Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ligestillingsafdelingen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ligestillingsafdelingen"— Præsentationens transcript:

1 Ligestillingsafdelingen
UNGE OG KØN KIRA APPEL Specialkonsulent Ligestillingsafdelingen

2 Kønsopdelinger – hvad taler vi om?
Det kønsopdelte uddannelses- og erhvervsvalg – skaber et kønsopdelt arbejdsmarked. Pornoficeringen af hverdagsrummet – påvirker pigers og drenges kønsopfattelse Vold – opleves, opfattes og påvirker piger og drenge forskelligt Livsstil – kønsmønstre fastlægges tidligt og begrænser de frie valgmuligheder senere i livet (kost, motion, misbrug)

3 Det nødvendigt at gøre noget ved uddannelsesvalget fordi:
kønnet er en afgørende faktor i erhvervs- og uddannelsesvalget frem for evner og ønsker. mange mænd og kvinder kun har kolleger af deres eget køn. begge køns ressourcer og erfaringer ikke anvendes optimalt i alle sektorer. kønsopdelingen af arbejdsmarkedet er den største enkelte årsag til uligeløn. der er flaskehalse i én sektor – samtidig med arbejdsløshed i en anden.

4 Det kønsopdelte uddannelsesvalg
Flere piger end drenge i gymnasiet og på videregående uddannelser i dag: kønsbrud i forhold til uddannelsesniveau Stadig meget kønsopdelte valg: kvinder dominerer humanistiske, pædagogiske, social- og sundhedsuddannelser (også lægestudiet – så her er kønsbrud) Mænd dominerer ingeniør, naturvidenskab, matematik, IT, byggeri og produktionsuddannelser Dog også kønsbrud: Jura og økonomistudiet i flere lande nu overtal af kvinder, tidligere overtal af mænd

5 Forskelle og kønsbrud i de nordiske lande
I Danmark er der kommet flere kvinder ind på ingeniøruddannelsen, 30 %. Der er oprettet 3 nye linjer kaldet ”Medicin og Teknologi”, ”Architectural Engineering” og ”Design og Innovation”. De har tiltrukket næsten 50 % kvinder. I Finland og Sverige er der flere kvinder på IT og matematik uddannelser end i de andre nordiske lande – over 40 % på det videregående niveau i Sverige og Island er der nu godt 20 % mænd på social- og sundhedsuddannelserne I Norge er der et stort antal kvinder på uddannelser indenfor landbrug, skovbrug og fiskeri – 54,62 % - en tendens der også kan spores i de øvrige nordiske lande, særligt indenfor landbrug.

6 Årsager til kønsopdelingerne
Kønsblindhed De unge selv Forældrene Lærerne og vejlederne Traditionelle stereotyper og kønsspecifikke forventninger på arbejdspladsen.

7 Piger og drenge Flere piger (35 %) end drenge (16 %) har overvejet at søge uddannelser eller job som er ”utraditionelle” i forhold til deres køn. 74 % piger og 62 % drenge mener at kvinder og mænd i udgangspunktet kan det samme. 25 % af drengene mener, at det er vigtigt at kønnet ”passer” til det man beskæftiger sig med, mens det kun gælder for 14 % af pigerne.

8 Forældrenes forventninger

9 Vejledere og lærere 70 % af vejlederne accepterer eller er specifikt ikke interesseret i at ændre status quo 50 % af vejlederne betragter utraditionelle uddannelses- og erhvervsønsker som useriøse eller uholdbare Størstedelen af vejlederne mener ikke ligestilling er et centralt tema i forbindelse med vejledning

10 Vejleder (mand): ”Jeg har haft en muslimsk pige. Hun ville være flyveleder, Gud fri mig vel, for nå ja. Jamen, det havde jeg sgu aldrig prøvet før. [...] Altså jeg siger ikke nej, når de kommer med nogle kugleskøre, åndsvage ønsker, så synes jeg de skal prøves.”

11 Vejleder (mand): ”Han var også på en eller anden vis sådan kvindagtig i sin optræden. Jeg mindes, at han skrev en stil, hvor han simpelthen skrev, at han vidste ikke om han var mest til mænd eller kvinder – det vidste han ikke. Hans identitet var ligesom ikke rigtig på plads. Han valgte senere at gå i praktik som frisør, så det understregede sådan set også, at det var noget med ham selv, det handlede om. Men de fylder heller ikke voldsomt meget de drenge, der gør noget anderledes, det gør de egentlig ikke.”

12 Hjemmesiden Målgrupper: Lærere, vejledere, forældre, elever Koncept:
Færdig planlagt forældremøde med baggrundsmateriale og powerpoints/overheads Undervisningsmateriale for lærere og vejledere Inspirations og debatmateriale til brug i skolen eller i hjemmet Udsendelse: Sendt elektronisk til alle skoleledere/bestyrelsesformænd som sender videre til udskolingsteams, kontaktforældre og forældre Uddannelsesvejledere Organisationer/interessenter mv.

13 ET INTERAKTIVT MEDIE

14 Piger og drenge og pornoficering
Aktiviteter: Unge konference – dialog, workshop, oplæg, stand-up, anbefalinger for 120 nordiske unge Debatmagasin – udsendt til alle landets skoler Lærerrapport – udsendt til alle landets skoler Film – voxpop med piger og drenge Stor efterspørgsel Fokus på: Porno på nettet Sprog og musik Reklamer og modebilledet

15 Citater fra piger og drenge
Porno i gadebilledet er bare et bonussyn i hverdagen Pige: Det er bare en modebølge, det skal nok gå væk – det er faktisk allerede på vej ud. Man kan bare selv sætte et filter op i hovedet Jeg kan ikke tage min lillebror med på tanken uden at han får en masse porno i hovedet. Det synes jeg er et problem Porno på nettet er et problem. Det er svært at sige fra, når man hele tiden bliver mindet om porno via pop-ups

16 Piger, drenge og vold Aktiviteter:
Unge konference – dialog, workshop, oplæg, stand-up, anbefalinger for 120 unge Debatmagasin – udsendt til alle landets skoler Lærerrapport – udsendt til alle landets skoler Stor efterspørgsel Fokus på: Mobning Gadevold Vold i familien Voldtægt

17 Facts Facts: : Drenge udsættes oftere for vold end piger. Piger udsættes i hjemmet drenge udenfor hjemmet Drenge udøver oftere vold end piger. Piger oplever oftere at blive slået af en kæreste 9% piger og 6% drenge fortæller at de har set deres mor blive slået Drenge har bedre selvvurderet helbred end piger, som tit føler sig triste og ensomme

18 Citater Pige: hvis vi skal hjælpe vores veninder og venner, så skal vi vide noget om vold og om hvor man kan henvende sig, hvis man har brug for hjælp. Allerede i de små klasser skal der komme nogen ud og fortælle om kønsroller og vold mod børn og unge. Dreng: Hvis jeg så at min far bankede min mor, så tror jeg at jeg ville gå til politiet og melde ham

19 Piger og drenges livsstil
Aktiviteter: Unge konference – dialog, workshop, oplæg, stand-up, anbefalinger for 120 unge Debatmagasin – udsendt til alle landets skoler Lærerrapport – udsendt til alle landets skoler Stor efterspørgsel Fokus på: Kost Motion Misbrug – alkohol, rygning, stoffer

20 Facts 26,3 % piger og 5,1 % drenge er på slankekur
40 % piger og 19 % drenge spiser slik mange gange om ugen 46,7 % piger og 5,8 & drenge får dårlig samvittighed over at spise slik Ca. 62 % drenge og ca. 87 % piger spiser frugt og grønt 53,5 % drenge og 38,9 % piger drikker øl mindst 1 gang ugentligt 72% drenge og 52 % piger dyrker sport mindst 1 time ugentligt Piger og drenge dyrker helt forskellige sportsgrene (holdsport vs individuel sport) og piger dyrker sport for at tabe sig.

21 Citater Medierne skal vise almindelige drenge og piger
Der skal være flere tykke kvindelige studieværter

22 HVA’ SÅ! Dialog med piger og drenge med udgangspunkt i deres forskelligheder – det kvalificerer debatten og engagerer de unge Brug medier som de unge kan lide – debatmagasiner, nettet Undgå løftede pegefingre! Men fortæl om konsekvenserne af deres ubevidste kønsbestemte valg


Download ppt "Ligestillingsafdelingen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google