Download præsentationen
Offentliggjort afAnders Ebbesen Redigeret for ca. et år siden
1
Borgerinddragelse og samskabelse (ledelsesmæssige) udfordringer og muligheder
Manon de Jongh
2
Hvem er jeg? Organisatorisk adfærd fra Holland Organisationskonsulent
Dr. afhandling (PhD) i psykologi hvordan påvirker gruppedynamikker resultat af komplekse samarbejdsprocesser (på tværs), og hvordan kan man så arbejde med/lede dem mest fornuftigt?
3
Dagsorden Program Seminar 30-31 okt Borgerinddragelse og samskabelse:
hvad er det overhovedet? hvilket lederskab kræver det?
4
Program 30 oktober: Formiddag: vision Eftermiddag: samskabelse; inspiration, læring, fremtidsværksted 31 oktober: Handlingsplaner samskabelse Samskabelse under overfladen Hvad har vi nået/besluttet?
5
Borgerinddragelse på dagsorden: hvorfor?
Effektivitet - Mere effektiv styring - Flere ressourcer Demokrati/legitimitet - Politisk tillid og deltagelse - Social kapital/medborgerskab Innovation - Løse ”wicked problems Effektivitet Velfærds- innovation Demokrati
6
Borgerinddragelse i 3 generationer
Høring Information Legitimitet Tidlig inddragelse Nye ideer og viden Bedre beslutninger Samarbejde Innovation Social kapital Bærdygtighed
7
Fra myndighed til fællesskab
Borgere: Undersåtter Politikere: Afgøre Serviceorg. Borgere: Forbrugere Politikere: Styre Fællesskab Borgere: Medborgere Politikere: Lede
8
Indflydelsesrummet? Medbestem. Indflydelse Dialog Høring Information
9
Samskabelse på dagsordenen
Borgerne som medproducenter af velfærd
10
Tankegangen i samskabelse
Der er en fælles opgave Alle berørte er relevante deltagere Alle har ressourcer og viden Et fælles ansvar – afspejles i processen Opbygge netværk og fællesskaber Grænser mellem borgere og professionelle sløres
11
Vindmølle ejere Borgere (inkl. foreninger) Producenter Energiselskaber
planlægning Energiselskaber Kommunale interesser NST
12
Foreninger Borgere Sundhedsaktører Center for Sundhed Politikere Komm. medarbejdere Regionen
13
Paradox 1 Borgerne er forbrugere og hverdagsmagere
”Ego-forældre” – forbrugere, fravælger formel deltagelse, krav og rettigheder Engagement i det nære, aktive i lokalsamfund, frivilligt arbejde
14
Paradox 2: Direkte og repræsentativt demokrati
Samskabelse rykker ved magten ”Co-production almost always means a redistribution of power among stakeholders. The very proces of moving to greater co-production is necessarily highly political and calls into question the balance of representative democracy, participative democracy and professional expertise” (Bovaird, 2007)
15
Roller i skred; rolledillemaer
Borgerne: Brugere – forbrugere – medborgere/medproducenter? Medarbejderne: Eksperter – facilitatorer? Politikerne: Suveræne beslutningstagere – metaguvernører? Hvem styrer og hvem bliver styret? Hvem er legitime deltagere? Skellet mellem administrative og politiske styringsopgaver under pres
16
Hvem skal inddrages? Systemanalyse
Hvem består systemet af – internt og eksternt: Beslutningstagere Ressourcepersoner Faglig ekspertise Berørte/interesserede
17
Gruppe snak Hvad tænker I om jeres praksis i lyset af borgerinddragelse generation 1-2-3? Hvad er mulighederne i Varde Kommune?
18
At lede samskabelse: collaborative leadership
Facilitating a more inclusive and democratic society through collaboration: “If you bring the appropriate people together (being broadly inclusive) in constructive ways (creating a credible, open process) with good information (bringing about a shared understanding of problems and concerns), they will create authentic visions and strategies for addressing the shared concerns of the organization or community” (Chrislip & Larson, 1994, p.146)
19
Collaborative leadership
Under specific conditions: Traditional leaderhip theories are insufficient : they often focuses on situations in which goals and strategies are specified, groups are rather homogeneous, and leaders take decisive actions. However, collaborative initiatives are characterized by unclear goals and strategies, high complexity and ambiguousness, and diverse groups. (Chrislip & Larson, 1994; Huxham & Vangen, 2005; Schruijer, 2011)
20
Hvad kræver det af ledelsen?
Analyse: Parter og konflikter Bringe parterne sammen Opbygge tillid og relationer Udvikle et fælles billede af opgaven Fokus på proces Langsigtede mål
21
Fire faldgruber i borgerinddragelse
”Dem derude” – dem og os Quick fix – for lidt tid, for få ressourcer ”Vores” opgave – ejerskab og kontrol Uklart mandat, grundlag
22
Fire råd om borgerinddragelse
Brug kræfter på at skabe klarhed: Hvad er formålet? Rammer og roller? Den interne opgave er den største: Forankring, hvordan bliver organisationen parat? Få alle interessenter med: Borgerinddragelse interessentinddragelse Procesledelse: Plads til fællesskab i forskellighed. Har I kompetencerne?
23
Vi glæder os til seminaret!
Hjemmeopgaver:
24
Spørgsmål og diskussion
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.