Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy"— Præsentationens transcript:

1 Martin Professional A/S Vejen ud af krisen ‘Micro’-økonomisk krisehåndtering
DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy Fabrikschef, Martin Frederikshavn.

2 Schouw & Co. A/S 100% 50% 49% Holdingselskab.
Langsigtede aktive investeringer i førende industrivirksomheder med fokus på lønsom vækst 100% 50% 49%

3 Martin Professional Verdens førende producent af computerstyret effektlys Afsættes til underholdnings- og oplevelsesindustrien Primære markeder: Europa Nordamerika Asien Oms.: ca. 800 MDKK Ansatte: 625 Hovedkontor i Århus Salgsdatterselskaber i 7 lande Produktion Kina UK Frederikshavn P.t. ca. 60 % af omsætningen 250 medarbejdere

4 Produktkendskabs kursus
Produktkendskab

5

6 Høj kompleksitet i produkter og logistik

7 KRISEN: Martin omsætningsudvikling – Mio. DKK (2011 = Budget)
Offensiv / defensiv ‘Turn-around’ Strategi ? Kommer an på det financielle bagland !

8 Transformationsstrategi
At ændre Martin fra at være en kapitaltung reaktiv producent af lysfiksturer med fuld værdikæde til en kapitaleffektiv brand- og imageleverandør af visuelle projektløsninger, der skaber værdi for kunden.

9 Traditionel: Produktion = Omkostningssted
Ny forretningsmodel: Fabrik = Værdiskabende Kapitaltung -> Kapitaleffektiv: Reducere NWC, minimere investeringer i produktionsudstyr Reaktiv producent -> Proaktiv: Markedsorienteret, fleksibel montage Fuld værdikæde -> Fokus på værdiskabelse for kunden: Supportere ’Order Winners in the Market place’ Standard varer -> Projektløsninger Projektmontage, Specialløsninger,

10 Glas, Optik, Test, Logistik, QA, Indkøring nye produkter (NPI) etc.
Fuld kæde: Leve-randør Lager SI US NL Mon tage Mekanik PCBA Fly kasser ASIEN Nord-Amerika Europa Frederikshavn Fabrik 1: m2 Fabrik 2: m2 Glas, Optik, Test, Logistik, QA, Indkøring nye produkter (NPI) etc.

11 Make Buy strategi: Fokusere på kompetencer =>Værdi for kunden:
Strategisk betydning Høj Fabrikkens kompetencer Make Buy FC Elektronik Mekanik Optik / Glas Projekt-salg Kompleks montage Sluttest Kalibrering ATCO Logistik Kvalitet NPI Kompetenceløft

12 Struktur – ’Full chain’ til løsningsleverandør
Komponentfabrik Saltebakken Slutmontage Niels Bohrs Vej Centrallager Venlo, NL Mekanik. PCBA FC Slut montage Direkte Kundeleverancer Projektsalg Outsourcing: Mekanik Low volume: lokal High Volume: Kina PCBA Flextronics, Skive Fly kasser Solgt til fly kasse producent ‘Order winners in the Market place’: Logistik Fleksibel slutmontage New Product Introduction (‘NPI’) Glas / Optik Kvalitet Kalibrering / sluttest Projektproduktion

13 Ud af krisen – og hva’ så ? Kompetenceløft
Værdi- og holdningsbearbejdning Mål- og resultatstyring Organisationsudvikling Synlig ledelse Strategi Ud af krisen – og hva’ så ? Fra Brændende platform til Visions og målstyring Kompetenceløft Værdi- og holdningsbearbejdning Mål- og resultatstyring Organisationsudvikling Synlig ledelse Strategiproces

14 fælles fabriksværdier
Kultur, adfærd og fælles fabriksværdier Kunder – Hvordan vil vi gerne have at kunderne ser os Øvrige interessenter - eks. R&D hvordan gør vi os lækre over for dem Os selv - hvordan behandler vi hinanden Timelønskultur Værftskultur Industrikultur ‘Forvildede høns’

15 Mål- og resultatstyring
Man skal måle på det, der er vigtigt Når det går galt, begynder man at måle på alt Når man måler på alt, så er alt lige vigtigt. Hvis alt er lige vigtigt, så er ingenting vigtig. Husk: Mål er adfærdsregulerende Målstyring i produktionsvirksomheder er alt for fokuseret på operationelle detaljer fremfor holistisk forretningsoptimering Hvordan måles: Markedsorientering Fleksibilitet Omstillingsevne Evne til at køre nye produkter ind i produktionen Hvad skal tavlemøderne handle om ?

16 Martin Fra produktionsorientering til markedsorientering
Outsourcing og fokus på kernekompetencer Supporterer ‘Order winners in the market place’ Projektsalg – projektproduktion Løsningsorienteret værdiskabelse for kunden. Men hvad sikrer Martins fabrik om 8-10 år ?

17 Produktion i Danmark om 8-10 år ?
Automatisering og effektivisering – OK, men på ‘microniveau’ og det gør det bestemt ikke alene Produktivitet – OK, men ikke nok. Opfindsomhed og kreativitet – OK, men innovation skal ske SAMMEN med produktionen Bede vores kloge hoveder om: Nye innovative forretningsmodeller så vi kan udvikle konkurrencedygtig produktion i DK

18 COMPANY OVERVIEW : 2005

19 Holistisk ctr. Operationel fokus
Gennemløbstid = 100 % Ventetid = 95 % Transporttid Opstillingstid Ventetid pga. seriestørrelse 4,5 % Bearbejdningstid = 0,5 %


Download ppt "DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google