Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLone Ibsen Redigeret for ca. et år siden
1
Kvalitetskonference 2014; Danske Regioner og Lægeforeningen, København Klinisk anvendelse af Patient Rapporterede Oplysninger (PRO) på patient- og gruppeniveau Niels Henrik Hjøllund VestKronik Hospitalsenheden Vest Herning
2
Kvalitetskonference 2014, København VestKronik PRO opfølgning Metode –Mange målepunkter over lang tid –Generisk teknologi, men diagnosespecifik implementation Formål –Gruppeniveau: til forskning & kvalitetsudvikling –Patientniveau: til klinisk brug
3
Kvalitetskonference 2014, København Patient Reported Outcome (PRO) ”a measurement of any aspect of a patient’s health status that comes directly from the patient” Food and Drug Administration (FDA) 2009
4
Kvalitetskonference 2014, København Modificeret fra Valderas. Qual Life Res 2009;17:1125-35 En integreret model for Health Outcome BODY STRUCTURE and FUNCTIONS ACTIVITIES & PARTICIPATION Omgivelser Personlige faktorer Health Perceptions H-QoL Biologisk/ fysiologisk Symptomer Funktions- evne
5
Kvalitetskonference 2014, København Modificeret fra Valderas. Qual Life Res 2009;17:1125-35 OmgivelserPersonlige faktorer Biologisk/ fysiologisk Symptomer Funktions- evne Health Perceptions H-QoL BODY STRUCTURE and FUNCTIONS ACTIVITIES & PARTICIPATION Tele-medicin Tele-PRO En integreret model for Health Outcome
6
Kvalitetskonference 2014, København Rekruttering Anvendelse ProjekterDrift Gruppe-niveau Patient-niveau Kliniske databaser Individuel prognose Klinisk forskning Klinisk beslutningsstøtte De 4 grund-perspektiver for PRO data
7
Kvalitetskonference 2014, København Prostata cancer Nyrecancer Hofte- og knæ alloplastik VestKronik PRO dataindsamling til kliniske databaser
8
Kvalitetskonference 2014, København Register-outcomes –Afspejler ikke target-outcome –Sjældne og derfor lav statistisk styrke PRO –Som outcome –Som indikator Udredning undervejs (RKKP) PRO i kliniske databaser
11
Kvalitetskonference 2014, København Dataindsamling som drift med 100% coverage –Så er PRO er dyrt at indsamle Data udnyttes ikke på individbasis –Ingen reaktion på oplyste åbenlyse behov PRO i kliniske databaser
12
Kvalitetskonference 2014, København Rekruttering Anvendelse ProjekterDrift Gruppe-niveau Patient-niveau Kliniske databaser Individuel prognose Klinisk forskning Klinisk beslutningsstøtte De 4 grund-perspektiver for PRO data
13
Kvalitetskonference 2014, København Forbedret behandlingskvalitet! Flere patienter! Same ressourcer (i bedste fald) > Kan PRO hjælpe os? Krav nu – og I fremtiden
14
Kvalitetskonference 2014, København Behandlingskvalitet Flagging af vigtige symptomer Patientinddragelse Kontakt styret af patient behov Resursebrug Færre konsultationer uden behov Gruppe-niveau: forskning og kvalitetsudvikling Formål med klinisk PRO
15
Kvalitetskonference 2014, København Ambulatorie-PRO tele-PRO To tilgange til klinisk PRO
17
Kvalitetskonference 2014, København
20
Ambulatorie-PRO Tele-PRO To tilgange til klinisk PRO
22
Kvalitetskonference 2014, København telePRO AmbuFlex Patient Klinik PRO Udredning 3 mdr6 mdr9 mdr AmbuFlex – fleksible ambulante forløb
23
Kvalitetskonference 2014, København 1.Definere formål og målgruppe 2.Definere indhold Litteratur Klinikere Patienter 3.Udvikle spørgsmål 4.Pilottest 5.Drift med løbende iterativ ændringsproces til mætning Udarbejdelse af spørgeskema
24
Kvalitetskonference 2014, København Grøn: har ikke behov/ønske om kontakt. Automatisk nyt skema efter patientspecifikt interval (fx 3 måneder). Gul: kan have behov for kontakt. Systemet er i tvivl: en kliniker skal se EPJ/PRO – og vurdere om patienten skal kontaktes. Rød: har behov/ønske om kontakt.Patienten kontaktes (telefon eller konsulation). AmbuFlex - algoritme
29
Kvalitetskonference 2014, København ”Jeg synes det er godt.. det passer rigtig godt for mit vedkommende. Tit så rykker vi en hel dag ud, fordi vi har langt herind. Så jeg synes det er rigtig fint… det er fint at gøre det på den måde”. ”Jeg er her ikke særlig tit.. ca. en gang om året… og nej jeg føler ikke det store behov for det. Det her er hvert fald meget fleksibelt og det er en rigtig god idé, synes jeg”. ”Jeg er rigtig glad for at kunne svare på nettet, så er det hurtig klaret. Jeg har ikke behov for at komme til konsultation, men en gang i mellem har jeg behov for at tale 3 min. i telefon med en neurolog”. Hvad siger patienterne?
30
Kvalitetskonference 2014, København Kriterier Mange rutineprægede kontroller Svingende behov PRO data klinisk centrale Klinisk hands-on ikke nødvendig, givet PRO AmbuFlex
31
Kvalitetskonference 2014, København Hjertesvigt 2009- Depression screening 2011- Epilepsi 2012- Nyreinsufficiens 2013- Narkolepsi-hypersomni2013- Neuromuskulære sgd 2013- Hjertetransplanterede2014- Søvnapnø 2014- Rheumatoid artrit2014- (RCT) HIV Forberedes Kemoterapi Forberedes Astma Forberedes KOLForberedes ScleroseForberedes AmbuFlex i Region Midtjylland AmbuFlex nationalt (projektbasis) Hofte-knæ alloplastik 2011-12 Prostatacancer 2014-15 Lungecancer 2014-15
32
Kvalitetskonference 2014, København 11 diagnosegrupper 17 afdelinger 9 hospitaler AmbuFlex nov. 2014
33
Kvalitetskonference 2014, København Incremental innovation – Som en “added task” Disruptive innovation –”PROs - not the patient visit - are at the center of the model” Donaldson 2008 Disruptive vs. incremental innovation
34
Kvalitetskonference 2014, København Potentielle benefits Behandlings kvalitet Patient involvering Ressource optimering Patient udfylder PRO ++ PRO brugt ved konsultation + + + Potentielle benefits
35
Kvalitetskonference 2014, København Potentielle benefits Behandlings kvalitet Patient involvering Ressource optimering Patient udfylder PRO ++ telePRO styret kontakt +++ PRO brugt ved konsultation + + + Potentielle benefits
36
Kvalitetskonference 2014, København Rekruttering Anvendelse ProjekterDrift Gruppe-niveau Patient-niveau Kliniske databaser Individuel prognose Klinisk forskning Klinisk beslutningsstøtte De 4 grund-perspektiver for PRO data
37
Kvalitetskonference 2014, København Tak! VestKronik Hospitalsenheden Vest Herning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.