Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

i kontaktfladen mellem hjul og jord

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "i kontaktfladen mellem hjul og jord"— Præsentationens transcript:

1 i kontaktfladen mellem hjul og jord
Fordeling af stress i kontaktfladen mellem hjul og jord Per Schjønning Mathieu Lamandé Frede A. Tøgersen Jørgen Pedersen Poul Otto Møller Hansen Aarhus Universitet, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Dansk Landbrugsrådgivning Nordisk Dæk Import A-S Plantekongres 2007

2 Disposition Jordpakning: overblik
Stress under hjul: et måleprogram v. DJF Stress-fordeling under hjulet: eksempler Dæktrykkets betydning 50-50 kravet 8-8 regelen Konklusioner

3 Jordpakning: overblik
Stress-fordeling i trædefladen Step 1 Stress-forplantning ned i jorden Step 2 Stress kontra jordstyrke ? Step 3 Udbyttetab, vandproblemer, tørkeskader (rodvækst), N-udvaskning, drivhusgasser, ukendte processer Effekt af pakning

4 Måleprogram: stress under dæk
Syv forskellige dæk Tre forskellige hjullaster (3, 6 og 8.5 tons) Dæktryk: anbefalet samt lavt og højt dæktryk Lerblandet sandjord (JB4), ’forsommer tør’ Tre målegentagelser

5 Undersøgte dæk Trelleborg Twin Euroband Nokian 560 Michelin Nokian 800
Cargoxbib Nokian 800 Michelin XEOBIB 650 Kleber Topker

6 Efter et test Smalt højtryksdæk Bredt lavtryksdæk Bemærk fleksibilitet
af stress-målere

7 Kontaktfladen hjul/jord (trædefladen)
Cargoxbib, ~6 tons hjullast 100 kPa = 1 bar Dæktryk 0.5 bar 2.4 bar 0.98 m2 0.45 m2 1.0 bar 0.71 m2 Superellipse

8 Stress-fordeling i trædefladen
Tre vogndæk, ~3 tons hjullast Spidsbelastning større end dæktryk Euroband Trelleborg Twin Nokian 800 2.7 bar 0.5 bar 0.5 bar

9 Stress-fordeling, målt og fittet
Cargoxbib, ~6 tons 1.0 bar Modelleret max-tryk større end dæktryk 2.4 bar Målt Model-fittet To-top fordeling ved lavt dæktryk En-top fordeling ved højt dæktryk

10 Dæktryk og stress under hjulet
Tommelfingerregel: Trykket under hjulet er ca. 0.5 bar over dæktrykket

11 ? Jordpakning: overblik Stress-fordeling i trædefladen
50-50 kravet: Kørsel på landbrugsjord skal tilrettelægges således, at 50 kPa (0.5 bar) ikke når ned under 50 cm dybde 50 kPa isobaren Stress-transmission ned i jorden ? Stress kontra jordstyrke Udbyttetab, vandproblemer, tørkeskader (rodvækst), N-udvaskning, drivhusgasser, ukendte processer Effekt af pakning

12 Dybde for 50 kPa stress Baseret på målt stress-fordeling i trædefladen
og Söhne-modellering af stress i jordprofilet 8-8 regelen: Dybden for maksimal tilrådelig stress (50 kPa) øges med 8 cm for hver ton ekstra hjullast og med 8 cm for hver fordobling af dæktrykket

13 Kombinationer af hjullast og dæktryk

14 Konklusioner Dækkene (dæktrykket) bestemmer pakning i overfladelagene (brug gode dæk!) Både hjullast og dæktryk bestemmer dybde for kritisk stress (50-50 kravet og 8-8 reglen) På våd jord bør hjullasten begrænses til 3-4 tons og dæktrykket være max. 1 bar Er kravet for hårdt? - der er behov for flere undersøgelser af jordens bæreevne ved forskellige vandindhold!

15 Lidt reklame………….. En rapport om effekten af dæktype,hjullast og dæktryk på stress-fordelingen i kontaktfladen mellem hjul og jord: DJF-Markbrug nr. 127, 2006 Kan købes ved kontakt til DJF-Foulum Pris: 110,- kr


Download ppt "i kontaktfladen mellem hjul og jord"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google