Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Http://youtube.com/watch?v=fQlZenduuAU&feature=related http://youtube.com/watch?v=Uhgxr47tAMs Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Http://youtube.com/watch?v=fQlZenduuAU&feature=related http://youtube.com/watch?v=Uhgxr47tAMs Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /"— Præsentationens transcript:

1 http://youtube.com/watch?v=fQlZenduuAU&feature=related http://youtube.com/watch?v=Uhgxr47tAMs
Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

2 MEDIER OG KOMMUNIKATION
Lektion 7 110308 Gitte Stald Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

3 DAGENS PROGRAM Lektion: Medier, kommunikation, personlig dokumentation / Gitte Stald Blogging / Lisbeth Klastrup Øvelsestimer: midtvejsevaluering præsentation af øvelse fra lektion 6 ideer til projekter – brainstorm / lærere og studerende introduktion til næste obligatoriske øvelse Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

4 Update fra lektion 6 Graham Murdock – Building the Digital Commons – bruges i lektion 10 Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

5 Digitale spor ”capture of moments” Aktivitet (fastholdelse)
”flydende” opbevaring Reproducerbarhed Tilgængelighed Sporbarhed Omfang Flygtighed Aktivitet Interaktivitet Personligt domæne Offentlig domæne Personbrug Offentlig brug Spor / tags Beviser Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

6 Digital dokumentation spor, monitorering, overvågning
institutionel / systemisk (panoptikon) interpersonelle relationer forældre kontrol and vise versa intime relationer / kontrol and monitoring gruppemonitoring paparazzo / gade reporter individ (borger)-niveau personlig erfaring urban nomades / eksistens gade reporter borgerrettigheder privatliv (tillid & risiko) ’historiefortælling’, historisk dokumentation identitet, historisk dokumentation omvendt borger position, ’sousveillance’ (bla Wellman et al) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

7 Personlig dokumentation - analog
Historisk kontekst Fysisk form Modaliteter Holdbarhed Datakapacitet Hastighed Interaktion – distribution Rækkevidde Indholdsbeskyttelse Publicering Betydning – personligt/kollektivt Intentionalitet Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

8 Kommunikativ intentionalitet
Scannel (1994, i Hjarvard s.240): at kompensere for manglende feedback fra modtagere ved at forudsige receptionsprocessen, især ift massekommunikation. Goffman (1959, i Hjarvard s.240): I interpersonelle møders kontekst er forhandling og etablering af situation afgørende, hvis interaktionen skal være meningsfuld. Palmer (1990), i Hjarvard s.240): Genre har lignende funktion i massekommunikation som situational definition Medieret kommunikation: simulation af interpersonel kommunikation Skema s.241: interpersonel hhv masse- kommunikation Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

9 Personlig kommunikation - digital
Historisk kontekst Fysisk form Modaliteter Holdbarhed Datakapacitet Hastighed Interaktion – distribution Rækkevidde Indholdsbeskyttelse Publicering Betydning – personligt/kollektivt Intentionalitet Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

10 Digital dokumentation spor, monitorering, overvågning
institutionel / systemisk (panoptikon) interpersonelle relationer forældre kontrol and vise versa intime relationer / kontrol and monitoring gruppemonitoring paparazzo / gade reporter individ (borger)-niveau personlig erfaring urban nomades / eksistens gade reporter borgerrettigheder privatliv (tillid & risiko) ’historiefortælling’, historisk dokumentation identitet, historisk dokumentation omvendt borger position, ’sousveillance’ (bla Wellman et al) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

11 Theory of Surveillance: The PANOPTICON
The PANOPTICON was proposed as a model prison by Jeremy Bentham ( ), a Utilitarian philosopher and theorist of British legal reform. The Panopticon ("all-seeing") functioned as a round-the-clock surveillance machine. Its design ensured that no prisoner could ever see the 'inspector' who conducted surveillance from the privileged central location within the radial configuration. The prisoner could never know when he was being surveilled -- mental uncertainty that in itself would prove to be a crucial instrument of discipline. French philosopher Michel Foucault described the implications of 'Panopticism' in his 1975 work Discipline & Punish: The Birth of the Prison -- Mobilen som samfundsmedie / lektion 5 /

12 Digital dokumentation spor, monitorering, overvågning
institutionel / systemisk (panoptikon) interpersonelle relationer forældre kontrol and vise versa intime relationer / kontrol and monitoring gruppemonitoring paparazzo / gade reporter individ (borger)-niveau personlig erfaring urban nomades / eksistens gade reporter borgerrettigheder privatliv (tillid & risiko) ’historiefortælling’, historisk dokumentation identitet, historisk dokumentation omvendt borger position, ’sousveillance’ (bla Wellman et al) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

13 ‘undervågning’ (sousveillance)
Surveilling the surveillers: All such activity has been surveillance: organizations observing people. One way to challenge and acquiescence to it is to resituate these technologies of control on individuals, offering panoptic technologies to help them observe those in authority. We call this inverse panopticon “sousveillance” from the French word for”sous” (below) and “veiller” to watch. (Mann, Nolan, Wellman 2003:332) Sousveillance  reflectionism Neo-panopticon  vi ved ikke når vi bliver overvåget & vi udøver selvkontrol “Always-on panopticon” or “cooperation amplifier” (Rheingold 2002) Wearable computing for sousveillance  Collecting information Mobilen som samfundsmedie / lektion 5 /

14 privat overvågning/kontrol/check - tillid
En række relevante emner dukker op i forhold til mobilbrugen i hverdagen. Et eksempel er brugen af mobilkameraet til fastholdelse af situationer, dokumentation på godt og ondt. Karen på 21 svarer på spørgsmålet om, hvad hun ville sige til at blive fotograferet af sine venner til en fest, hvor hun er fuld og pinlig: Karen: (griner) Lige i situationen er man nok ligeglad, men jeg vil nok dagen efter tænke ”Åh nej! Har de billeder af det?”. Nej, jeg ved ikke helt hvad du mener. Du mener om man vil føle sig overvåget på en eller anden måde eller hvad? Int.: Ja det var egentlig det. Hvad det betyder, at der er kameraer tilstede i situationen. Fordi at man jo netop godt kunne forestille sig, at andre kom til at se ens fjollede.. Karen: Ja. Ok på den måde. Int.: Men det er ikke noget du har oplevet nogensinde? Karen: Nej, det er det faktisk ikke, altså jeg går ud fra, at dem der virkelig er mine venner og som har kameraer i sin telefon de vil vel ikke være så feje at tage billeder og sådan noget (griner). Det væsentligste her er ikke de fremprovokerede meninger om hvordan det ville være at blive udstillet i ubehagelige situationer ”dagen derpå”, men det, at hun har fuld tillid til sine venner. Hvis de udnytter situationen er de tydeligvis ikke rigtige venner. Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

15 privat overvågning/kontrol/check - risiko
Et andet eksempel er den lille, dagligdags kontrol. Rikke på 24 år fortæller om, hvordan hendes veninder kan finde på at checke deres kærestes mobil og at hun finder det grænseoverskridende: Og jeg sidder da også tit og snakker med veninder, nu er jeg single selv, så det er ikke fordi det er et problem, men ehh, men at hvis de ikke ved hvor de har været henne og sådan ’Okay, jeg ved godt det er forkert, men jeg gik ind og tjekkede telefonen’. Altså, det er sådan ligesom en meget privat ting og jeg synes også det kan være grænseoverskridende, jeg ville også selv blive sur (…) altså hvor det er sådan privat at man går ind og tjekker op på hinanden, på en eller anden måde. I begge disse eksempler opstiller brugerne altså ganske klare etiske / moralske rammer for, hvordan man opfører sig i et tillidsforhold. Hvis det forhold er i orden, er der ingen risiko ved brugen af mobilen, men mistilliden for eksempel til kæresten kan få den enkelte til at handle ”forkert”, til at overskride privatlivets grænser. Her muliggør mobilen en kontrol. Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

16 Interaktivitet Medier og Samfund s. 25
Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

17 Interaktivitet Interaktivitet 2: det overordnede, systemiske forhold mellem medier og samfund. Staten regulerer medierne, medierne overvåger staten. Interaktivitet 3: samspillet mellem samfundet som generel struktur og de enkelte sociale aktører – borgere og institutioner. Deres enkelte handlinger gør en forskel for samfundets struktur. Interaktivitet 1: brugerens valg, der gør anvendeles af især digitale medier mulig. Brugerne er interaktive gennem navigation, opmærksomhed, fortolkning. Medierne registrerer brugernes valg. Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

18 Næste lektion 8 / Lektion: Medier og mobilitet Ubiquitous, pervasive information Læsning: Bolter: “Remediation and the Language of New Media” (K) Castells: “Conclusion: The Mobile Network Society” (K) Haddon: “Research Questions for the Evolving Communications Landscape” (K) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

19 Midtvejsevaluering Form og indhold i forhold til forventninger
Undervisningsform Temaer/indhold Fagligt niveau Litteratur Øvelser Informationsniveau Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /

20 (PAUSE) http://youtube.com/watch?v=YLXE_z2-2wE&feature=related
Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / /


Download ppt "Http://youtube.com/watch?v=fQlZenduuAU&feature=related http://youtube.com/watch?v=Uhgxr47tAMs Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google