Den er baseret på tv-reklamer, som annoncer i større landsdækkende dagblade samt outdoor-media. Der vil være en hovedfilm på 60 sekunder samt flere korte temafilm på 20 sekunder. Filmene vises på flere tv-kanaler. I kampagnen er der særligt fokus på at nå den kritiske og politiske forbruger. Derfor vil en del af kampagnen være i form af annoncer i landsdækkende aviser. Outdoor i form af store plakater, reklamer på taxaer bringer kampagnen ud i det offentlige rum.

6 Omsætningsmål

7 Non-profit mål

8 Mål og modtagergrupper
Mål- og modtagergrupper er ikke altid identiske! Nævn situationer, hvor det gælder. Hvad med denne annonce?

9 Målgruppeprofil

10 Målgruppeprofil Julie er 17 år og går på 2.g handelsgymnasium i Kalundborg. Hun bor hjemme hos sin mor og far samt sine to mindre brødre på 12 og 14 år. De bor i et parcelhuskvarter i den pæne del af byen med udsigt over fjorden. Begge forældre arbejder på Kalundborg Sygehus, som henholdsvis læge og sygeplejerske. Julies store interesse er aerobic og dans. Tre gange om uge træner hun eller er til konkurrencer. Hun er et udpræget konkurrencemenneske. Når hun træner er det aldrig uden hendes iPod. iPhonen er også en fast bestanddel af hende. Hun kan ikke leve uden den. På iPhonen har Julie en del applikationer og hun opdaterer næsten hver dag sin Facebook-profil og bruger ofte vente- og transporttiden på at chatte med sine venner. Julie er begyndt at tage kørekort og hun ser allerede frem til at låne morens Audi A3, som hun mener, er en ”lækker lille bil”. Til sommer skal hun sammen med to veninder fra handelsgymnasiet til Kreta, og pengene til turen tjener hun som piccoline i et advokatfirma i byen. Pengene bruger hun også til tøj og fester, men hun tager også hvert år til Skanderborg Festival, hvor der ryger en del penge. Hun elsker at gå i biografen, og mindst en gang om måneden ser hun en film sammen med veninderne. Julie holder to magasiner: ”Costume” og ”Bazar”, så hun er opdateret med det sidste nye inden for mode og stil. På skift køber Julie og en veninde ugebladene ”Her & Nu” og ”Kik Ind”. Ind i mellem læser hun også morens ”Alt for Damerne”. Hun har bevidst valgt hhx, da hun vil læse jura på Københavns Universitet. I skolen er hun meget flittig og blandt klassens fem bedste elever. Julie er pligtopfyldende og lovlydig, og kunne aldrig drømme om at downloade musik uden at betale for det. I det hele taget køber hun meget på nettet. Hendes yndlingswebsites er bl.a. trendsales.dk og box.dk. Hun elsker popmusik som fx Mariah Carey og Medina. Julie elsker mærkevaretøj – DKNY, Gucci, Burberry, Munthe plus Simonsen, Diesel, LV. Sidste år købte hendes far en lækker Louis Vuitton taske til hende i New York, og den stil er lige hende. Det meste tøj køber hun i København. Julie elsker sund mad. Hun spiser meget sjældent på McDonald’s, så går hun hellere på cafe med veninderne og får en kalkunsalat med flûtes. Julie har ingen kæreste. Hun er meget romantisk, og tror på ”prinsen på den hvide hest”. Hun er meget kræsen med fyre, så der går nok nogle år, førend den rigtige kommer. Når hun går i byen er det primært til privatfester. Hun elsker at spise på restaurant. Så en gang om måneden tager hun til København og besøger nogle veninder, og så spiser de ude og går i byen. Når det går vildt til, ryger der en del rødvin og Smirnoff Ice ned. Julie er meget social, men har også den livsopfattelse, at man er ”sin egen lykkes smed”, og at skæbnen er man selv herre over. Succes kommer ikke uden hårdt arbejde.

11 Købsadfærd i relation til kommunikationsmål


Download ppt "Reklamens målsætninger og målgrupper"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google